PDA

Vis full versjon : Noen spørsmål om blodsukker og svangerskapsdiabetes..

Tidl. bruker
04-05-2006, 12:35
Heisveis!
Jeg var på min 3. glukosebelastning nå om tirsdag, og som vanlig viste fastende bl.sukker mellom 4 og 5, og belastet denne gangen var 8. (8,6 sist, for 2 uker siden).
Legen min sier at jeg har svangerskapsdiabetes, med et "lite spørsmålstegn" ved. Det som får oss begge til å undre er at fastende bl.sukker er normalt, belastet noe høyt (men ikke høyt "nok"), og at jeg hjemme kan måle stigninger over 12, og det fastende til ca 6. (Da etter så mye som 12 timer fastende, og høyt bl.sukker etter normalt matinntak. Når bl.sukker er over 10 får jeg også magesmerter, noe som er et symptom på hyperglykemi.
Eneklte ganger fortsetter bl.sukkeret å stige ytterligere, etter 2 timer etter matinntak, noen ganger så lenge som 4 timer..
Noen som har noe forslag på hva i granskauen som skjer i kroppen min?
Har forresten bare hatt glukose i urinen èn gang, ellers alt negativt.

Monica
08-05-2006, 05:54
Har ingen erfaring, men jeg dytter litt på tråden din jeg ;)
Håper du får svar!

Kjerstimor
13-05-2006, 23:33
I forrige svangerskap var fastende blodsukker på meg også mellom 4 og 5 og 2-timersverdien på 8,1. Fikk da diagnosen svangerskapsdiabetes med kostregulering. Fulgte opp med målinger hjemme, men fordi jeg sjelden hadde målinger under 7-8 1 time etter måltid, begynte jeg med relativt små doser hurtigvirkende insulin. Jeg har akkurat tatt belastning i dette svangerskapet, prøven tatt i fingeren viste 8,0 mens den i armen viste 6,7. Har ikke noe særlig tro på at den laveste er riktig, målingene hjemme er også nå stort sett mellom 7 og 8. Når hun tok prøven i armen strammet hun strikken veldig hardt og lenge, tror det kan være en feilkilde.
På meg virker det som om du kanskje har insulinbehov? Har du fått målt HbA1c (langtidsblodsukker)? Er du henvist til spesialist? Bør jo også følges ekstra med ultralyd for å sjekke fostertilvekst. Lykke til!

Klem, Kjersti
(P.S. Vi har ei Sunniva fra før...)

Tidl. bruker
15-05-2006, 13:16
HbA1c var 5,6 i uke 30. Var hos spesialist i forrige uke, og har begynt med langtidsvirkende insulin hver morgen (10 IE insulatard)
Fastende er stadig rundt 6, men i løpet av dagens målinger holder det seg under 10 i all hovedsak:glis:
Skal på ul annenhver uke, og til jordmor de andre ukene frem til fødsel, så nå får jeg endelig max oppfølgning!:jippi:
Kanskje du skulle be om en glukosebelastning til? Så får du se om resultatet er som sist, eller som egenmålingene dine viser.. I mitt tilfelle ble egenmålingene lagt til grunn, og belastninga var bare "et tillegg".
Lykke til, og tusen takk for svar!:jupp:
(Sunniva er et knallfint navn..:elsker: )

I forrige svangerskap var fastende blodsukker på meg også mellom 4 og 5 og 2-timersverdien på 8,1. Fikk da diagnosen svangerskapsdiabetes med kostregulering. Fulgte opp med målinger hjemme, men fordi jeg sjelden hadde målinger under 7-8 1 time etter måltid, begynte jeg med relativt små doser hurtigvirkende insulin. Jeg har akkurat tatt belastning i dette svangerskapet, prøven tatt i fingeren viste 8,0 mens den i armen viste 6,7. Har ikke noe særlig tro på at den laveste er riktig, målingene hjemme er også nå stort sett mellom 7 og 8. Når hun tok prøven i armen strammet hun strikken veldig hardt og lenge, tror det kan være en feilkilde.
På meg virker det som om du kanskje har insulinbehov? Har du fått målt HbA1c (langtidsblodsukker)? Er du henvist til spesialist? Bør jo også følges ekstra med ultralyd for å sjekke fostertilvekst. Lykke til!

Klem, Kjersti
(P.S. Vi har ei Sunniva fra før...)