Vis full versjon : Proteiner i urinen/svangerskapsforgiftning.
Jeg har vært på svangerskapskontroll idag og fikk på vist proteiner i urinen. I følge legen kunne dette tyde på svangerskapsforgiftning.
Jeg er helt blåst på dette emne og ønsker gjerne å bli litt opplyst. Hva vil det si å ha svangerskapsforgiftning? Og hvilken følger får det?
Legen mente det kunne komme av utflod også, så jeg må fortsette å levere ukelig urinprøve for å følge det opp.
Men om det skulle være svangerskapsforgiftning; hva er det? :gruble:
Lenker om svangerskapsforgiftning:
Helsenytt.no (http://www.helsenytt.no/artikler/svangerskapsforgiftning.htm)
Lommelegen.no (http://www.lommelegen.no/art/art1187.asp)
Jeg hadde også proteiner i urinen ved forrige kontroll, prøven var forurenset (veldig vanlig). Leverte ny i dag, og den var helt ok.
Svangerskapsforgiftning defineres vanligvis ved blodtrykk 140/90 eller mer, ødem og protein i urin.
Syns det er litt rart hvis legen din nevner svangerskapforgiftning dersom du kun har protein i urin og bare hatt det en gang.... men better safe than sorry, er det vel noe som heter.
Legen min sa forøvrig også at protein i urin kunne være symptom på urinveisinfeksjon.
Han trodde faktisk ikke at det var svangerskapsforgiftning, men ville være på den sikre siden. :jupp:
Tidl. bruker
27-04-2006, 12:03
Må som regel være mer enn bare protein i urinen..
har vært på kontroll 8 ganger jeg. Har hatt protein i urinen i alle tester. Spor av protein heter det vel,,,
Så lenge jeg ikke har ødem eller høyt blodtrykk eller andre plager, så er det jo fint :)
Protein kan også komme av litt utflod som kan følge med ned i glasset....
super sjefa
03-05-2006, 20:14
Du skal ha mer symptomer enn bare protein i urinen for å få påvist svangerskapsforgiftnig. Du skal også ha ein del proteiner . De vanligste symptomene er: protein i urinen, høyt blodtrykk, ødem i kroppen ( da har de en skala i fra litt til mye), vont i hode og svimmelhet. Du har også 3 grader av svangerskapsforgiftnig. Jeg hadde selv svangerskapsforgiftning og help i mitt første svangerskap, jeg ble lagt inn på sykehuset en mnd før termin.fødselen ble satt i gang. Svangerskapsforgiftnig skal alltid tas veldig alvorlig. Det er hovedsaklig førstagangsfødende som får det, men har du hatt det så kan du få det ved et sener svangerskap også.
Visst du lurer på noe er det bare å sende meg en pm..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.