PDA

Vis full versjon : solarium og naturlig sol

bærami
01-05-2006, 13:25
.......

Tidl. bruker
01-05-2006, 13:39
Både solarium og vanlig sol går heilt bra, sjølv om en er gravid. I normale mengder selvfølgelig! Eg har tatt solarium i alle mine 4 svangerskap. Problemet kan bli å ligge på rygg. Åsså kan det vere greit å ha ei vannflaske tilgjengelig. Du kan vere oppmeksom på at du kan få pigmentflekker i huda når du soler deg. Dette kjem ofte pga graviditeten.

KOS DEG I SOLA...!!!:ferie:

Cleopatra
03-05-2006, 14:32
Dette står på Brun og Blid sine hjemmesider!

Soling under graviditet er ikke noe problem. Her gjelder også samme regel: Solarium og sol ute har samme virkning. Et solarium inneholder ingen "farlige" stråler som går igjennom huden på magen.
Man kan oppleve at fosteret blir urolig under soling. Det kommer av at sollyset gjør at det blir lysere inne i magen, og babyen beveger seg derfor mer. Dette kan man dempe ved å legge et håndkle over magen. Man skal likevel være oppmerksom på at det under graviditet ikke bør være for varmt under solingen. Bruk derfor viftene godt.
Det er også en risiko for å få brune pigmentflekker i huden. Disse oppstår som oftest i ansiktet. Noen ganger forsvinner de raskt etter fødselen, men i andre tilfeller kan de følge deg lenge hver gang du blir brun. I de fleste tilfeller forsvinner de når huden blir blek igjen, og kommer ikke tilbake etter ved senere soling. Disse pigmentflekkene kommer ikke plutselig, men utvikles sakte.
Vær på utkikk og stans solingen hvis du føler det kommer skjemmende flekker. Når man er gravid har man ekstra stort behov for vitamin D3 som skapes av solstrålene. Vitamin D3 er helt nødvendig for at kroppen skal kunne ta opp kalsium.

Tidl. bruker
08-05-2006, 16:25
Kan det være skadelig for fosteret viss jeg tar solarium? Hva med naturlig sol?

Har fått inntrykk av at man skal unngå å bli overopphetet generelt.

For din egen helses skyld vil jeg jo anbefale å ikke overdrive, og å bruke solkrem. En bekjent av meg ligger for døden med hudkreft og er i begynnelsen av 20-årene... Det er visst skikkelig oppblomstring av hudkreft i Norge nå, så dette bør vi jo tenke på alle sammen. :trist2: Ikke meningen å være en gledesdreper altså. Det har bare gått litt inn på meg.

Nr2 på vei :)
08-05-2006, 21:11
Det kan kanskje være lurt å dekke til magen når man soler seg, så unngår man at den blir overopphetet.

~Smitt~
08-05-2006, 21:22
Jeg har hørt at det ikke er så bra å ta solarium. Vet ikke hva man skal tro og ikke tro jeg.

Escada
09-05-2006, 18:21
Har fått inntrykk av at man skal unngå å bli overopphetet generelt.

For din egen helses skyld vil jeg jo anbefale å ikke overdrive, og å bruke solkrem. En bekjent av meg ligger for døden med hudkreft og er i begynnelsen av 20-årene... Det er visst skikkelig oppblomstring av hudkreft i Norge nå, så dette bør vi jo tenke på alle sammen. :trist2: Ikke meningen å være en gledesdreper altså. Det har bare gått litt inn på meg.

Hei,jeg bare lurer på noe fra det du skrev om denne jenta,tragisk dette. Brukte hun å ta myyyye sol eller hva?

Arachnida
09-05-2006, 18:35
Jeg vil anbefale alle å bruke solkrem iallefall...og som gravide, så må dere bruke barnesolkrem som IKKE trekker seg inn i huden... :blunke:

Sitter i skyggen med innsmurt kropp på verandaen jeg...med god samvittighet... :glis:

Tidl. bruker
09-05-2006, 22:15
Hei,jeg bare lurer på noe fra det du skrev om denne jenta,tragisk dette. Brukte hun å ta myyyye sol eller hva?

Vet ikke med henne dessverre. :gruble: Alle kan jo få hudkreft, enten man har solet seg eller ikke, men soling øker sjansen...

Nimo
06-06-2006, 15:20
Jeg vil anbefale alle å bruke solkrem iallefall...og som gravide, så må dere bruke barnesolkrem som IKKE trekker seg inn i huden... :blunke:

Sitter i skyggen med innsmurt kropp på verandaen jeg...med god samvittighet... :glis:

Hvorfor må man bruke solkrem som ikke trekker inn i huden?
Jeg har bare brukt vanlig solkrem hele tiden.

Jeg smører meg også etter bad/dusj med hvetekimolje eller vanlig bodylotion på magen.
Har aldri hørt at man ikke skal smøre med krem som trekker inn.