Vis full versjon : Albyl-E og svangerskapsforgiftning
Tidl. bruker
20-04-2006, 20:49
Begynte før påske med Albyl-E for å forebygge svangerskaspforgifning. (mitt første barn kom 10 uker før tiden pga dette, hadde ikke antydning til forgiftning med nr. 2).
Legen sier at det reduserer risikoen med å få det med 15 %, men dette er alt jeg vet. Har prøvd å søke på nettet for å finne ut hvorfor det er lurt å bruke Albyl-E, men finner ikke ut stort. Kommer for det meste over ting som er skrevet på slike fora som dette.
Er det noen som kan fortelle meg litt om dette, eller som har en link å vise til, så hadde det vært fint!!
Hei!
Jeg har gått på Albyl-E hele sv.skapet.
Regner med du går på 75mg?
Jeg vet lite om sv.sk-forgiftning og A-E, men vet derimot at A-E kan hjelpe mot flere ting som blodpropp/hjerneinfarkt (i mitt tilfelle), abort, og jeg fikk også vite at de som tok A-E har mindre kjangs for å få barn med en rekke syndromfeil (husker ikke hvilke, men fikk info om det).
Men det gjorde vel ikke deg klokere... Jeg vet ikke hvorfor det hjelper med A-E mot sv.sk-forgiftning. Men det er ivertfall ikke farlig. :snill:
zmurfette
22-04-2006, 10:01
Jeg synes det er veldig merkelig at Albyl E skal ha noen inflytelse på svangerskapsforgiftning.
AE, i små doser, er blodfortynnende og hindrer, som Siliam sier, blodpropp (som kan føre til bl.a. hjerteinfarkt eller slag). Man gir det gjerne under svangerskap til kvinner som har økt risiko for blodpropp, både fordi man er redd for blodpropp i navlestrengen slik at fosteret ikke får næring/får kvittet seg med avfallsstoffer og også fordi man ønsker å forhindre blodpropp andre steder i kvinnens kropp.
Ved svangerskapsforgiftning er det en akutt, kraftig og (i de fleste tilfeller) uforklarlig økning i blodtrykket som forårsaker symtomene. AE er ikke blodtrykkssenkende, så jeg ser ikke helt hvordan dette legemidlet skal kunne hindre svangerskapsforgiftning. Men, hos ikke-gravide er det jo vanlig å ha økt risiko for blodpropp når man har høyt blodtrykk, så kanskje det er noe av det samme hos gravide? Hmmm...kjenner at farmasøten i meg skriker etter en forklaring på dette her...
Tidl. bruker
24-04-2006, 21:20
Takk for svar. Blir ikke så mye klokere. Må nok spørre mer når jeg skal til lege igjen...
Men det kan jo ha noe med blodgjennomstrømningen i navlestrengen å gjøre???
Kanskje...
Blodfortynnende og hindrer, som Siliam sier, blodpropp (som kan føre til bl.a. hjerteinfarkt eller slag). Man gir det gjerne under svangerskap til kvinner som har økt risiko for blodpropp, både fordi man er redd for blodpropp i navlestrengen slik at fosteret ikke får næring/får kvittet seg med avfallsstoffer og også fordi man ønsker å forhindre blodpropp andre steder i kvinnens kropp.
Er ikke en av farene ved svangerskapsforgiftning blodpropp i morkaka da? - som i sin tur kan føre til at babyen får for lite næring... Må jo være det man prøver å ungå med dette preparatet, hvis det hindrer blodpropp...
I felleskatalogen (http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/)(søk etter Albyl-E) står telefonnummeret til de som har markedsføringstillatelse på Albyl-E. Du kan jo evt ringe dem for mer informasjon.
zmurfette
26-04-2006, 20:46
Er ikke en av farene ved svangerskapsforgiftning blodpropp i morkaka da? - som i sin tur kan føre til at babyen får for lite næring... Må jo være det man prøver å ungå med dette preparatet, hvis det hindrer blodpropp...
Ja, da er det sikkert det! Visste ikke at svangerskapsforgiftning ga økt risiko for blodpropp i morkake/navlestreng, så da lært jeg noe nytt i dag og!!!
Ja, da er det sikkert det! Visste ikke at svangerskapsforgiftning ga økt risiko for blodpropp i morkake/navlestreng, så da lært jeg noe nytt i dag og!!!
Står litt om det her (http://www.lommelegen.no/svar/svar5810.asp)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.