Vis full versjon : Bekkensmerter - hvordan kjennes det ut?
Jeg har sett at det er noen som begynner å få problemer med bekkenet allerede tidlig i svangerskapet. Hvordan kjennes dette ut, egentlig? Kommer det av seg selv, eller typisk etter angstrengelser/uvante bevegelser? Er det leddsmerter eller mer muskulært? Kan det komme bare på den ene siden? Hvor sitter egentlig smertene?
:sparke:
Smertene sitter enten foran i symfysen eller bak rett over rompa, i "smilehullene". Noen har smerter alle steder.
Hos meg kjennes smertene ut som knivstikk omtrent. Jeg har smertene sittende bak. Det er ikke konstante smerter. De kommer når man gjør bevegelser som belaster bekkenet og fremprovoserer smertene, feks støvsuging, skyve noe med bena (vaskebøtta, en tung eske ol), turgåing, skigåing, feil sittestilling. Man merker ikke så mye til plagene der og da, men man får smellen på kvelden eller dagen etter.
Jeg tror det kommer av hormoner som gjør leddene mer elastiske og utsatte for skader. Det er en myte at det kommer på slutten av svangerskapet. For mange, spesielt de som har hatt det i tidligere svangerskap, er det et graviditetssymptom.
Dersom du mistenker at du kan ha bekkenløsning bør du komme deg til lege, som igjen kan gi deg henvisning til fysioterapaut. Der vil du lære masse om hvordan man kan bevege seg i dagliglivet, i tillegg vise deg masse øvelser som styrker bekkenet uten å belaste det.
Tusen takk for svar, Knertentine! Jeg tror ikke det er tilløp til bekkenløsning jeg kjenner - hadde ikke akkurat problemer med å bevege meg. Ble veldig skremt i går kveld da jeg fikk noe som likner mensmurringer, men det satt til venstre for livmora. Etter hvert konsentrerte det seg om nedre venstre del av ryggen og delvis hofta, med litt stråling nedover i venstre lår. Fryktelig vondt var det ikke, mer en slags muskulær murring. Jeg ble livredd fordi jeg trodde det satt i livmora, og fryktet en SA. Det startet like etter at jeg hadde tatt årets første, stakkarslige sykkeltur på bare et par kilometer. Jeg tenkte kanskje det var sykkelturen som utløste det, ved å strekke noen muskler i bekkenbunnen eller noe..?
Mistenker man bekkenløsning kan man også velge å gå til manuell terapeut. Etter nyttår nå trenger man ikke lenger henvisning fra lege for å komme dit. Jeg var hos en sånn nokså tidlig, og fikk konstantert en låsning som han hjalp meg å få opp. Jordmor hadde konstantert bekkenløsning uten å tenke særlig over det, så kan i hvert fall være greit å få det sjekka ut hos en som kan litt mer om det dersom plagene fortsetter.
Jeg får fryktelig vondt foran og under. Det er mildt sagt jævlig. Og så får jeg knivstikk gjennom rompa.. da knekker jeg sammen på gulvet. Har da vondt inni rompa et sted hver gang jeg rører en fot eller lener meg forover når jeg sitter bakoverlent i sofaen f.eks. De knivstikkene er jævlige for jeg de kommer så brått og det er ikke alltid jeg rekker å ta meg for hvis jeg i det hele tatt er i nærheten av noe å holde meg i da.
Denne gangen jeg ble gravid så var dette det første tegnet jeg fikk.
Første gang jeg var gravid kom det også tidlig, men husker ikke akkurat når.
Dolliemor
13-04-2006, 17:10
Smertene sitter enten foran i symfysen eller bak rett over rompa, i "smilehullene". Noen har smerter alle steder.
Hos meg kjennes smertene ut som knivstikk omtrent. Jeg har smertene sittende bak. Det er ikke konstante smerter. De kommer når man gjør bevegelser som belaster bekkenet og fremprovoserer smertene, feks støvsuging, skyve noe med bena (vaskebøtta, en tung eske ol), turgåing, skigåing, feil sittestilling. Man merker ikke så mye til plagene der og da, men man får smellen på kvelden eller dagen etter.
Signerer dette jeg, for sånn er det for meg også.
