Vis full versjon : Høyt blodtrykk
Tassen-72
07-04-2006, 16:57
På siste kontroll fikk jeg konstantert høyt blodtrykk (140/90), spor av proteiner i urinen og ødemer i beina gradert til 2. Og jeg fikk beskjed av legen om å ta det helt med ro. Men hva er egentlig å "ta det helt med ro"... Jeg har jo vært sykemeldt hele svangerskapet, og vil være det til permisjonsstart.
Skal jeg bare ligge på sofaen hele dagen, og kun stå opp for toalettbesøk og måltider?
Eller er det greit å bevege seg litt, og gå noen lette turer? Men unngå alt som kan gi stress?
Man får jo aldri tid til å spørre legen når man er der... :stønn:
Ta det helt med ro. Ikke tur eller noenting. Legg deg ned på sofaen og bli der.
Da jeg hadde dine symptomer og undertrykk på over 90 ble jeg overført til sykehuset og innlagt med svangerskapsforgiftning. Ta en telefon til føden og hør med de hva du skal gjøre.
Tassen-72
07-04-2006, 21:20
Ta det helt med ro. Ikke tur eller noenting. Legg deg ned på sofaen og bli der.
Da jeg hadde dine symptomer og undertrykk på over 90 ble jeg overført til sykehuset og innlagt med svangerskapsforgiftning. Ta en telefon til føden og hør med de hva du skal gjøre.
Takk for svar :klemme:
Da blir det en påske på sofaen!
Lykke til med "avslappingen"...
Jeg har også fått konstatert høyt blodtrykk, (140/90) men hadde ikke sport av proteiner i urinen og ikke ødemer, så da fikk jeg kun beskjed om å "ta det med ro"..
Legen spesifiserte det slik: hvile mye, ikke gjøre husarbeid, ikke bære noe tungt, hvis jeg ville gå tur, skulle jeg ta det veldig rolig, ikke bli anpusten.
Håper det går bra med deg!!
:klemmer:
Ta det helt med ro. Ikke tur eller noenting. Legg deg ned på sofaen og bli der!
Da jeg ble innlagt fikk jeg ikke anstrenge meg i hele tatt, og alt ble overvåket.
Fikk ikke snakke for lenge i tlf. Ikke lese for lenge i et blad etc.
Så de mener nok å SLAPPE FULLSTENDIG AV (noe jeg ikke klarte hjemme) . Masse lykke til !! Varm klem :klem:
Frk. Bibelstripp
09-04-2006, 02:12
Beklager at jeg sniker i tråden, men jeg lurer sånn på hva man gjør med lavt blodtrykk? Jeg har 100/55.
Man vet jo litt om høyt blodtrykk, men hva kan jeg finne på som vil få det litt opp?
Stresse?
guacamolequeen
15-04-2006, 12:29
Beklager at jeg sniker i tråden, men jeg lurer sånn på hva man gjør med lavt blodtrykk? Jeg har 100/55.
Man vet jo litt om høyt blodtrykk, men hva kan jeg finne på som vil få det litt opp?
Stresse?
Hehe :-) Jeg er selv plaget en del med lavt blodtrykk og går nesten i bakken om jeg står i ro lenge. Men jeg merker at jeg får mer lyst på saltlakris og det hever blodtrykket det, så da gafler jeg i meg det med god samvittighet.
Frk. Bibelstripp
15-04-2006, 13:42
Hehe :-) Jeg er selv plaget en del med lavt blodtrykk og går nesten i bakken om jeg står i ro lenge. Men jeg merker at jeg får mer lyst på saltlakris og det hever blodtrykket det, så da gafler jeg i meg det med god samvittighet.
Aha! Jeg er veldig glad i det, men det har tatt helt av hittil i dette svangerskapet! Takk for info!
cathinkaeikemo
19-04-2006, 23:24
Hei hei!
Jeg er sykepleierstudent på 3. og siste året ved høyskolen i Oslo. Jeg skal skrive hovedoppgave om svangerskapsforgiftning, og lurte på om du kanskje ville forklare litt om hvordan du opplever situasjonen, og om den hjelpen du får fra helsevesenet er god/tilstrekkelig? Det er selvsagt ingen tvang, svar hvis du føler for det du! kan jeg skrive en generell melding til alle som er inne på dette forumet?
Med vennlig hilsen Cathinka
Stresse?
Det er da ikke så lavt det. Og det snur seg ofte mot slutten. 55-80 i undertrykk er visst innenfor normalen. Bare ta det med ro når du reiser deg om du føler ubehag og sånn.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.