PDA

Vis full versjon : ssukker og protein

azul
16-01-2003, 23:31
hvar på svangerskapskontroll i dag, og det viste seg at jeg hadde sukker og protein i urinen.... men labratorie damen kunne ikke si hva det kommer av eller hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det. Hun sa at det fikk jeg ta opp med jordmoren på neste kontroll...... men det er jo 5 uker til!
Er det noen av dere som vet litt mer konkret, er det farlig?

hilsen azul, t;02.05.03

opus
16-01-2003, 23:40
At du har sukker i urinen kan bety at du har spist veldig mye søtt kvelden før urinprøve. Men det kan også bety at du har/er disponert for svangerskapsdiabetes.
Du bør ta kontakt med jordmor for å ta ny urinprøve. Er det sukker i den også bør du ta en glukosebelastning (drikke masse søtt gørr for deretter å måle blodsukker).
Om det skulle være svangerskapsdiabetes så er det viktig å komme igang med behandling snarest mulig.

Når det gjelder proteiner er jeg mer på gyngende grunn. Men jeg mener å ha hørt at det ikke trenger å ha annen årsak enn at urinprøven er litt forurenset i form av f.eks hudrester, utflod e.l.

Proteiner i uirinene kan også være et tegn på svangerskapsforgiftning om det opptrer sanmmen med høyt blodtrykk og ødemer. Men dette forekommer som oftest ikke før på slutten av svangerskapet, og aldri før uke 20 (mener jeg å ha hørt).

Maz
16-01-2003, 23:44
Ikke lett å svare på hva det er for det kan være. Men jeg hadde ikke ventet 5 uker på ny kontroll. De tar jo urinprøven nettopp for å se etter slike ting så det er rart du be avfeid.

Du sier ikke noe om graden av utslag. Var det S eller Sp betyr det spor og betyr lite. Skalaen går ellers fra +1 til +3. Hvor tallet indikerer mengden

Når det gjelder sukker så kan det være helt ufarlig, har du spist mye søtt i det siste?? Dersom dette gjentar seg kan det være de sender deg på en glukosebelastningstest. Dette fordi de vil sjekke om du har svangerskapsdiabetes. Men utslag i urinen alene betyr ikke at du har det. Spesielt ikke om du har spist en del ekstra søtt.

Når det gjelder protein kan det f. eks bety at du var litt uforsiktig når du tok prøven og at det er er litt utflod i prøven. Men protein er noe de ikke bryr seg om spor på, men dersom du har utslag opp i 2 eller 3 er det verd å se nærmere på.

Jeg går da ut fra at du ikke har høyt blodtrykk eller ødemer.

Du er i din fulle rett i å bestille en ekstra time. Jeg ville ha bestilt time til legen min var jeg deg. Ikke fordi dette trenger å bety noen ting men heller en kontroll for mye enn en for lite. Dessuten så vil du om du er som meg gå å bekymre deg uansett og det er verd en legetime å finne ut hva dette er. Bekymringer er ikke bra for deg eller barnet.

Beklager at jeg ikke kunne gi deg noe mer konkret svar.

M
22-01-2003, 22:06
Sukker i urinen kan være tegn på at du har spist/drukket mye søtt kvelden før urinprøve, eller det kan være tegn på svangerskapsdiabetes. Jeg har opplevd dette to ganger (begge gangene var det falsk alarm), begge gangene ble det tatt sukkerbelastning, dvs jeg møtte fastende for å ta blodprøve - drikke sukkervann - vente en time - ta ny blodprøve - vente en time - ta ny blodprøve. På denne måten målte de blodsukker og om jeg gikk ekstra opp når jeg drakk sukkervann. Hvis det er så mye som 5 uker til ny kontroll hadde jeg tatt kontakt enten med legen eller med jordmor, og spurt hvorfor de ikke ønsker å ta sukkerbelastning for å avklare om det bare er fordi du hadde spist mye søtt denne ene gangen. Det er ikke farlig, men legen min har sagt det bør følges opp. Ta en telefon du, dette er ikke for å skremme deg - høyst sannsynlig er alt normalt, men jeg synes svaret du fikk idag var litt vel enkelt.....

Lykke til - fortell hvordan det går da! :vink:

Klem fra Snart 3barnsmamma - T-15