Vis full versjon : hjelp ang trening
jeg har nettopp fått vie at jeg er gravid, og jeg trener en del. Har hørt at en ikke skal trene magemuskler, må jeg slutte med de med engang jeg har blitt gravid??:rabla:
zmurfette
05-05-2006, 19:59
Tror det med ikke å trene magemuskler når du er gravid er mer en myte enn noe annet. Men, når magen begynner å bli stor må du finne andre måter å trene de på enn tradisjonelle sit-ups...
Jeg har lest at fram til 4 mnd er det som regel ikke noe problem å trene magemusklene. Det kan være på et gitt tidspunkt at det blir vanskelig fordi magemusklene beveger seg ut til siden og da får man ikke til det samme som før. Da bør man heller ikke presse seg til noe man ikke får til skikkelig. Etter hva jeg har skjønt kan man fortsatt trene de skrå bukmusklene og at de vil man ha god nytte av under fødsel.
vanessa-81
06-05-2006, 10:33
Nei er du gal..du må ikke trene magemuskler når du er gravid!!det har både lege, jordmoren min og treningsinstruktøren min sagt..dette må du ikke tenke på å gjøre..lykke til med treningen:glis:
Det er da bare tull, at man ikke skal trene magemusklene! Det er viktig kjernemuskulatur, som bl.a. hjelper deg til å stabilisere bekkenet. Hvis du er vant til å trene, så er det bare bra å fortsette med det så lenge du orker. Men man skal ikke sette i gang med noe nytt eller hardere, og man skal unngå hopp og noe som kan skade magen. Kampsport, klatring, riding og mer ekstreme ting bør man legge på hylla for noen måneder.
Takker alle for svar:jippi:
Kosmokula
06-05-2006, 14:28
Det anbefales absolutt ikke å trene magen ved sit-ups når man er gravid. Dette fordi de rette magemusklene, såkalte sixpack (for dem som har det) deles midt langs magen under svangerskapet for å gi plass til babyen. Du skal være forsiktig å trene sit-ups en stund etter graviditeten også fordi det tar en stund før de gror sammen igjen. Hos noen gror de aldri helt sammen helt nederst mot pubis-området.
zmurfette
06-05-2006, 20:49
Interssant å se at det er så mange ulike synspunkter på dette. Til meg har leg, jordmor, personlig trener på SATS og en kamerat (som har doktorgrad fra idrettshøyskolen) sagt at det kun er en myte at det er farlig med sit-ups, men at det som kan være farlig er å trene liggende på rygg når magen begynner å bli stor.
Kosmokula
06-05-2006, 21:44
Jeg tror utfallet kan være er at magemusklene blir 'ødelagt' på en måte slik at magen muligens blir å bule litt? :hm: Hvis man er uheldig selvsagt...
Det finnes alternative mageøvelser for gravide vet jeg.
Det er BRA å trene magemuskler under svangerskapet. Men man bør ikke bruke treningsmetoder som sits ups. En fin øvelse er å stå på alle fire å trekke magen inn, holde den inne noen sekunder, og deretter slippe den sakte ut igjen. Så repeterer du selvfølgelig noen ganger. :kidoki:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.