PDA

Vis full versjon : Synet mitt er blitt så dårlig i det siste...

Småtten
10-04-2006, 21:17
Jeg har alltid hatt veldig godt syn, men i løpet av de siste par månedene har jeg vanskeligere og vankeligere for å fokusere.
Først var det teksten på tv'en jeg ikke klarte å lese og nå merker jeg at jeg har problemer med å fokusere på gjenstander og mennesker kun noen få meter fra meg.

Jeg synes det har gått fort nedover for å si det sånn!
Har enda ikke karret meg til optiker for synstest, men nå blir jeg visst pent nødt til det.

Det kan ikke ha noe med graviditeten å gjøre sant? At man blir litt "surrete" i øynene? :rødme: Jeg som trodde jeg skulle ha supersyn til jeg ble 60 -minst!

Er det vanlig at det går såpass kjapt "nedover" når man først begynner å se litt dårlig? Jeg har alltid trodd at det går sakte jeg.

Elinblu
10-04-2006, 21:23
Hei Maia!

Det stemmer at synes kan forandre seg under graviditet og amming. Jeg var og tok synsprøve under forrige prøverørsforsøk, i oktober. Da hun hørte om forsøket, frarådet optikeren meg å kjøpe nye linser på det tidspunktet fordi hormonene påvirket synet midlertidig. Det endte med at jeg fulgte hennes råd (og jeg går selvfølgelig fortsatt rundt med de gamle, dølle brillene som gubben er usigelig lei av :flau: ).

Dessverre vet jeg ikke nok om dette til å svare på om det er vanlig at det skjer store endringer så raskt.

Hilsen Elinblu

Shanti
10-04-2006, 21:24
Jeg er muligens helt på jordet nå, mn jeg mener at man ikke bør foreta synstest mens man er gravid fordi synet kan endre seg midlertidig.

Småtten
10-04-2006, 22:31
Herlighet-er det virkelig sant? Jeg som følte meg så utrolig dum for at jeg spurte om det her.. :rødme:

Men da avventer jeg og snakker med jordmor etter påsken da. Kanskje hun kan gi meg et klart svar om det er best å ta synstest eller ei.

Tusen takk for svar jenter. Blir mer og mer paff for hver dag som går når jeg finner ut hvor mye denne graviditeten påvirker kroppen.

Ineva
10-04-2006, 22:42
Jøss, det visste jeg ikke! Håper virkelig ikke mitt syn blir dårligere, for med minus 8 og 9 synes jeg det holder i massevis! :nemlig:

Takk for informasjon!

maimamma
14-04-2006, 10:08
Mitt syn ble dårligere i første svangerskap. Ble ikke noe bedre etter amming etc var ferdig. Men det var ikke så veldig mye altså. Har sjekket på begynnelsen av dette svangerskapet så vi får se etterhvert om jeg må ha sterkere linser.. Synes jo selvfølgelig jeg ser dårligere, men er så surrete for tida at jeg kan bare innbille meg det også!!:rabla:

Søndagsbarn
14-04-2006, 10:29
Mitt syn ble dårligere ved første svangerskap, og ble ikke bedre etterpå. Har fortsatt noe nedsatt syn, må bruke briller for å kjøre bil etc.

Har tro på at dette hadde med graviditetene å gjøre.....

Frk. Bibelstripp
14-04-2006, 10:46
Hormoner påvirker synet under svangerskapet ja. Jeg gikk og myste som en ugle sist.

Akira
14-04-2006, 19:34
Jeg er muligens helt på jordet nå, mn jeg mener at man ikke bør foreta synstest mens man er gravid fordi synet kan endre seg midlertidig. Der er jeg uenig med deg, man skal da kunne se godt under svangerskapet også.

Maia: Man bør da virkelig se godt under svangerskapet også, så jeg mener heller at du går til en optiker og får sjekket synet ditt.
Du skal da ikke gå rundt å se dårlig i svangerskapet og når du ammer.

Du kjører sikkert bil, og da bør du kunne se godt, selv om du er gravid.
Dessuten så unngår du hodepine og synsforstyrrelser hvis du har riktig styrke på briller/linser.

For det er ikke sikkert at du trenger briller/linser etter du er fredig med å amme.

Maja28
20-04-2006, 11:49
Synet kan endres under graviditet.
Jeg har til vanlog linser med -1 og -1,25. Under graviditet så føles det ikke nok, men min øyenlege vil ikke endre dette midlertidig. Han mener det ikke er bra, iom at øynene venner seg til den styrken man har...

Men jeg vet det gjøres forskjellig.
Sjekk med jordmor eller legen din du, det er de som har ekspertisen!
Lykke til!

Lykkeliten
20-04-2006, 11:59
Jeg er muligens helt på jordet nå, mn jeg mener at man ikke bør foreta synstest mens man er gravid fordi synet kan endre seg midlertidig.

Det stemmer det. :) Jeg bruker briller og merket stor forskjell sist gang. Merker det nå også. Det går seg til etter hvert. :)