Vis full versjon : Idiotiske komentarer
Jeg har møtt ganske mange tankeløse og dumme komentarer de siste 1 1/2 året. Noen av dem var så på jordet at vi bare lo, andre var veldig sårende. Det har jo litt med hvam som sier det og hvordan.
Her er noen av dem:
"Om litt vil dere se det positive i det" --Den tok kaka. Det er ikke noe positivt i å miste et barn.
"Dere kan sikkert få flere og velskapte barn" - -Hallo det var ikke noe galt med min datters velskapthet, hun døde for å redde mitt liv!!!!!! Pussig at jeg reagerte så sterkt på det.
"Dere kan jo få flere barn" -- Som om et barn noensinne erstatter et annet. Leste et sted om hvordan noen ville ha reagert om jeg sa det samme til enken i en begravelse. "Det er da bare å finne en ny mann"....
Har fått ganske mange flere med dette var de jeg kom på i farten.
Hva med dere har dere fått noen velmenende kommentarer som ikke helt traff???
Jeg husker faktisk ikke kommentarene veldig godt, men det har jo vært mye forskjellig folk sier da....
Noen sier(ca.):
"Men hun var jo syk" (ja, hun var syk, men det gjør ikke saken bedre)
"Man kan ikke henge fast i sorgen" (vi strever, strever oss jo fremover, selv om vi aldri kan glemme)
Overlegen på ettersamtale: "Men det finnes mye verre tilstander enn dette, hvis f.eks. ikke hodeskallen har lukket seg i løpet av svangerskapet" (Han tenkte nok kanskje at det var "værre" visuelt, men resultatet (barnet vårt døde) kan jo ikke bli værre....?)
Genetikeren på genetisk veiledning: " Det er liten sjanse for at det skal skje igjen, men hvis det skjer er vi veldig interessert i å prate med dere igjen" (Lege-happening?)
Sjefen: "Det beste for kvinner er jobbe så lenge som mulig under svangerskapet" (Han har nok ikke vært gravid - og særlig ikke "komplisert" gravid.... Jordmor sier at om menn hadde vært gravide, da hadde de kanskje ikke vært en eneste dag på jobb....)
Jeg tenker ikke mye på kommentarene, jeg pleier oftest å undres på om jeg sier like mye "lite treffende" (sannsynligvis) eller forsøke å ha "galgen-humor" om mulig.
¨Jeg fikk til stadighet høre hvor bra det var at vi hadde Storesøster. For oss så var ikke Storesøster noen erstatning for henne vi mistet. Tvert imot var det en ganske stor belastning å skulle ta vare på en teråring som nettopp hadde mistet søstra, samtidig som foreldrene hennes oppførte seg rart.
Vi fikk også høre mange ganger at vi kom til å vokse på dette. Hvordan kunne de vite at vi ikke gikk under?
Men aller verst var dama som kom på besøk et par dager etter begravelsen. Storesøster forteller henne at lillesøster er død, noe dama jo visste. "Å, huffda" er alt dama sier. Og ikke nevner hun ungen eller situasjonen vår med et ord iløpet av resten av besøket heller. Hun lot rett og slett som om det ikke hadde hendt.
Jeg fikk også mange teite kommentarer det første året. Spesielt denne " Hun var jo syk, så hun ville ikke ha fått noe godt liv likevel. Jeg skal være glad for at hun døde så ung, og ikke senere i livet. For det ville ha været ENDA værre... ". Ja, hun var jertesyk, og var igjennom mange operasjoner og mye som en unge ikke burde gå igjennom, men ikke en eneste gang i løpet av hennes to-årige liv har jeg sett henne "klage". For henne var medisinene, sondenæringen og alle sykehusoppholdene vanlig. Og etter den siste operasjonen, ville hun ha blitt "frisk". Men hun overlevde da ikke denne. Klart det er mange begrensninger i livet til folk med hjertefeil, men det vil ikke si at disse ikke akn leve et fullverdig liv fordet. Sånne kommentarer gir mer sorg enn trøst! Hvorfor skal jeg være glad for at hun døde ung?
Nre 12+4
Diamanda
17-01-2003, 18:31
Joda, har fått flere sleivspark, men husker kke så mange. Men en av de som gikk igjen var:
" Dere er jo så ung, så dere kan jo ennå få flere"
Hørte den ofte, og den plaget meg. Greit nok det var jo sant, men et nytt barn tar jo ikke bort sorgen uansett.
Denne kommentaren ble også veldig slitsom, når vi ikke ble gravid, og mistanken om at jeg var blitt steril ble sterkere..
Men mirakelet har jo skjedd da :klapp:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.