PDA

Vis full versjon : Hva er egentlig alle disse kiloene??? Baby???!!

Stinemor
27-08-2002, 15:05
Jeg har lagt på meg jevnt og trutt i dette svangerskapet, og nå i uke 33 er jeg på +9 kg. Dette bekymrer meg i utgangspunktet ikke da jeg er ganske liten og tynn og tåler å få et par kilo ekstra.

MEN!!!

- hvor er egentlig alle de 9 kiloene??? Jeg har nemlig ikke lagt på meg annet enn på magen. Resten av kroppen er som før. Ikke har jeg kjempestor mage heller, jeg har ofte fått høre at den er liten!!

Så nå begynner jeg å bli redd for at jeg har en kjempebaby som skjuler seg i magen min!!! Skrekk og gru! Det er jo egentlig ingenting som tyder på dette. Selv var jeg 2700 gram ved fødselen, og sambo 3100. Og SF- målene mine har hele tiden ligget midt på den røde gjennomsnittsstreken. Men disse 9 kiloene må jo være en plass da...??!!:???: Jeg har knapt fått større pupper en gang, så det er det ikke!:blush:

Jeg må innrømme at jeg gruer meg til fødselen, og at det er dette som utløser disse tankene. :birth: Men jeg har tross alt flere "søte, små" venninner som har fått unger på rundt 5 kilo ved fødselen uten at det var noe som tydet på dette på forhånd. Og fødslene deres var jo tilsvarende lange og tøffe da!!

HJELP!!!:trist!:

Jeg skal ta det opp med legen min ved neste kontroll, men tviler på at jeg blir mer betrygget av dette. Jeg har faktisk vurdert å bestille meg time til privat UL for å sjekke størrelsen på babyen (OG for å se kjønnet da...;) ), men synes dette er litt dumt så seint i svangerskapet. Jeg vet ikke jeg...??

Huff, håper noen kan trøste meg litt!!!

Stinemor

Pope
27-08-2002, 16:00
Hei Stinemor!

Tror du bare kan ta det med ro...I praksis går man opp gjennomsnittlig 12,5 kilo i et 40 ukers langt svangerskap. Min svigerinne gikk opp 30 kg på førstemann og fødte en gutt på 3,8 kg.

På sv.skapskurset jeg var på i helgen ble vi da fortalt at bare livmoren veier mellom 0,7 og 1 kg. Avhengig av barnets vekt. Et barn på 4 kg tilsvarte en livmor på 1 kg. Så da har du 5 kg.

Itillegg så veier jo fostervannet en del...
Og brystene blir jo litt større i løpet av denne tiden.

Av de 12,5 kg, så antar man at 3-4 kg er fettøkning hos moren. Iflg legeboken jeg fikk av fastlegen min.

Klem Popsan 32+4

Polyanna
27-08-2002, 18:50
Du har fått økt blodmengde (det er det som gjør at kondisen evnt. kjennes dårligere ut: Hjertet jobber steinhardt med å pumpe 50% mer blod rundt). Dette utgjør vel 1-2 kilo. I tillegg har du sikkert 1 kilo eller 2 med vann i kroppen, selv om du ikke merker så mye ødemer. Livmoren nærmer seg 1 kilo, og du har vel 1-2 kilo fostervann. Morkaken veier 0,5 - 1 kilo. Dette skulle vel bli omtrent 9 kilo tilsammen, det, med baby på 2-3 kilo. Så vektøkningen din er helt normal for at du ikke har lagret så mye ammefett.