PDA

Vis full versjon : kan bekkenløsning utløses av tunge løft?

Tidl. bruker
18-04-2006, 16:46
Jeg har hatt jobb helg, og jobbet ni timer hver dag. Det inngår mange tunge løft i jobben. Nå kjenner jeg at det er litt smerter i venstre hoft/bakre rygg, og det stråler både ned i foten og opp i ryggen. Smertene er ikke så forferdelig vonde, men mer som en konstant murring. Det er ubehagelig å trå ned på den venstre foten. Kan det være bekkenløsning som er forårsaket av jobbhelgen min? Det var en veldig stressende helg med lite pauser. Går og står hele tiden, og løftet mange tunge løft. Tenkte det ville gi seg etter et par dager, men det er samme murringen nå to dager etter. Kommer det til å gi seg av seg selv, eller må jeg få behandling tror dere? Blir det bare værre hvis jeg skyver det under teppet? Det er jo ikke akkurat så fryktelig vondt, så jeg vil ikke gå til legen enda. Er redd for å fremstå som hypokonder :rabla: Dagens gravide skal jo tåle alt, ihvertfall her jeg bor. :gruble:

Lillemy 75
21-04-2006, 09:55
Alle gravide har bekkenløsning, det er bare forskjellig i hvilken grad vi merkes av det og når det opptrer i den grad at det påvirker vårt funksjonsnivå. Årsaken til bekkenløsningen er frigjøringen av et hormon ( relaxin) som mykgjør sener og ligamenter i bekkenregionen og gjør det mer tøyelig. Dette er nødvendig for at en skal kunne føde. Det er mulig at du kan ha fremskyndet en bekkenløsning eller låsning ved tunge løft, vridninger av overkroppen, raske vendinger osv, belastninger som ikke er godt for et ustabilt bekken, men du vil ikke få vite det uten å bli skikkelig undersøkt.

Det å ignorere denne smerten er ikke lurt, ta heller en tur til kiroprakter og finn ut om det er begynnende bekkenløsning/låsning du har og få evt. en behandling i gang så du kan ta hensyn til det. Dessverre blir en bekkenløsning kun verre, og den eneste måten du kan holde den i sjakk på er ved å ta hensyn. Kiroprakter har en liste over ting du ikke bør gjøre, og du kan få hjelpemidler og rekvisisjoner fra ham skulle du trenge det. Jeg vil absolutt råde deg til å ta dette alvorlig. Jeg sliter selv med bekkenløsning og låsning og det er kalrt verre i dette svangerskapet enn første, så her bør en ta hensyn og lytte til kroppens signaler.

Sita
21-04-2006, 10:35
Husk at nå kan du bestille time direkte hos manuell terapeut eller kiropraktor uten å måtte ha henvisning fra lege. :jupp: Begge kan hjelpe deg med bekkeløsning/låsning. Har selv fått veldig god hjelp fra manuell terapeut.

Trollkatt
21-04-2006, 23:44
Dette høres ut som isjias, og det er ikke lurt å ignorere. Bekkenløsning skal selvfølgelig heller ikke ignoreres. Isjias kan du slite med resten av livet om du ikke er skikkelig forsiktig. Løft med beina og ikke med ryggen, men helst skal du ikke løfte i det hele tatt når det først er kommet. Ligg og gå, men ikke sitt og stå - er liksom regelen hvis det er isjiasnerven du sliter med. Jeg har hatt problemer med det før, og har fått det tilbake nå. Får akupunktur, og det hjelper. Men det er virkelig ikke morsomt når det stråler nedover i beina. Noen ganger har jeg ikke klart å gå i det hele tatt. Jeg ville gått til legen hvis jeg var deg, og i hvert fall funnet ut om det er bekkenløsning eller isjiasproblemer i emning. Også ville jeg ikke løftet noe mer, om det kan unngås. Håper det går over. Lykke til!

Tidl. bruker
26-04-2006, 17:34
JA, er svaret jeg har fått. Det kan både utløse og forverre.

Tidl. bruker
01-05-2006, 17:20
Tusen takk for flotte svar alle sammen! :klemme: Plagene mine ble faktisk bedre etter et par dager med fri fra jobb. Jeg gjorde minst mulig hjemme, og slappet av masse. Kjenner det enkelte dager når det har vært mye stress på jobben, men jeg klarer å holde det i sjakk med å slappe helt av etter jobb. Håper bare det ikke blir værre enn dette, da er det ingen utvei fra å oppsøke hjelp fra lege eller fysioterapeut.

Nr2 på vei :)
04-05-2006, 20:35
Bekkenløsning kan oppstå av bevegelser som støvsuging og gulvvask. Jordmora mi sa at støvsuging var mannfolkarbeid i svangerskapet:) Han var med på jordmortimen og etter det har jeg ikke fått lov å støvsuge.....kjekt:)

Tidl. bruker
05-05-2006, 00:27
Alle gravide har bekkenløsning ja, og forverres nok av mye tunge løft ja.
Gjorde det på meg iallefall...

Shanti
05-05-2006, 02:41
Vil varmt anbefale slyngebehandling (SET) hos fysioterapeut, evt. manuell terapeut!