Vis full versjon : Lite fostervann.
Jeg var i dag på oppfølgings UL på sykehuset etter at det i forrige uke tilfeldigvis ble oppdaget at jeg hadde litt lite fostervann.
Kontrollen startet med en kjempe flott CTG.
Påfølgnede UL avdekket lite fostervann - nivået har faktisk sunket under normalen.
Ble derfor sendt til overlegen for kontroll.
Overlegen sjekket morkaken - at den fungerer som den skal, blodgjennomstrømmingen i navlestrengen, at jeg ikke har åpning og alle indre organ hos prinsessa som nyrer, urinveier, hjertet, hjernen, armer, bein osv - ALT ER PERFEKT. Det + det faktum at prinsessa har overskudd av energi og at hun er stor og god - nesten 3000 gr, ca +/-11% større enn normalen og hun gjør massevis av pusteøvelser - viser at hun har det kjempe fint i magen til mammaen sin. :jippi: :elsker:
Igangsetting av fødsel ble derfor forkastet.
Vi vil imidlertid bli fulgt tett opp med CTG og UL i tiden fremover.
Legen ville ikke si noe sikkert, men han informerte om at jeg ikke kommer til å gå over tiden, ut over det vil situasjonen/handling bli vurdert fortløpende.
Noen flere som har opplevd å ha lite fostervann og som vil dele sine erfaringer med meg?
Nei jeg har ikke opplevd det, men kan det ikke være at du har termin før da? Hun er jo ganske stor mener jeg .
men kan det ikke være at du har termin før da? Hun er jo ganske stor mener jeg .
Terminen kan maks avvike med noen dager.
Etter to ufrivillige aborter i fjor har jeg jern kontroll på befruktnings tidspunkt skjønner du.
Jeg tror selv at riktig termin er en av de siste dagene i mai - og det forklarer hvorfor prinsessa er større enn snittet. Det viktige er at hun tar til seg næring, vokser og har det flott i magen til mammaen sin.
Jeg hadde lite fostevann sist, men det ble ikke oppdaget før vannet gikk (dvs. det kom noen få dråper og legen så knapt noe vann på ultralydsundersøkelsen etter at "vannet" hadde gått).
Jeg vet rett og slett ikke om det hadde noen betydning, men gutten var i alle fall fin og frisk da han kom til verden 1 uke før termin. Jeg hadde en lang fødsel, som ble svært tung mot slutten, om om dette hadde noen sammenheng med mengden fostervann aner jeg ikke....
Godt å høre at gutten din er frisk og fin. :vink:
Jeg tror nok at det er store "mørketall" ute og går rundt dette med lite fostervann. Ifølge informasjon på nettet opplever ca 8% lite fostervann mot slutten av svangerskapet - saken er nok den at flere oplever dette, men det blir ikke oppdaget pga at få tar sen ultralyd.
Jeg får ihvertfall god oppfølging på sykehuset nå. De ville i utg.pkt. la meg komme til ukentlig kontroll - jeg argumenterte meg til 2 kontroller pr uke, før jeg så at dette med lite fostervann stresser og gjør meg redd, så nå er jeg inne til daglige kontroller. :jordmor:
Håper alikevel at de ikke drøyer det for lenge og at igangsetting av fødsel vil bli gjort/forsøkt i løpet av ikke så alt for lang tid. :birth:
Hva regnes som lite fostervann? :gruble: Jeg så inne i juniklubben at en der hadde fått beskjed om at fostervannsnivået var på 5,5 og at det var under normalen. Da jeg var på ul i uke 28 fikk jeg beskjed om at fostervannet mitt lå på 5 og at det var normalt mellom 3 og 8. Noen som vet noe mer om dette? Burde jeg være bekymret?
Hva regnes som lite fostervann? :gruble: Jeg så inne i juniklubben at en der hadde fått beskjed om at fostervannsnivået var på 5,5 og at det var under normalen. Da jeg var på ul i uke 28 fikk jeg beskjed om at fostervannet mitt lå på 5 og at det var normalt mellom 3 og 8. Noen som vet noe mer om dette? Burde jeg være bekymret?
Det var meg det..... :jupp:
Jeg fikk beskjed om at den skal ligge mellom 5 og 25. Det er ikke under normalen, men på grenseland...... Så jeg også kommer til å få ekstra oppfølging...:jupp:
Det var meg det..... :jupp:
Jeg fikk beskjed om at den skal ligge mellom 5 og 25. Det er ikke under normalen, men på grenseland...... Så jeg også kommer til å få ekstra oppfølging...:jupp:
Jeg fikk akkurat samme beskjed. Jeg ble innlagt mandag 37+0 med beskjed om for lite fostervann og høyt bt, og skulle settes i gang dagen etter. Da så derimot ting bedre ut, så jeg fikk komme hjem noen dager. Ble strippet først, for de ville ha meg mer moden, og helst få ting til å sette i gang av seg selv. Et par dager senere fikk jeg ny kontroll med ny ul og ctg. Fikk da beskjed om igangsetting dersom vannmengden var 5-8. Jeg hadde 9,5 tror jeg, og fikk dermed ny kontroll over helga igjen. Den rakk jeg imidlertid aldri, for dagen etter gikk vannet, blodtrykket steg enda høyere, og jeg måtte settes i gang. Fødte morgenen etter. Gutten min var litt under gjennomsnittet da han kom, men det var også jeg, så jeg vet ikke om det kom noe av fostervannsmengden. Fødselen var hard og intens siden jeg ble satt i gang uten å være særlig moden, men ellers hadde jeg ikke noen komplikasjoner pga vannmengden.
Den dagen det ble konstantert lite fostervann hos meg lå nivået på 3/4 - altså under normalen (normalt nivå: mellom 5 - 25.)
En masse undersøkelser ble tatt og konklusjonen ble at prinsessa har det kjempe fint i magen min.
På UL uka etter hadde fostervann nivået steget til 5/6 - altså innenfor normalen. Grundig UL ble foretatt og overlegen konkluderte med at prinsessa fortsatt har det - hans ord - veeeldig bra i magen til mammaen sin!
Jeg går nå til daglig CTG registrering på sykehuset - slett ikke nødvendig ut ifra et medisinsk ståsted, men meget nødvendig for min indre ro!!!
Skal til ny UL og vurdering hos overlege førstkommende tirsdag.
Vet at vi er i de beste hender, men jeg vil gjerne at prinsessa skal komme veldig snart - blir litt stressa av at praksisen rundt dette med lite fostervann er så forskjellig. (Se også innlegg om dette på nybakt mamma under Spørsmål fra SnartMammaer (http://www.nybaktmamma.com/plassen/forumdisplay.php?f=127).)
Var til ny UL med tilhørende vurdering hos overlege på sykehuset i dag og det viste seg at fostervann mengden har økt igjen - til ca 6,5 denne gangen:jippi: og prinsessa har det fortsatt kjempe fint i magen min.
Prinsessa ble estimert til å være 14% større enn normalen og hun er allerede 3500 gram. Det medfører at estimert fødselsvekt ved fødsel på termin er ca 4000 gram.
Skal til ny vurdering om en uke, men vi kan nok bare slå oss til ro for det blir nok ingen igangsetting før tiden på oss - men det er vi selvsagt glade for! Vil at prinsessa skal komme når hun er klar - selv om vi er klar som ett egg! :elsker:
[jeg hadde lite foster vann forrige graviditet........ det gikk helt greit, de målte dte ved vær kontroll.........bodde i sveits da og der har de UL hver gang... det går sikkert bra, men krev oppfølging.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.