PDA

Vis full versjon : Tett nese - nesespray

Ineva
14-04-2006, 11:26
Før jeg ble gravid var jeg en "nesesprayjunkie", dvs jeg hadde brukt nesespray så lenge at jeg hadde blitt avhengig av den. :flau: Da jeg ble gravid, sluttet jeg og brukte saltvannsspray i stedet for å komme over det verste. Det gikk fint i noen uker, men så ble jeg kjempetett i nesa og jeg begynte med nesespray igjen. Det var da jeg kastet opp mye og nesa tettet seg pga da. Saltvannsprayen hjalp meg ingenting mer.
Nå klarer jeg ikke å slutte igjen! Er det skadelig for forsteret å bruke nesespray?

Har dere noen tips, hvordan skal jeg bli kvitt tett nese uten å bruke nesespray?

Turtine
15-04-2006, 22:32
Dette lurer jeg også på:jupp: Bruker Zymelin, da det står at den ikke er skadelig for fostret, men vil jo helst slutte å bruke nesespray da det uansett ikke er bra i lengden :trist2:

Sita
15-04-2006, 22:36
Nesehorn. :jupp: Ser utrooolig ekkelt ut (er vel litt ekkelt også) men er helt ufarlig. ;) Nesespray vil man jo etter hvert bli avhengig av, mens dette kan man bruke så mye man vil.

Her (http://www.yogaskolen.org/norsk/nesehorn/index.html) finnes mer info. Har sett en annen type også, som ser litt enklere ut å bruke enn denne.

Ineva
16-04-2006, 12:47
Nesehorn. :jupp: Ser utrooolig ekkelt ut (er vel litt ekkelt også) men er helt ufarlig.

Har du prøvd? Det ser ganske merkelig ut, ja!

Noen som har prøvd akupunktur mot tett nese da? Nå som pollensesongen er i gang, tetter nesa mi seg mer enn noen sinne...

Lillemy 75
16-04-2006, 13:13
Uff..ja, nesetetthet som skyldes hormonelle tilstander er pyton. Var veldig genert av det i første svangerskap, og endte opp med hyppige bihulebetennelser fordi jeg ikke klarte å holde luftveiene åpne nok. For meg var Otrivin det eneste som hjalp. Brukte det i syv dager x 3 om dagen, og sparte alltid en dose til leggetid ( ellers var det håpløst å få sove for jeg er en skikkelig nesepuster..:rødme: ). Så holdt jeg pause i 10 dager og var pottetett og slik holdt jeg på i 9 mnd.

I dette svangerskapet har det ikke vært noe problem, men jeg merker at når jeg bruker nesespray så er det vanskeligere å slutte. Jeg har ingen andre råd enn de du allerede har fått, men det er skadelig for neseslimhinnene dine å bruke spray i mere enn 10 dager i trekk. Ettersom det står i innholdsdeklarasjonen at den ikke er skadelig for fosteret dersom brukt i henhold til pakkeforeskriftene, ville jeg ikke tatt sjansen på å brukt den over dette.

Sita
17-04-2006, 01:31
Har du prøvd? Det ser ganske merkelig ut, ja!

Har prøvd ja. Er ikke noe flink til å bruke det jevnlig da, men så er jeg heldigvis ikke plaget med så altfor tett nese heller. Tar litt tid å venne seg til å bruke det, men så fort jeg fikk teken på det gikk det veldig bra (første gangen gjorde jeg nok ett eller annet feil, noe som resulterte i enda tettere nese og bihuler. Men nok en skylling gjorde alt så meget bedre. :jupp: ) Men skulle jeg ha kjøpt det nå hadde jeg kjøpt den andre typen jeg har sett, for den så i hvert fall lettere ut å bruke. (Fant ikke noe link til den.)

hevingen
17-04-2006, 10:48
I tillegg til nesehorn har jeg brukt akupunktur. For jeg har vært pottetett i nesa i dette svangerskapet. Og akupunkturen hjalp etter en behandling! Så det kan være verdt å prøve.

Silje88
19-04-2006, 19:18
Jeg er også avhengi av nese spray, og kontaktet lege vakta.
fikk beskjed om at jeg måtte slutte med en gang, fordi det er skadelig for fosteret:ups:

Fikk heller en henvisning til Ø.N.H lege, da jeg antagelivis har kronisk bihulebetenelse.. :trist2:

Anbefaler og slutte fortest mulig..

Trollkatt
19-04-2006, 19:26
Jeg får også akupunktur mot min tette nese, og det hjelper. Nesespray er ikke bra i lengden, men hvis du ikke klarer å kutte ut, ville jeg i hvert fall prøvd spray for barn, som ikke inneholder konserveringsmiddel.

mizzi
19-04-2006, 19:35
Nesespray på resept med kortison (Nasacort) reparerer slimhinner som er ødelagt av for mye vanlig nesespray. Denne hjelper også for "svangerskapstetthet" og allergi. Det er lite som går over til fosteret (kortison finnes jo naturlig i kroppen også) så jeg får dette på resept av legen min. Leste også om dette i en gammel utgave av bladet "Gravid" der det sto at det var det eneste som hjalp i svangerskapet når nesetettheten ga ansiktssmerter/bihulebetennelser over lengre tid. Så da høres det jo trygt ut å bruke:jupp: .

Tidl. bruker
26-04-2006, 17:52
Vet ikke hvor skadelig vanlig nesespray er, men min lege anbefaler meg å bruke saltvannsspray i stedet. Du må bruke MYE saltvannsspray om det skal ha noen effekt, sa hun (=mange ganger om dagen).

Hun anbefalte noe som het NESEHORN, tror jeg, og som du får kjøpt på apoteket til vel 100 kr. Det skyller nesen. Litt ubehagelig å bruke i begynnelsen, men etterhvert merker du det visst ikke. :jupp:

Det er vanlig å være litt ekstra tett i nesa under graviditeten, for da hovner slimhinnene opp.

Lykke til og hold ut!