PDA

Vis full versjon : Spinal eller epidural?

Nomin
19-04-2006, 17:28
Lurer på om det er mest vanlig med spinalbedøvelse under planlagt keisersnitt? Har hatt spinalbedøvelse før i forbindelse med operasjon og syntes det var greit, så vil gjerne ha det når jeg skal ha planlagt keisersnitt...

Lillemy 75
19-04-2006, 17:36
Jeg jobber på en oppvåkningsavdeling, og har til nå bare opplevd kvinner med spinalbedøvelse som har fått utført keisersnitt. Tror det er dette de bruker mest så lenge det er planlagt, og legger kvinnen i full narkose i hastesituasjoner.

Bonnie
20-04-2006, 00:04
Spinal er vel det som blir brukt, ja.

Toya
20-04-2006, 09:06
Epidural brukes bare dersom det er en kvinne som har startet med vanlig fødsel og fått epidural som smertestillende. Da fyller de bare på den ved et ks.

smbr
22-04-2006, 22:03
Mener jeg fikk spinal, ja.... :undrer:

Tidl. bruker
01-05-2006, 20:30
I 2000 fikk jeg epidural ved ks, nå i 2005 fikk jeg spinal.

kristi
01-05-2006, 21:10
Epidural brukes bare dersom det er en kvinne som har startet med vanlig fødsel og fått epidural som smertestillende. Da fyller de bare på den ved et ks.

Hos meg skiftet de bare fra epidural til spinal i pumpen da det ble bestemt hastesnitt.

shamu
01-05-2006, 23:40
Er spinal også i ryggen?
Er ikke det fryktelig vondt?
Jeg har fått epidural en gang og det var grusomt.. de måtte stikke 3 ganger og jeg holdt på å svime av hver gang... nå skal det sies at jeg ikke tåler nåler da, og må ligge når de tar blodprøver....
Men jeg får litt angst hvis man må stikke en nål i ryggen igjen.... får man bedøvelse først? Er veldig grønn på dette enda...

Tidl. bruker
02-05-2006, 08:04
Jeg har fått epidural 2 ganger og spinal 1 gang, jeg synes spinalen var værst.

Epiduralen blir satt og de legger inn et rør, og går ut igjen med engang.
Spinalbedøvelsen må de bruke litt tid på før de fjerner.
Den skal sprøytes inn før nålen fjernes i og med at det ikke blir lagt inn noe rør.

Spinalen går jo fort over og man får morfin-lignende smertestillende etter snittet.Først intravenøst, siden i en muskel, f.eks låret.

Epiduralen fugerer jo som smertestillende helt til de fjerner røret.

På meg tok det en stund før epiduralen var ute av bena, med spinalen var jo det borte med engang.

Du får ikke smertestillende før de setter spinal.

Dette er jo ingenting å grue seg til, det er jo en liten del av hele greia man skal igjennom på et ks.

Man glemmer den med engang den er satt. :-)

shamu
02-05-2006, 09:41
Jeg håper du har rett MammaRosa, jeg glemte nemlig ikke epiduralen før flere uker etterpå :flau:
Helst skulle jeg nok fått ei slegge i hodet, også våknet når alt var over. Har totalt angst for sprøyter og kniver og sånt... *ler* Men, det er bedre enn å føde normalt, det har jeg gjort 2 ganger og har ikke tenkt å gjøre det igjen...

Gloria
05-05-2006, 17:57
Jeg har aldri tatt KS før, MEN jeg har hatt epidural, og jeg kjente ihvertfall ingen verdens ting da den ble satt. Ikke ble det satt midt under en ri heller.

Tror også det er veldig individuelt hvor flinke legene er til å sette de.
Jeg fikk høre hvor heldig jeg var som skulle få akkurat DEN legen til å sette epiduralen 'for han er knallflink', sa de. Og det stemte jo.

Forbereder meg på at neste person ikke nødvendigvis er SÅ flink, men man får vel ta det som det kommer :)

Tidl. bruker
05-05-2006, 20:40
Ikke ble det satt midt under en ri heller.

