Vis full versjon : Sympt. på bekkenløsning?
Unregistered
15-01-2003, 23:27
Jeg har vondt i bekkenet.
Visste ikke at det var bekkenet,før legen sa det.
Trodde jeg hadde fått en strekk.
Vondten er i venstre rompeball,litt opp,litt ned og litt ut i hofta.
Men det er ikke vondt når jeg klemmer der.
Dumt spm:Skal det gjøre vondt når jeg klemmer?
Det er vondt å støvsuge,gå,komme ut og inn av bilen osv.
Trenger ikke gjøre vondt når du klemmer.
Dersom det er vondt å belaste bare ett ben - og bedre om du har dem samlet - så kan det godt være bekkenløsningsvondt du har. Hold bena samlet, unngå støvsuging og lytt til kroppen! :)
...når de er gravide! det er nødvendig for å få barnet ut, rett og slett. det er forskjellige grader av bekkenløsning:
Fysiologisk bekkenløsning
er en normal følge av hormonforandring under svangerskapet. Det skjer en oppmykning av leddbåndene omkring iliosokralleddene og symfysen. Alle gravide kvinner har fysiologisk bekkenløsning i større eller mindre grad.
Symptomgivende bekkenløsning
kalles det når den fysiologiske bekkenløsningen gir så uttalte smerter at daglige aktiviteter blir hemmet. Symptomgivende bekkenløsning kan en ha under svangerskapet og barseltiden. Diagnosen gir rett til fri fysikalsk behandling i svangerskapet og i inntil 6 mndr fra behandlingen ble påbegynt etter fødsel.
Bekkenleddsyndrom
Bekkenleddsyndrom er definisjonen når plagene vedvarer utover barseltiden. (Etter 3-6 mnd etter fødselen) Dette kan være en følgetilstand etter symptomgivende bekkenløsning. Nytt fra 1. juli 2001 er at diagnosen gir rett til fri fysikalsk behandling ved rekvisisjon fra spesialist i: fysikalsk medisin og rehabilitering, ortopedi eller revmatologi.
så lenge du klarer å utføre daglige gjøremål er du innenfor normalen, altså.. men du bør selvfølgelig ta det opp med legen hvis du blir verre.
det er veldig viktig å lytte til kroppens signaler. som for andre muskel- og skjellett-plager der det mye lettere å forebygge enn å behandle...
;)
Isabell@
16-01-2003, 12:15
Det høres definitivt ut som bekkenløsning. Jeg har det på akkurat samme måten. Jeg får heller ikke vondt når jeg trykker, men fy søren så vondt det er å gå, snu seg i sengen o.l. Du bør be legen om henvisning til fysioterapi. Da kan du få behandling slik at det ihvertfall ikke blir verre.
Hvis du kontakter en kiropraktor vil han nok rette på deg...
*Bekkenløsning er når smertene sitter foran, når de sitter bak, er det bekkenLÅSNING* Låsning er når det er nerver som er i klem, så når du klemmer, kan det gjøre vondt.
Gå inn på LKB.no og les mer der
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.