Jeg har ikke helt vent meg til enda at jeg ikke skal skyve tunge ting med bena, feks. ut til siden. Eller rette på gulvteppet...
Jeg har ikke vært spesielt plaget de to andre svangerskapene, det har kommet de første ukene og gitt seg.
Jeg blir feks. fryktelig stiv i bekkenet/nederst i ryggen (mer mot rumpa) om jeg har holdt på mye en dag. Feks. med støvsuging, mye bøy og tøy osv.
Jeg sitter omtrent alltid med en fot trukket oppunder meg, både i sofaen, på stolen når jeg spiser. Eller feks. jeg støtter meg på ene foten når jeg står. - Det er ikke lurt har jeg funnet ut.... :himle:
Lillemy 75
16-04-2006, 13:27
Bekkenløsning skyldes frigjøringen av et hormon som mykgjør sener og leddbånd i bekkenmuskulaturen hvilket er nødvendig for å kunne gjennomføre en fødsel. Alle gravide har bekkenløsning, men det er variabelt hvor mange som føler seg reelt plaget av det. Smertene kan sitte i korsryggen, med utstråling mot symfysen, inn mellom bena og som strålingssmerter ned begge ben.
Jeg hadde bekkenløsning fra 7 mnd i første svangerskap og fra 5 mnd i mitt andre. Jeg kjenner smertene som stikkende / murrende smerter i korsryggen, og som løper ned begge ben på yttersidene helt til anklene ( i de verste periodene). Jeg er fullt sykemeldt fra min jobb, da bekkenplagene ikke lar seg forene med den type arbeid jeg har.
Jeg bruker bekkenbelte og jordmorbelte, easyslide i sengen og krioprakter to ganger pr. uke. Da ligger jeg med TNS i drøye 40 min hver gang(transcutan nervestimulering som er elektriske impulser som "lammer" de nervene i bekkenbunnen og bena som sender ut impulser i form av smerter) . Hver andre uke ca. knekker han opp låsninger i korsryggen. Det kjennes ut som om hele ryggen er helt stiv, og lite tøyelig. Hele behandlingen er smertefri synes jeg ihvertfall.
Min kiroprakter sier at dersom man først har fått bekkenløsning slik at det er plagsomt og til dels funksjonshemmende vil det komme tidligere og kraftigere med hvert svangerskap. Dette fordi en har barn fra før som en må forholde seg til og ikke kan ta fullt så mye hensyn til seg selv som i første svangerskap. det tilrådes at tidlere barn er ferdige med bleiestadiet før en blir gravid igjen, og at en bekkenløsning taes i betraktning også mht. jobb når en graviditet planlegges.
Lillemy 75
16-04-2006, 13:28
Jeg blir feks. fryktelig stiv i bekkenet/nederst i ryggen (mer mot rumpa) om jeg har holdt på mye en dag. Feks. med støvsuging, mye bøy og tøy osv.
Jeg sitter omtrent alltid med en fot trukket oppunder meg, både i sofaen, på stolen når jeg spiser. Eller feks. jeg støtter meg på ene foten når jeg står. - Det er ikke lurt har jeg funnet ut.... :himle:
Høres nesten ut som om du har en låsning i korsryggen. kanskje du burde ta deg en tur til kiroprakter?
Dolliemor
16-04-2006, 18:17
Høres nesten ut som om du har en låsning i korsryggen. kanskje du burde ta deg en tur til kiroprakter?
Gjør det? :hm: Jeg opplever ikke at det er så fryktelig plagsomt, annet enn når jeg blir litt sliten.. Kan jo høre med legen min på tirsdag.
Kjenner meg godt igjen med resten her.
Ikke fått bekreftet hos lege, fordi det ikke har vært så ille før nå i det siste. Kjennes ut som om noen stikker kniver inn på sidene av halebeinet når jeg går. Til tider har det vært så ille at beina bare svikter eller at jeg ikke kommer meg opp trappa. For det er virkelig vondt!!
Og som andre sier. Det kommer gjerne dagen etter at man har gjort noe.. F.eks. vasket huset eller løftet ting. Men av og til kommer det rimelig akutt ut av det blå.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.