Det er jo en selvfølge siden det er viktig at man sitter muse stille.

Jeg har fått epidural også når jeg var i fødsel, den kjente jeg mye mindre, siden
man da allerede liksom er i gang med vondt.

Gloria
07-05-2006, 12:46

Har hørt av flere at det hos dem ble satt under en ri, sånn at den ikke skulle kjennes så godt.
Men med min egen fødsel i tankene, så kan jeg ikke helt skjønne hvordan man greier å sitte helt stille nei..

Tidl. bruker
07-05-2006, 19:28
Har hørt av flere at det hos dem ble satt under en ri, sånn at den ikke skulle kjennes så godt.
Men med min egen fødsel i tankene, så kan jeg ikke helt skjønne hvordan man greier å sitte helt stille nei..
Jøss, jeg måtte si i fra to ganger at det kom en ri, for da ventet de. :vetikke:

Merete 2
08-05-2006, 22:04
I 2001 og nå i januar 2006 fikk jeg spinal begge gangene

Avent
09-05-2006, 08:41
Jeg fikk spinal....

Avent
09-05-2006, 08:42
Jøss, jeg måtte si i fra to ganger at det kom en ri, for da ventet de. :vetikke:

Det måtte jeg også...

Palindrome
09-05-2006, 09:15
Tror nok du får spinal. Det er en mer bedøvende sak eller hva jeg skal si. Epidural skal jo egentlig bae virke på livmoren. Mens spinalen virker på alt annet også.

Jeg har fått begge deler nå. Epidural under vanlig fødsel (var som å komme til himmelen) og spinal ved hastekeisersnitt. Begge deler er helt OK syns jeg. Eneste lille forskjellen er at når epiduralen blir satt så går det kaldt nedover ryggen og når spinalen blir satt så går det varmt nedover ryggen.

Lykke til med KS alle som skal ha det :klemme:

Palindrome
09-05-2006, 09:18

Jeg har fått epidural også når jeg var i fødsel, den kjente jeg mye mindre, siden
man da allerede liksom er i gang med vondt.

Det er ingen selvfølge at det ikke blir satt under rier for det. Eller, man må sitte like stille under rien også ofte. Mye fordi riene kom så tett. Husker jeg var det værste med hele greia, for jeg måtte opp og gå under riene og så ble det plutselig veldig viktig å sitte heeeelt i ro. Men det vsr verdt det da :D

Sultana
29-06-2006, 13:39
Jeg fikk epidural de siste av mine 33 timer med rier. Da de fant ut at jeg skulle ha keisersnitt, fikk jeg spinal da jeg var blitt kjørt til operasjon.
Jeg gruet meg til epidural, og hadde vrangforestillinger om at det nok var like greit å la være, siden jeg ikke kunne skjønne at noe kunne hjelpe mot mine grusomme smerter, og jeg i tillegg ikke hadde lyst til å bli stukket i ryggen:fnise: Men det var jo himmelen...til å begynne med ihvertfall. Og stikket husker jeg ingenting av. Det ble tatt mellom rier. Mulig jeg kan ha fått lokalbedøvende krem da - og at det er derfor jeg ikke husker??
Det skal sies at jeg som Gloria, fikk den beste anestesilegen...
Spinalen kjente jeg selvsagt ingenting til, siden jeg allerede hadde epidural.

arleen23
03-07-2006, 21:42
jeg fikk spinal under mitt hastesnitt og jeg kjente ikke stikket i det hele tatt.

Nomin
03-07-2006, 22:07
Jordmor fortalte på siste kontrollen nå at de setter en lokalbedøvelse før de går de setter spinalbedøvelsen. Man kan kjenne at den sprenger litt, men spinalen alene skulle man visstnok ikke merke ?:gruble:

Jeg fikk spinal sist da jeg skulle sy etter fødsel og var urolig, men jeg var så mørbanket etter fødselen at jeg regnet med det var det som gjorde at jeg ikke merket noe...

Uff, begynner å grue meg virkelig jeg nå... ikke gøy:trist2: