PDA

Vis full versjon : Til dere med blodtype RH minus som har født før

oslo78
29-04-2006, 21:18
Jeg har blodtype RH minus og fødte for to år siden en sønn som var RH pluss. Jeg fikk sprøyte etter fødselen som skulle forhindre at jeg dannet antistoffer i et eventuelt nytt svangerskap. Nå er jeg i uke 34 og har fått beskjed om at jeg har dannet antistoffer, men foreløpig i liten grad. Jeg skal derfor følges opp med kontroll på sykehuset om to uker igjen.

Det jeg lurer på er om noen har vært gjennom dette? Hvilke konsekvenser får dette? Må jeg føde ved keisersnitt? Må babyen tas ut tidligere enn termin? Hvor stor sjanse er det for at babyen får hjerneskade? Kan jeg få et tredje barn noen gang?

Som dere skjønner er spørsmålene mange og jeg trenger virkelig svar hvis noen har vært gjennom dette! På forhånd takk!

Saki78
29-04-2006, 22:13
Jeg jobber på Blodbanken og jobber mye med gravide. De som er Rh neg tar ekstra prøver normalt i uke 32 og 36. Føder de et Rh pos barn så får de anti-D gammaglobulin profylakse. Som oftest er det ingen problemer ved første barnet.

Neste gang kvinnen blir gravid så blir hun fulgt nøye opp, og må ta oftere prøver til blodbanken hvis det blir oppdaget at hun har dannet antistoffer (som oftest anti-D) mot barnet. Da titrerer vi blant annet antistoffet slik at vi kan følge med på om det blir sterkere eller ikke.

De fleste gangene går det som vanlig, men jeg vet at man av og til blir satt i gang litt tidligere. Noen ganger blir det også keisersnitt, men det er som oftest av andre grunner. Det er veldig forskjellig hva som blir gjort fra kvinne til kvinne.

Det er særdelses liten fare for at babyen får hjerneskade av slike antistoffer. Babyen kan gjerne få gulsot, og det blir behandlet ved å legge babyen i lyskasse. En sjelden gang må man skifte ut blodet hos babyen (men det er veldig sjeldent! På Kk hvor det fødes ca 6000 barn i året, skjer det et par ganger max i året!)

Det er antageligvis ingen problemer for at du kan få ditt tredje barn! Kan jo fortelle et eksempel: tanten min er Rh neg, og hun fikk 3 Rh pos barn, og det var faktisk kun med den siste at hun måtte legges i lyskasse. Men det kommer som sagt an på blant annet styrken på antistoffet.

Håper dette hjelper deg, ta og snakk med legen din (selv om jeg ofte føler at de nesten skremmer mer enn å berolige..), eller ta kontakt med den lokale blodbanken/fødeavdelingen din for mer informasjon!