PDA

Vis full versjon : Hvordan er et planlagt keisersnitt?

Elma
16-01-2003, 15:05
Grubler fremdeles mye på hvordan jeg vil ha fødselen. Skal til samtale med overlegen på KK den 5. februar, og da må jeg ha bestemt meg for om jeg skal gå for planlagt keisersnitt eller vanlig fødsel.

Er så usikker som jeg kan få bli!

Hadde jo en 5 dagers-fødsel sist, som til slutt ble et hastekeisersnitt, og har ingen god følelse knyttet til det.

Dere som har hatt et planlagt keisersnitt, kan dere si litt om hvordan det fungerer? Hvordan var opplevelsen? Angrer dere på valget i ettertid?

atj
16-01-2003, 15:47
Men...

Har to tanter som har fått det og synes det var kjempefint!!!

Dersom redselen overvinner gleden over fødsel tror jeg at jeg synes keisersnitt høres lurt ut... De angra iallefall ikke!!!

Men to fødsler trenger ikke å være like å du kan få en helt normal "lett" iallefall ukomplisert fødsel på vanlig måte denne gangen!!!

Vil bare ønske deg lykke til jeg og tror ikke du vil angre uansett hva du velger egentlig!!! Følg magefølelsen er mitt råd!!!:)

Malinmor
16-01-2003, 23:00
Heisann!!:)

Jeg hadde en vanskelig og tøff fødsel i oktober 2001 og etter den fødselen ville jeg ikke føde igjen, i redsel for at det samme kunne skje en gang til:uff: Så da fikk jeg planlakt k-snitt(også pga. de problemene som oppsto første gang)Jeg blei gravid igjen ganske fort, bare 3 mnd etter fødselen, så jeg fikk ei jente i oktober 2002.

Det planlakte snittet gikk kjempe fint og jeg angrer ikke:) Det var en flott opplevelse og jeg grudde meg bare unødig før selve k-snittet:uff: Jeg har sprøyteskrekk og så for meg de verste sprøytene i armen og her og der, men det gikk så fint atte;) Det var noen sprøyter, men de kjenntes nesten ikke og nå har jeg blitt tøff og er ikke redd sprøyter i det hele tatt:p

Først så blir du gjort i stand, får sprøytespiss i oppå hånden som det skal komme veske som surstoff inn i, også får man på en klype på den ene fingertuppen som skal måle puls m.m også får man kateter, dette var jeg veldig redd for og spurte spesielt om de kunen sette dette når jeg hadde fått spinal bedøvelden min og det gikk fint, så det kjennte jeg ikke engang:klapp:

spinalbedøvelseb kjennte jeg , men var ikke vond. Jeg kjennte at de dreiv med noe nede i magen ,men jeg kjennte ikke smerte og sånn skal det være:) Og det var helt greit:) Mannen min sto der og fikk med seg hele moroa:) Han fikk ikke klippe navnestrengen , pga steriliteten på operasjonsstua, men , men....

Også tok en av legene masse bilder for oss, flotte bilder:D Alle legene og sykeplerierne og jordmora, og barnepleieren var i så godt humør, det var god stemning nede på operasjon salen og jeg følte meg vel ivaretatt:) De passet så godt på meg atte, så jeg følte jeg var trygg. Hele greia fra de startet å skjære i magen min til de var ferdig sydd, tok 46 minutter:) Og etter det blir man trillet til observasjon, der ligger man i ca 2-3-4 timer, til man har fått følelsen tilbake i beina igjen(det er der man får det første smertestillendes medikamentet)(jeg fikk morfinsprøyte og det hjalp gitt):D dit kom også pappan og det nyfødte lille nurket mitt Malin etter 1/2 time(rett etter de hadde vasket henne og gjort henne klar)Da fikk hun prøve å suge melk:D

Man kalrer ikke så mye selv det første døgnet, fordi man har veldig vondt i såret, og jeg mener veldig vondt!!! Men man får jo smertestillendes og da kjenner man inegenting:) Men jeg brukte litt for lang tid på å be om smertestilledes på dag nummer 2 og da fikk jeg enorme smerter, det var vondt....:leiseg: det er viktig å komme seg på beina så fort som mulig etter snittet, da blir man raskere pigg. Man får hjelp de første gangene, for man må krøke seg bortover, fordi det gjør litt vondt og fordi man ikke tør å rette seg helt ut i kroppen:uff: Et lurt trix er å brette sammen et håndkle til en pute og trykke dette mot såret når du reiser deg opp, det hjelper:)

Nå bare skriver jeg og skriver.....men iallefall jeg kan anbefale k-snitt hvis du ikke tør å føde igjen. (det er ingen lettvindt løsning, for det er ganske smertefullt etterpå og det er ikke helt uten komplikasjoner) Jeg har iallefall positiv erfaring med det!!!

