Vis full versjon : Enda mer hjelp jenter...
Hei,
Jeg skrev inn her for noen dager siden og lurte på om jeg kunne være gravid. Tok en test og den var negativ på mandag. Men jeg tok testen på kvelden, etter å drukket et stor glass med cola, og tisset ikke så mye... Kan den ha slått feil da??
Jeg har enda ikke fått mensen, er fortsatt kvalm, og har mens murringer og det føles som om den kommer hvert sekund innimellom... men ingenting skjer... Skulle hatt mensen 11/1. Har bare en del helt hvit utflod, og noen ganger er trusa skikkelig våt!!?? Hva kan det være da??
Hender det at mensen bare hopper over en gang? Burde jeg kontakte lege? teste på nytt?
Uff, ja jeg vet jo at ingen her kan svare på alt jeg spør om, men synspunkter??
Blir litt nervøs igjen jeg nå...
1000 takk for at du har lest igjennom alt!!
Klem Linnie!
Til Toppen
Beklager å si det, men du må nok bare smøre deg med tålmodighet og vente noen dager før du tester igjen.
Forrige gang jeg var gravid slo ikke testen ut før 4 dager etter forventet mens (men det endte i MA, selvom jeg ikke tror det har noe med saken å gjøre), denne gangen gadd jeg ikke teste før jeg var 1 uke på overtid.
Klemz
Hva med å teste på morningen? Ta en test til. Jeg har forresten opplevd at mensen var hele tre uker forsinka uten at jeg var gravid (tok en drøss med tester ja:o ). Da den endelig kom, kom den som en skikkelig styrtblødnig, tror ikke jeg har vært så dårlig før. Dersom du går 14 dager over, og graviditetstesten fortsatt ikke slår ut, ville jeg kontaktet lege og bedt om henvisning til gynekolog.
Lykke til! :klem:
Monica26
17-01-2003, 15:41
Man bør helst ta testen med morgenurin da urinen på ettermiddag og kveld er ganske så utvannet og man kan få feil resultat. Prøv igjen en morgen med morgenurin så får du nok riktig svar vil jeg tro.
Ruth Marie Skaar
17-01-2003, 19:46
Tenkte jeg skulle prøve å svare deg jeg!
Testen bør tas på morgenurin - førstevannlatings midtstråle. Da er den mest konsentrert. Noen ganger kan det ta opp til 14 dager før den kan gi deg et positivt svar. Det har litt med mengden HCG-hormoner som du produserer. Dette varier jo for hver person.
Har du hatt regelmessig mens? Da skulle du evt. ikke hoppe over en mnd. Om du går mer enn 14 dager over ville jeg bestilt time hos legen og bedt om en GU om du ikke har fått positiv g-test. Har du ikke tiltro til legen din for en GU å ber du om en henv. til gynekolog eller tar en som er privat. Det går absolutt rasket.
Lykke til.
Klem fra meg til deg :stakar:
Jeg tok en test dagen før forventet mens, og den var negativ. Så tok jeg en ny, dagen etter, og fikk to blå.. Begge på ettermiddagen. Dette var også to forskjellige tester, vet ikke om det hadde noe å si, men gravid er jeg da:D
Aud og gutta :baby: :baby: 26+3
Hei!
Tusen takk for svar! Koselig at så mange ville hjelpe meg!
Det er noe rart ute og går her, har enda ikke fått mensen, samme symptomer er fortsatt. I tilegg har jeg fått kjempe såre brystvorter! Men.. jeg tok en test søndag morgen, og den var negativ! Så jeg får nok bare bestille meg en lege time om mensen ikke kommer snart... Testet forresten med cb...
Klem Linnie!
Ruth Marie Skaar
21-01-2003, 11:16
Hei igjen!
