Vis full versjon : Stoffskifte
Bertemine
22-03-2006, 17:12
Jeg har vært på første kontroll av stoffskifte på Aker sykehus etter at jeg ble gravid. Ble litt annerledes enn jeg hadde ventet meg. Det var en hyggelig lege men ble litt lei meg får det hun sa.
Jeg har hypertyreose, og bruker Propyltiourasil tab. Fikk først beskjed om at stoffskifte var begynt å bli for lavt så jeg måtte slutte med medisinene. Det var jo greit. Påpekte ettertrykkelig at jeg hadde et risikosvangerskap, jeg spurte hva det innebar, og det var at jeg lettere kunne abortere. Må gå til ekstra kontroller pga dette på Rikshospitalet med bla flere ultralyder. Fikk også beskjed om at hvis jeg er HELDIG kan jeg amme til barnet er 5-6 mnd gammelt. Stoffskiftet vil bli høyt igjen etter at jeg har født. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne amme når jeg skal begynne med Propyltiourasil tab igjen. Synes det er leit hvis jeg bare kan amme noen få måneder, selv om jeg vet jo at andre ikke ammer i det hele tatt.
Er det noen andre som har erfaring med stoffskifte sykdommer.
Har dere fått de samme beskjedene? :gruble:
Jeg har ikke noen problemer med stoffskiftet mitt, men jeg ville bare si at det er godt å lese at du blir fulgt opp så bra av flinke leger som vet hva de holder på med...
Jeg skjønner godt at det er sårt å tenke på at du kanskje ikke kan amme så lenge. Men det viktigste er faktisk at du selv har det bra, selv om du må ta medisiner for å ha de bra.
Hvis ikke du har det bra, så har ikke babyen din det bra heller, så det det beste du kan gjøre, er å sørge godt for deg selv, så nyter babyen din godt av det også! :klemmer:
Jeg har veldig lavt stoffskifte, og har hatt det i mange år.
Men jeg må si jeg aldri har fått samme beskjed som deg, men det kan jo være pga jeg har lavt og du egentlig har høyt.
Skjønner godt du syns det er sårt det med ammingen, men som Julibe sier så er det veldig viktig at du har det bra og.
Godt du får bra oppfølging. :nikker:
Kjerstimor
31-03-2006, 10:02
Jeg fikk påvist forhøyet stoffskifte ca 6mnd forrige fødsel, det hadde vært forhøyet fra ca 3mnd etter uten at jeg fikk beskjed. Jeg måtte da begynne med propyltiouracil og sluttet å amme. Visstnok kan man amme hvis man står på en relativt lav vedlikholdsdose, men at barnet også bør følges opp med stoffskifteprøver. Jeg er gravid i uke 8 nå, skal til endokrinolog neste uke, håper å få høre litt om forventet forløp både i svangerskapet og etter fødselen da. Jeg har tenkt å prøve å lage et lite lager med morsmelk i fryseren de første månedene etter fødselen som jeg kan gi hvis jeg må slutte. Ellers gikk overgangen fra amming til morsmelkerstatning problemfritt sist også, men det var vemodig...
Lykke til!
Klem, Kjersti
Bertemine
31-03-2006, 20:03
Takk for svar. :glis:
Kjerstimor: Det blir spennende å høre hva endokrinologen sier neste uke. Håper jeg får høre fra deg. Det ble oppdaget høyt stoffskifte hos meg ca 3 mnd før jeg ble gravid. Jeg tenkte også at jeg kan pumpe meg så jeg kan ha et lite lager med melk.
sKYTTEN 71
31-03-2006, 21:12
Jeg fikk påvist hyperthyreose etter mitt første svangerskap.gikk veldig lenge med det før legen tok vekttapet mitt på alvor,gikk ned 20kg på 6 mnd og veide 45kg.Jeg ammet og måtte dessverre slutte med det,fikk også samme med.som deg komb.med tyroxin og ble friskmeldt etter et par år på dette.
I dette svangerskapet har jeg sjekket stoffskiftet kun en gang og da var det på grensen til å være for lavt!
Må følge med etter fødselen om det snur og blir hyper igjen,kjenner igjen symptomene nå da.Håper jeg slipper å få tilbakefall,car helt forferdelig og jeg ønsker å amme.
SKYTTEN
Kjerstimor
05-04-2006, 12:44
Hei igjen!
Da har jeg vært hos endokrinologen og fått litt mer informasjon. Stoffskiftet mitt er fortsatt normalt, og han mente at det var svært lite sannsynlig at det ville bli for høyt i svangerskapet. Normalt blir immunsystemet svekket i svangerskapet, slik at ved sykdommer som hypertyreose hvor immunsystemet er for aktivt, vil sykdommen roe seg i svangerskapet. Derimot vil kroppen prøve å "ta igjen det tapte" etterpå, og da blir det vanligvis en oppblomstring noen måneder etterpå. Han sa også at man kunne amme med propyltiourasil, men snakket ikke så mye om det, så jeg vet ikke om det er bare hvis man står på små doser og om barnet også må følges opp med blodprøver.
Jeg skal på ny kontroll om 6 uker, men det er først og fremst fordi jeg har utviklet sukkersyke i de to tidligere svangerskapene. Men jeg skulle ta blodprøver for stoffskifte senere også, nå først de prøvene som påviser antistoffer og som forteller om det er en oppblomstring på gang.
Håper det går bra med deg og at du får god oppfølging også.
Klem, Kjersti
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.