Vis full versjon : Kvalme i 1. og 2. svangerskap
Går det an å være mye mindre kvalm i 2. enn 1. svangerskap?
I det første svangerskapet var jeg konstant sjøsyk i 10 uker, i dette svangerskapet (så langt i alle fall) kommer det noen "kvalmebølger" fra tid til annen, som går over i løpet 20-30 minutter.
Sant nok spiser jeg ikke det samme nå som i det forrige: Nå unngår jeg f.eks sukker så godt jeg kan. I tillegg er jeg flinkere til å legge meg med en gang jeg begynner å bli trøtt for å unngå kvalmen om kvelden.
Men jeg synes likevel at det er rart at jeg er mye mindre kvalm denne gangen enn forrige, så da begynner jeg selvfølgelig å lure på om noe er galt!
Så: Er det noen her som har vært veldig kvalm i et svangerskap, men ikke i det neste?
Jepp, men bare omvendt. Var nesten ikke kvalm første gang, men har vært ordentlig dårlig i nr. 2.
heldiggrisen
29-03-2006, 09:39
Med nr 1 låjeg langflat i 17 uker, nr 2 i 42 uker, denne gangen spyr jeg bare litt om mogenen.... Så det er mulig ;)
Jepp, men bare omvendt. Var nesten ikke kvalm første gang, men har vært ordentlig dårlig i nr. 2.
Samme her! :nikker:
hevingen
29-03-2006, 09:48
Jeg var mindre kvalm 2. gang enn første gang. Nå som jeg går gravid 3. gang har jeg hatt mer intens kvalme enn de to første gangene, men det varte ikke like lenge som i første svangerskapet som hadde lengst kvalmeperiode.
Elisabet
29-03-2006, 09:49
I første svangerskapet var jeg kvalm i 8 måneder. :urk: Ble kjempeoverrasket når jeg andre svangerskapet ikke var kvalm i det hele tatt. Allikevel ble det samme kjønn. :D
Tredje svangerskapet er en sånn midt i mellom ting. Kjempekvalm fra rundt uke 8 og til ca. halvveis, og bare kvalmebølger innimellom etter det. :uff:
Jeg hadde veldig kvalme i mitt første svangerskap, men ikke noe merkbart i svangerskap nummer 2! Det er nok ikke noe galt, ingen svangerskap er like! :blunke:
tvilling75
29-03-2006, 11:00
Jeg var mye mer kvalm i 1. svangerskap enn denne gangen. Sist gikk jeg ned 5 kg de ukene det stod på, og brakk meg ofte. Denne gangen gikk jeg opp 5 kg, og brakk meg aldri. Kunne spise bort kvalmen så derfor gikk jeg så mye opp i vekt.
Cleopatra
29-03-2006, 12:14
Jada! Jeg er ca halvparten så kvalm denne gangen enn forrige... Skjønner ikke hvordan jeg kom meg gjennom de 17 ukene sist!:dåne:
Ja, ja... får bare slå meg til ro med at jeg kanskje får et lettere svangerskap enn det første jeg hadde (i alle fall så langt). Håper det varer.
Det går an! Med min første var jeg bare småuggen til tider de første 12 ukene. Med nr 2 var jeg døgnkvalm i 16 uker. Nr 3 var definitivt den verste, da lå jeg til sengs i fem måneder og kunne ikke snu på hodet uten å brekke meg. Med nr 4 var jeg likedann, og fikk medisiner for å ta toppene - så alt i alt var jeg jo i bedre form da, men det var "kunstig". Denne gangen derimot har jeg vært riktig så fin i formen :gruble: Begynte å bli småkvalm i uke 6, men det ble aldri ille, og jeg kastet aldri opp. Også ga det seg i uke 14. Tok ingen medisiner eller annen form for "behandling" eller kjerringråd. Alt føltes bare mye bedre!
Må jo bare være glad til, selv om det blir et bekymringsmoment det også, når man forventer noe annet...
Det er nok forskjeller.Mye avhengig av hvilket kjønn du venter tror jeg!
Har vært kjempekvalm med guttene jeg,men med lillemor har jeg nesten ikke vært kvalm.
Tidl. bruker
31-03-2006, 21:59
Var veldig kvalm fra uke 5 til uke 11 med førstemann.
Med andremann har jeg så langt ikke vært noe kvalm i det hele tatt (kun litt kvalmebyger dersom jeg ikke passer på å få i meg frokost innen en time etter at jeg har stått opp).
(Fikk gutt første gangen, denne gangen vet vi enda ikke hvilket kjønn babyen er)
Jeg var mye mer kvalm i 1. svangerskap enn denne gangen.
Samme her. :hyper:
Sist spydde jeg daglig til uke 21,
mens denne gangen har det skjedd kanskje 1-2 gang i uken...stoooor fremgang ! :glis:
Og samme kjønn på babyene
Da jeg ventet snuppa spydde jeg flere ganger daglig fra 9DPO og til langt uti midten av svangerskapet. Jeg ble lagt inn på sykehus for å få næring, og var generelt ikke noe særlig i form. Denne gangen har jeg ikke kastet opp noe. Har vært litt uggen, men har greid å kontrollere kvalmen med litt mat. Jeg håper det fortsetter!
Ung Frue
12-04-2006, 19:10
1. svangerskapet var jeg veldig kvalm hele veien utenom de 4 ukene jeg gikk overtidig. Kastet opp hver morgen og kveld de dagene jeg var kvalm
2. svangerskapet fikk jeg bare gå 17 uker, men var ikke nevneverdig kvalm. Kastet opp en gang i motsettning til alle dager i første.
3. svangerskapet som jeg er i nå er jeg kvalm igjen, men det er ikke så ille som i første svangerskap. Venter tvillinger så det må jo komme litt mere enn i andre svangerskap da. Men antagelig er mye av kvalmen fordi jeg svelger masse blod pga blødninger bakover i svelg fra nesa. Så vi har nå tatt affære for å se om det kan hjelpe der og det ser slik ut dag nr 2.
Svangerskap er jo aldri like da. Noen sier det er kjønnsbetonet, men det har jeg ikke opplevd. Begge de to første er gutter. Hva tvillingene er vet vi først i juli/august en gang.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.