Vis full versjon : Gravid og astma!
Jeg er hjemme syk og den siste timen har pusten min blitt tyngre og tyngre. Har begynt å surkle og erfaringsmessig vil denne surklinga ende i vonde hosteanfall som igjen vil gi meg enda mer sår hals enn jeg allerede har. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har symbicort liggende, men det står klart at den ikke skal brukes av gravide uten å ha rådført med lege først.
Jeg lurer litt på om jeg skal komme meg til legevakta. Jeg får ikke ordnet time på legekontoret idag, de var helt fullboket i hele dag og legen min er ikke tilbake før på onsdag og da har jeg allerede time til svangerskapskontroll. Jeg har aldri latt være å tatt astma-medisin og vet derfor ikke hva som kan skje... kanskje jeg ikke blir verre, kanskje jeg sliter mer og mer. Jeg vet jeg kan begynne å hyperventilere om jeg får følelsen av å ikke klare å puste inn ordentlig.
Trenger litt hjelp til hva jeg burde gjøre her...
Tidl. bruker
24-04-2006, 15:14
Jeg bruker Symbicort 1-2 inhl. om dagen. Man kan bruke den inhalatoren der "fordelen ved å bruke den er større enn evt. ulemper ved bruken". Ta en tlf til legevakta og hør, men jeg er ganske sikker på at du kan ta litt av den. Ikke bra for babyen om mamma får for lite oksygen heller...
Skaff deg ventoline 0,1. Den er lokalvirkende og ganske trygg fikk jeg vite. Eneste legen min ville skrive ut.
Jeg har astma, og fikk lov av legen å bruke Bricanyl under svangerskapet! Det står at man ikke skal gjøre det, tror jeg...men har gått bra her!
Jordmora sa også til meg, at det er bedre at mamman får puste og at babyen får oksygen...enn motsatt!
jeg har også fått bricanyl. den var visst helt trygg, men man bør ikke bruke den når man er fødeklar fordi den stopper riene.
Jeg har ikke noen medisinsk bakgrunn og kan derfor ikke si noe sikkert, men hvis symbicort er inhalator virker den sannsynligvis kun lokalt og er derfor ikke farlig for barnet ved sjeldent bruk. Jeg tror likevel det er bedre at du ringer til legevakta og spør.
Du kan også spørre på apoteket; farmasøytene har ofte bedre oversikt over legemidler enn mange leger.
Jeg bruker Bricanyl og Seretide. Seretide bør jeg bruke minst mulig, men som legen min sa; hvis ikke mor får puste, får heller ikke barnet oksygen.
*kattungen*
26-04-2006, 08:54
hei!
jeg fikk bricanyl da jeg var innlagt på sykehuset pga ekstrem svangerskaps kvalme..
de skrev den ut der inne, så jeg regner med at det er trygt å bruke for oss mes astma!
Tidl. bruker
26-04-2006, 17:30
Har selv astma og er gravid. Dette er rådene jeg har fått fra en lungelege jeg var hos i høst i forbindelse med at jeg hadde tenkt til å bli gravid:
- Ikke slutt plutselig med astmamedisin som du er vant til å ta. Trapp heller ned i samråd med lege. Det gjør situasjonen verre, for kroppen er ikke vant til å produsere tilstrekkelig av de stoffene vi trenger selv når vi går på medisin. Husk at det også påvirker fosteret negativt om du ikke har kontroll over astmaen!
- Bestill time hos lungelege eller spesialist med sykdommer under graviditet. De kan mye mer enn allmennleger om disse tingene.
- Lungelegen mente jeg burde kutte ut SYMBICORT til fordel PULMICORT til daglig bruk. Symbicort er visst mer skadelig for fosteret. BRICANYL fortsetter jeg å ta ved behov, for min del vil det si når jeg skal trene. Her gjelder det å finne den minst skadelige løsningen, for ingen av medisinene er i utgangspunktet bra for fosteret. Ulempen det medfører å ikke ha kontroll over astmaen er derimot så stor for mange at medisinbruk er bedre.
Beklager at dette ble litt langt, men håper det kan være til hjelp for deg og andre i samme situasjon!
Jeg ønsket ikke å bruke astmamedisin da jeg var gravid. Derfor prøvde jeg noe som heter saltpipen. Det er et naturprodukt som virkelig hjalp meg veldig godt.
Ble mye mindre tungpustet og jeg hostet opp slim veldig lett. Følte meg kort og godt mye bedre.
Den kostet 598,-, men blir egentlig billig når man bruker den hver dag i over fem år før den bør skiftes. Regnet meg frem til under 30 øre per dag, og det er jo ikke rare greiene for helsen til både meg og barn.
Bruker den fortsatt hver dag og er meget fornøyd.
Jeg kjøpte min på nettet og fikk den levert meget raskt.
Anbefales!
Mvh Benedicte
Jeg kunne ikke gått på naturmedisin, min astma er nok "verre" en som så.
Mange sverger til saltvannsinnhalasjon etc. Men det funker ikke for meg når jeg er tungpustet, hjelper ikke om jeg hoster opp slim lettere når jeg nesten kveles fordi bronkiene mine er så spastisk og nesten er lukket.
Jeg har fått beskjed av min lege at jeg kan bruke ventoline ved behov, og seritide, hvis jeg slutter å ta forebyggende, så har jeg anfall innen to uker, og jeg føler jeg sakte men sikkert kveles. Ikke noen god erfaring...
Som de andre sier, får ikke du puste, får ikke babyen oksygen. Og hvis dere er som meg, som får skikkelig angst når jeg har anfall, så vet dere at det ikke er så bra for babyen heller..
Tror ikke man burde begynne å eksprimentere med naturmedisiner når man er gravide, spesielt ikke astma pasienter, man har allerede mindre lungekapasitet, så ta medisinen som du får i samråd med lege, med god samvittighet.. :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.