Jeg har hørt fra ei annen venninne som er legesekretær som har ei venninne som er apotekteknikker at cb testene ikke alltid er annbefalte. Det oppleves til tider akkurat det du har opplevd, men at det allikevel er en liten :baby: der. Jeg spurte på apoteket selv, men hun hadde ikke hørt det. Så der går det på erfaring. Selv har jeg tester som ikke reagerte før 14 dager etter forventet mens. Så det hadde kanskje vært lurt å ta en annen test eller ta den med til legen å få den testet der. Vi bruker jo noe annet på legekontoret. Om den er negativ koster deg deg rundt 100 kr. og hvis den skulle være positiv så koster det ikke noe.
Håper du sier hvordan dette har gått. :)
LYKKE TIL DA!
Tusen takk Ruth Marie!
Nå blir jeg nesten enda mer nervøs, jeg har nemmlig ikke fått mensen enda! :( Har mensen murringer og såre/ømme brystvorter! Jeg får kanskje ta meg en tur til lege!! Men må jeg til en gynekolog eller vanlig lege? Har ikke lyst til å ta en GU hos fastlegen min, og gynekologen min har flere månders ventetid...
Klem Linnie!
Hva med å forklare legen probelmet dit og be om henvisning til gyn? De fleste gynekologer har også akuttimer, akkurat som legene. Det er ingen ting som tilsier at du må ta gu hos fastlegen din, om du ikke føler deg konfortabel med det! (Forstår godt om det kan være vanskelig å si det til legen!!)
Riktig lykke til!
Ruth Marie Skaar
21-01-2003, 13:05
Hei Linnie!
Jeg ser heller egentlig ikke gyn.behovet i første omgang. Det er klart han da kan stedfeste om du er gravid eller ikke. Men det går an å prøve å komme raskt inn til en gynekolog.
For å være helt ærlig med deg ville jeg nok tatt en GU. Skjønner godt at du ikke vil bruke fastlegen din. Det gjør ikke jeg heller. Det er liksom noe mer intimt og personlig enn han/hun har noe med mener nå jeg. Men jeg er sær jeg vet det. :bonk:
Den som har best greie på svangerskap og fødlser er jo en gynekolog. Han er jo en lege med spesialfelt. Jeg vet ikke hvor du går, men det finnes jo private gynekologer. Ja det koster litt mere, men jeg har personlig gjort det og vært 10x10 ganger så fornøyd som ellers. Det er mere dyktige mener nå jeg. Jeg betalte 400 kr. sist jeg var der og den taksten er ikke satt opp. Har du frikort/er gravid så er det 200 kr de fleste steder. De før nemlig noe igjen fra trygdekontoret de som har en avtale med dem iallefall.
Jeg tror jeg ville annbefale deg dette. Jeg er ikke sikker på hvor lenge du har gått på overtid, men det er vel en 10 dager. Stemmer ikke det? Da er det jo evt. bare å vente en 4 dager til å så ta en ny test om ikke mensen har kommet. (4 dager er leeeeeenge, jeg må vente 14 dager nå og synes det er veldig lenge, men jeg vet at 4 dager er det samme som en evighet). Har du fremdeles en negativ test da så ville jeg tatt meg en tur til gynekologen min. Men det kan jo være lurt å bestille time allerede i dag. Kanskje han kan fikse deg time om en ukes tid? Da kan du jo evt. rekke å avbestille om du ikke vil ha time fordi du har fått en positiv test.
LYKKE TIL!
:stakar: fra Ruth Marie
Det går ikke an å spørre legen om å få ta en blodprøve, da? Blodprøver viser HCG-hormonet på et meget tidlig tidspunkt. Det trodde jeg iallefall, siden man skal testes med blodprøve etter IVF-forsøk....?
Jeg vet ikke sikkert altså, men du kan jo høre med legen om du kan få gjort det, så slipper du GU....?
Lykke til uansett!!
Hei igjen alle samme!
Så hyggelig at så mange tar seg tid til å lese innlegget mitt og svare meg! Det varmer en forvirret sjel!! :hjerter:
Nå tror jeg at jeg gjør som følgende: jeg venter 4 dager til, da er jeg nemmlig 14 dager over tiden. Om jeg ikke har fått tilbake mensen innen lørdag, tester jeg på nytt! (inni hodet mitt tenker jeg at det liksom ikke er noe vits, siden jeg har testet 2 blendahvite men... NOE er det jo siden mensen ikke kommer...) Er den negativ bør jeg gå til legen, for det er vel ikke så bra at mensen ikke kommer, og da kan jeg jo ta blod prøve eller få henvisning til gynekologen min! (Jeg går til privat jeg også, men hun er så suuuper flink at det er laang vente tid!) Så får jeg holde dere oppdatert i mellomtiden! ;)
Et lite spørsmål helt på tampen.... hvor lenge kan man ha mens- smerter, murringer? Varer det lenge? Om jeg eventuelt skulle være gravid?
Tusen, tusen takk igjen!!!
:findag:
Klem Linnie!
Ruth Marie Skaar
21-01-2003, 15:12
Hei igjen Linnie!
I dag har jeg vist ikke gjort annet enn å svare deg føler jeg, men nå er jeg atlså på bane igjen:). Jeg synes din konkulsjon var veldig så smart. Lykke til med resultatet der.
Og det er sjeldent det blir tatt blodprøver når det ikke er under behandling for HCG nivåmåling. Det har jeg vel nesten ikke opplevd så lenge jeg har jobbet som legesekretær (noe som nå snart er 4 år), ei heller hørt av andre. Har jo en del venninner innenfor samme bransje og en hel bråta med kolegaer. Men noen ganger så blir det jo målt. Det sikkreste er jo å ta en GU. Men jeg tror dette tilfellet ditt blir prioritert raskt. Jeg hadde det ikke helt som deg, men jeg ble tatt på dagen hos min selv om han har noen dagers ventetid. Den sikkreste måten er jo å se det med en GU. En del gynekologer har jo også en type UL apparat som de bruker for å sjekke tilstanden. Fikk tatt vaginalt ultralyd selv uten at jeg ba om det.
Menssmerter kan du ha en stund, men det vil nok gi seg når du passerer 6 uker for de fleste. Men heller ikke her noen regel uten unntak. Men det er jo ikke sikkert det er mens smerter heller. Har du kjent godt etter :???: Er du HELT sikker på at det er like smerter som før menstruasjon :???:
Gleder meg og det gjør sikkert de andre også til å høre resultatet. :) Lykke til med :baby: -testen og videre utredning.
Varm :stakar: klem fra Ruth Marie
Hei hei igjen!
Tusen takk for svar.. igjen! Det er så utrolig deilig å få svar på spørsmål sånn med en gang! :) (Håper du får gjort litt arbeid innimellom også da! ;) )
Det er så mange tanker som flyr rundt i hodet mitt for tiden.... jeg skjønner ikke helt hvorfor den ikke kommer, jeg går på mini piller (de er jo ikke 100% sikre, og jeg kan jo ha gjort noe feil...), har testet 2 tester og de var negative!! ååå, hvorfor skal kroppen drive sånn ap med meg?? Jeg blir :gal2: !!!!
Da er det deilig å skrike ut her inne og få masse trøst!! :)
Jeg holder dere oppdatert jeg!!
Klem Linnie!
Ruth Marie Skaar
21-01-2003, 15:57
Hallo!
Ja det er ikke morsomt, men det er ikke sikkert kroppen holder ap med deg! Men 4 dager er jo lenge å vente også da.
Jobbe? Nei, det er jeg sykemdlet fra. Jeg har hatt en ulykke på min hund og jeg skulle løse henne fra den stygge floken hun hadde fått på kjettingen hun hang opp ned i så da fikk jeg innfeksjon i sårene min.
Det er hyggelig å kunne hjelpe deg. Gleder meg til å høre hvordan det går!
Lykke til med :baby: i magen eller hva det er :blush:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.