PDA

Vis full versjon : Svangerskapskvalme: Hvor vanlig?

Elinblu
31-03-2006, 10:04
Lurer litt på hvor vanlig det egentlig er å være kvalm i svangerskapet, jeg. Jeg har inntrykk av at folk som ikke er kvalme, er bekymret for at noe er galt, men det er vel slett ikke alle som rammes av dette? Beklager udelikate svaralternativer :rødme:. Spesifiser gjerne i tråden!

Jeg begynte å bli litt småuggen fra uke 7, men har aldri stått i fare for å kaste opp (så langt). Det er mest slik at jeg blir litt uvel hvis jeg blir sulten, og det er enkelte typer mat jeg ikke orker tanken på.

Tidl. bruker
31-03-2006, 10:15
Kvalmen slo meg rett ut da jeg var 5 uker på vei... Med Vesla begynte den da jeg var 7 uker på vei. Jeg er kvalm absolutt hele tiden, men det er værst når jeg er trøtt. Har ikke kastet opp ennå (synes forresten du hadde fine svaralternativer, jeg...), men har vært nær ved noen ganger.
Det er nok ikke alle som er kvalme, men for meg er det nok normalt. Jeg hadde to MA i fjor, og da var jeg ikke kvalm. Så for meg er det positivt, selv om det er SLITSOMT!

Hetty
31-03-2006, 10:26
Jeg må vel egentlig kunne si at jeg ikke har vært kvalm i det hele tatt.
Litt uggen nå og da...men, jeg blir verre av å lese på t-banen eller i bil! :humre:
(For ikke å snakke om hvordan jeg er i båt! :kvalm: )

Den lille uggenheten som slo til kom vel i størst grad etter uke 12...så vidt jeg husker....litt treg med å reagere den kroppen min. :fnis:

Hansen
31-03-2006, 10:48
Ikke vært noe kvalm, verken når jeg var gravid med :stores: eller nå med :babygutt: .
Bare litt småuggen, på kveldstid fram til ca uke 12

Elinblu
31-03-2006, 10:53
Ikke vært noe kvalm, verken når jeg var gravid med :stores: eller nå med :babygutt: .
Bare litt småuggen, på kveldstid fram til ca uke 12
:nikker: Slik har jeg det også. Morgenkvalmen har jeg ikke sett noe til; det er "verst" om kvelden.

julibe
31-03-2006, 11:03
Jeg har vært kvalm og kastet opp i begge svangerskapene. Verre forrige gang enn denne gangen.

Dragen
31-03-2006, 12:07
Første gangen var jeg småkvalm fra uke 4 til 10, deretter forsvant kvalmen over natten. Dette er helt normalt, og jeg husker at jeg ble kjempebekymret. Men alt var i orden. Jeg spydde en gang, og det var ca 1 time før fødsel, rett etter at jeg hadde inntatt full middag på sykehuset.

Andre gang spydde jeg hver dag fra uke 6 til 20, deretter annenhver dag til uke 33. Jeg skal ikke snakke for noen andre enn meg selv, men for meg var en del av kvalmen psykisk betinget andre gangen - jeg var mer sliten, sov mindre, og grudde meg veldig til fødselen. Sånt blir jeg også kvalm av.

Denne gangen har jeg spydd mye fra uke 5 til 10, deretter roet det seg med hjelp av akupunktur. Nå er jeg i uke 14 og kaster opp innimellom, men ikke hver dag lenger.

Keppeling
31-03-2006, 12:17
Jeg var skikkelig dårlig fra uke 6 til uke 12, nå er jeg bare småkvalm.
Har kastet opp bare jeg har drukket en slurk vann... Det har vært utrolig
slitsomt så det er deilig å bare spy en til to ganger om dagen nå :-)

Lykkex3
31-03-2006, 12:19
Denne gangen har jeg spydd fra uke 6 og til uke 11. Kastet opp hele dagen og kvelden.
Men jeg har også hatt to andre svangerskap hvor jeg ikke har kastet opp i det hele tatt. Kan ikke si at jeg var noe mere redd da, men det har sikkert noe med å gjøre at jeg ikke surfet så mye på internett som nå. Var rett og slett ikke så godt opplyst :knegg:

Tidl. bruker
31-03-2006, 12:20
jeg var uggen og kvalm til uke 15 ca.
Og jeg var også bekymret for at det skulle gå galt.
Jeg spydde 4 ganger ca. æsj!

marielle77
31-03-2006, 12:26
Har IKKE vært kvalm.. :tøff:

Sies at ved tvillingsvangerskap så blir man ekstra dårlig og bla bla bla..
Men ikke denne jenta nei.. Hadde sinnsykt vondt i høyre-"ræv-ball" en periode, men etter 4 ganger til akupunktur var det over. Ellers har jeg ikke kjent noe som helst! Så da har jeg vell vært heldig.. Venninna mi som skal ha tvillinger ei uke før meg har heller ikke vært syk eller kjent noe..

CariDee
31-03-2006, 12:34
Jeg var ordentlig kvalm de tre første månedene i svangerskapet, og det varte heeele dagen! Spydde noen ganger, men var mest bare kvalm. Kvalmen forsvant helt plutselig, og det var skikkelig deilig!

Avent
31-03-2006, 12:38
Jeg var ekstremkvalm fra ca uke 5 til uke 15...

Avent
31-03-2006, 12:41
Har IKKE vært kvalm.. :tøff:

Sies at ved tvillingsvangerskap så blir man ekstra dårlig og bla bla bla..

Da har du vært kjempeheldig... :jupp:
Jeg var ekstremkvalm, og fikk hjelp av akupuntur i slutten.. Jeg spydde som en gris, var helt j*...
Kjenner flere som har slitt med ekstremkvalme i tvillingsvangerskap

MomGoos
31-03-2006, 12:42
Jeg har lest et sted at 25% slipper kvalme. 25% er så kvalme at de kaster opp, mens 50% er kvalme uten å kaste opp. Dette er nok estimater, men i hvertfall er det vanligere å være kvalm enn ikke.

Jeg ble kvalm i uke 6 og opplevde som deg Elinblu og ikke kaste opp, men å bli kvalm av å bli sulten. Tålte heller ikke enkelte matsorter som bla. kjøtt og matos.

marit78
31-03-2006, 13:36
Jeg kastet opp daglig fra uke 8 til 16.. Fra uke 10-14 kastet jeg opp absolutt alt jeg puttet i meg og gikk ned 8kg.. Var ikke akkurat i storform da..

*~Fivrelde~*
31-03-2006, 13:50
Kvalme og oppkast fra uke 6 til uke 14-15-16 et sted. Gradvis avtagende til en jevn litt uvel tilstand som har vedvart helt til nå (uke 26). Fikk diagnose hyperemesis gravidarum siden jeg var så elendig og var totalt sengeliggende p.g.a. kvalmen de ukene det sto på. Håper å aldri oppleve det igjen!:kvalm:

Silav
31-03-2006, 14:06
I forrige svangerskap var jeg litt kvalm en uke eller to rundt uke 8-9. Kastet aldri opp.
Har til nå ikke vært kvalm denne gangen, men så er det jo veldig tidlig også da.

Thale
31-03-2006, 14:47
Jeg har vært og er kvalm,kaster ikke opp så mye lenger men er skikkelig kvalm.Håper kvalmen gir seg snart,for jeg får ikke gjort stort annet enn å ligge på sofaen.

Lita84
31-03-2006, 15:19
Jeg begynte å bli litt småuggen fra uke 7, men har aldri stått i fare for å kaste opp (så langt). Det er mest slik at jeg blir litt uvel hvis jeg blir sulten, og det er enkelte typer mat jeg ikke orker tanken på.