Lykketil

:stakar:

Tidligere Bruker
16-01-2003, 23:03
Jeg tok planlagt k-snitt 30 mai i fjor. ;) Og angrer ikke. ;)

Jeg ble innlagt dagen i forveien. Skjedde ikke så mye da, men de tok blodprøver, urin prøver, ctg registring, fikk snakke med lege og anestesi lege...Og jordmor selvfølgelig.
Fikk forklart i detalj hva som skulle skje dagen etterpå. ;)

På kvelden fikk jeg klyster, og måtte dusje. + de barberte meg. ;)

Neste morgen kom jordmor inn og satte kanyler i begge hendene mine, og satte inn kateter. ;)
Så ble jeg trillet opp på operasjonstua.
Der ble magen vasket, og jeg fikk spinalbedøvelse. Var rart å ligge der å kjenne hvordan følelsen forsvant i beina.... ;)

Fikk et kraftig blodtrykksfall da bedøvelsen virket, men det er helt normalt, og jeg fikk "motgift" med det samme, og følte meg straks mye bedre. Ble svmmel og kvalm, og følte meg helt rar, men det gikk over med det samme. ;)

Så kjente jeg de rev og lset i meg. ;) Lit rart å kjenne at de tar i meg, uten å kjenne smerte. :)
Hørte dem suge ut fostervannet, og så skreik Julian. :happycry:

Ble så sydd sammen, dette tok ikke en halvtime en gang. Og ble så trillet opp på oppvåkningen. ;)

Bivirkningen jeg fikk, var spinal hodepine, dessverre. Intenst vondt i hodet etter 2 dager....
Har aldri hatt så vondt i hodet. Fikk komme inn til behandling igjen, og ble bra igjen med en gang. ;)
Unner ingen den grusomme hodepinen. :( Men det er bare ca 15 kvinner i året som får spinalhodepine..... Så det er sjelden. ;)

Anbefaler deg på det sterkeste å ta spinalbedøvelse. Det er så godt å være våken hele tiden. ;)

Lykke til med valget. Jeg hadde en fin oppplevelse. Ble stiftet sammen etterpå og hadde ingen problemer med såret. Det grodde helt fint!! :D

Hastesnitt og planlagt snitt kan ikke sammnelignes. ;)
Send meg gjerne en PM om det er mere du vil vite. ;)

:klem:

Tidligere Bruker
16-01-2003, 23:08
Her (http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=29836) kan du lese rapporten min på NM. ;)

:mervink:

Bonnie
17-01-2003, 09:08
Jeg hadde planlagt k.snitt den 19.desember 2002, og jeg synes det var en super måte å føde på!!
Det hele går jo så raskt og greit!
Hadde selvfølgelig vondt i magen etterpå, men jeg var faktisk oppe og dusjet samme kveld!!
Etter tre og en halv dag på s.huset reiste vi hjem! Så det at mange sier at man bruker lengre tid på å komme seg etter ett k.snitt, er jeg sterkt uenig i.
Om du nå er redd for å føde, så anbefaler jeg k.snitt!!!
Det er trygt og fint!

Lykke til :)

Miriam
17-01-2003, 22:59
Jeg skal ha K-snitt i mai og gruer meg ikke til det iallefall. Jeg har lest mye, og det ser ut som om noen har gode og andre har dårlige erfaringer med det - akkurat som med vaginale fødsler.
Jeg fikk lyst til å legge en link til en fin K-snitt fødselshistorie jeg fant her, HER (http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=10728) er den. (Håper det er OK å legge link til en annens historie da....

Lykke til med valget,