PDA

Vis full versjon : Den femte barnesykdom og graviditet..

Dolliemor
22-04-2006, 01:21
Da jeg kom for å hente ungene i barnehagen i dag, så jeg et oppslag om at det var konstantert noen tilfeller av den femte barnesykdom i barnehagen.
Kan være farlig for gravide, sto det også på oppslaget. :angst:
En ansatt sa jeg burde komme meg til fastlegen min for å ta blodprøve for å sjekke om jeg var immun mot sykdommen/viruset.
Jeg aner ikke - jeg har faktisk aldri hørt om sykdommen engang.

Dette leser jeg om sykdommen på Mammanett:
http://www.mammanett.no/design.php?side=barnets%20helse/Barnesykdommer/femte1

Jeg har ikke merket noen symptomer på ungene, men siden inkubasjonstiden er 1-3 uker kan de jo enda komme.
Jeg må innrømme at jeg blir litt nervøs, og kunne tenke meg å få sjekket dette så fort som mulig.
Det står jo at gravide skal holde seg borte fra miljøer der det er konstantert utbrudd. Jeg bringer og henter ungene i barnehagen omtrent hver dag, og burde jeg kanskje unngå det? Eller menes det hovedsaklig de som jobber i barnehager o.l.?

Jeg er vanligvis ikke hysterisk når det gjelder slike ting, men nå må jeg innrømme at jeg er veldig skeptisk og ørlite grann nervøs... :trist2:

Noen med efaringer eller noen som vet mer om dette?
(Jeg skal uansett til legen på mandag for å ta blodprøve, men måtte høre her så lenge).

Tuppemor
22-04-2006, 09:59
Datteren min hadde 5 barnesykdom da hun var 18 måneder og jeg var gravid i 5 måned. Hun kastet opp og fikk feber og utslett. Jeg fikk også beskjed om at det kunne være farlig for gravide, og måtte ta en blodprøve. Den var helt fin. Hør på legekontoret ditt hvordan du skal forholde deg. Lykke til :klem:

Dolliemor
22-04-2006, 14:40
Tusen takk for svar! :)
Jeg skal innom legekontoret på mandag og få tatt en blodprøve.