Dette stemmer egentlig veldig godt på meg; men jeg krysset av for Nei, jeg har ikke vært kvalm. Da jeg ikke kvalifiserer det som svangerskapskvalme - har hatt sååå gode dager.

Derimot; har jeg vært utrooolig bekymret - så det er nok noe i det du sier..(gjelder for meg sådan).

Cleopatra
31-03-2006, 15:33
Første gang var jeg kvalm fra uke 4, begynte å spy i uke 6 og det ga seg i uke 19.
Denne gangen begynte jeg å spy i uke 8, ferdig ca uke 17.

Tux
31-03-2006, 15:49
Her er diagnosen hyperemesis gravidarum.....innlagt mange ganger på sykehus pga dette....

Snuppelure
31-03-2006, 16:24
Nei, ingen plager her. Iflg en sykepelier jeg snakket med skulle det vist bare være ca halvparten av gravide som egentlig ble det. Og det er vel de vi også hører mest om ;)
Selv var jeg litt uggen rundt uke 7, men kastet aldri opp eller ble så uvell at jeg måtte legge meg. Så lenge jeg spiste jevnt over hele dagen gikk det fint.
Sjokoshake på McDonald (Hvor end så rart det høres ut) var fantastisk til å kvele de antydninger til kvalme som kom.

Men alt i alt, nei jeg var ikke kvalm.

Simane
31-03-2006, 16:43
:nikker: Slik har jeg det også. Morgenkvalmen har jeg ikke sett noe til; det er "verst" om kvelden.

Morgenkvalme??????? Hva er det???????
Jeg var småkvalm fra ca uke 8 -18, men verst var det om kvelden. Da kan man vel si jeg var ganske kvalm. Kastet ikke opp en eneste gang og var heller ikke borte fra jobb. Det hjalp å sove. Ellers endret jeg smak på en del matvarer og likte plutselig ikke sjokolade feks. :sjokk:

Elinblu
31-03-2006, 16:53
Nei, ingen plager her. Iflg en sykepelier jeg snakket med skulle det vist bare være ca halvparten av gravide som egentlig ble det.
Det trodde i grunnen jeg også, men så langt er det bare 17 % av de som har svart her, som oppgir å ikke ha vært kvalme. Nesten halvparten har vært så kvalme at de har kastet opp - jeg trodde faktisk ikke det var så vanlig. (Nå er jo ikke tallgrunnlaget det aller største foreløpig, da, men dog...)

Knertentine: et Google-søk på det vel etablerte begrepet "morgenkvalme" gir 833 treff, mens "kveldskvalme" bare finnes 33 ganger. :humre:

*kattungen*
31-03-2006, 17:43
jeg har diagnosen hyperemesis gravidarum (???) husker ikke hvordan jeg skriver det.. extrem kvalme i hvertfall!
har ikke gitt seg enda.. har vært på sykehus engang pga dette.

*Mummy*
31-03-2006, 19:30
Jeg har vært kvalm og spydd hele tida. Jeg begynte føre jeg viste at jeg var gravid og det fortsatte til jeg var 4 mnd på vei, hver eneste dag morra, middag, kveld, hele dagen:dåne: Er mye bedre nå, å det er så deilig:glis: Men det er nok bare prisen noen av oss må betale for å få en nydelig liten baby:elsker: Å det er det jo verdt:jupp:

Oliv
31-03-2006, 20:39
Kvalmen min kom sigende i 5 uke, i 7 uke var jeg hos legen og fikk kvalmestillende medisiner. Disse har hatt noe effekt, men det kunne vært langt bedre. Jeg har stort sett kastet opp opp hver eneste dag.... Begynner å bli litt lei og håper virkelig det snart skal bli litt bedre.

kakklanes
01-04-2006, 18:31
Svaralternativene passet ikke noe for meg.... jeg har ikke vært noe spesielt kvalm i det hele tatt.... men jeg har spydd et par ganger, men da uten at jeg var kvalm.....

Tiili
01-04-2006, 19:05
I to av mine svangerskap har jeg vært veldig veldig kvalm. I det ene spydde jeg aldri, mens i det andre gjorde jeg det av og til.

Tidl. bruker
26-04-2006, 17:56
Kvalmen slo meg rett ut da jeg var 5 uker på vei... Med Vesla begynte den da jeg var 7 uker på vei. Jeg er kvalm absolutt hele tiden, men det er værst når jeg er trøtt. Har ikke kastet opp ennå (synes forresten du hadde fine svaralternativer, jeg...), men har vært nær ved noen ganger.

Signerer denne! Jeg kastet bare opp én gang, men synes det var ille for det! 4 uker på sofaen, og deretter uvel i 4-5 uker til...

Arachnida
26-04-2006, 17:59
Jeg var kvalm frem til uke 18 og spydde frem til uke 10 sånn ca... :urk:

UCF
27-04-2006, 20:57
Jeg var utrolig heldig og var ikke kvalm i det hele tatt.

marie82
27-04-2006, 21:08
Jeg har hatt denne berømte kvalmen!
Den kom snikende sånn rundt uke 7 og fra der ble der bare værre. Kastet opp hver dag, gjerne flere ganger og fikk ikke i meg vått eller tørt på lenge. ( like før innleggelse) Men etter noen dager med postafen, søvn og ro, ble det bedre. Det værste ga seg i ca uke 13-14. Men jeg er fortsatt kvalm om morgenen, bryter meg lett av alt mulig og må passe på å spise lite og ofte!! Gleder meg til det blir helt borte!! :jupp:

Lis
27-04-2006, 22:26
Fant at 80-85% er kvalme og ca. 50% kaster opp i henhold til høringsutkast om retningslinjer for svangerskapsomsorgen. Stort sett tar det slutt innen uke 16-20.......

Heldige er de som ikke kaster opp og bare er litt kvalme :jupp:

:klem: fra Lis (som :spy: og :spy: og sannsynligvis skal gjøre det i minst 2 mnd. til ......)

"Loppanlei"
27-04-2006, 23:40
Jeg vet at jeg har vært super heldig. Ikke kvalm en eneste dag....:glis:

Elinblu
27-04-2006, 23:57
Fant at 80-85% er kvalme og ca. 50% kaster opp i henhold til høringsutkast om retningslinjer for svangerskapsomsorgen. Stort sett tar det slutt innen uke 16-20.......
Oi, så vanlig trodde jeg faktisk ikke det var. Dette var mye høyere tall enn dem jeg har sett før. :shock:

:comfort: til alle dere som er skikkelig dårlige - dere har min fulle medfølelse. Det blir jo helt umulig å leve et aktivt liv når det skal være sånn.

Hilsen Elinblu (som med unntak av et par-tre selvforskyldte og smertelige fylleepisoder og en runde med sjøsyke kun har spydd én gang siden ca. 1980)

Akira
28-04-2006, 09:07
Jeg begynte å bli kvalm i fra uke 6 og har spydd mine bøtter, for å si det slik.
Nå er jeg i uke 13, og forsatt er jeg kvalm og har en god del brekninger og er forsatt sykmeldt pga svangerskapskvalme.
Og slik var jeg hverken med nr 1 eller nr 2, da kastet jeg litt opp etter at jeg hadde spist for mye, men nå så kan jeg kaste opp hele dagen.

Kanskje det har noe med at det er så lenge siden siste svangerskap?
Det har nå gått 5 1/2 år siden lillegutt.

Jeg håper på at denne kvalmen forsvinner, men jeg vet at jeg kommer til å få bekkenløsning, så mine plager vil bare forsette....:sukk:

VLN
28-04-2006, 11:02
Jeg har vært veldig heldig og sluppet kvalme i mine to svangerskap.