PDA

Vis full versjon : forebygge strekkmerker?

bærami
06-05-2006, 17:36
..........

Millis
06-05-2006, 18:16
Tror det kan være litt arvelig relatert. smurte meg masse med spenol i forrige svangerskap, denne gangen har jeg ikke hatt ork. fikk litt likevel, men er vondt å si om det var noen effekt i det, da det varierer slik fra person til person..

Sita
06-05-2006, 18:55
Strekkmerker er vel genetisk samtidig som det er hormonelt betinget, så det er dessverre ikke noen garanti for å ikke få det.

Men jeg trodde jeg skulle få masse, for jeg har en del fra ungdomstiden. Har overhodet ikke smurt meg omtrent, men har sluppet unna helt og holdent.

Rapunzel
06-05-2006, 19:06
Det er både genetisk og hormonelt betinget. Jeg fikk ikke strekkmerker med de to første, så litt med nr 3 og enda litt til med nr 4. Min søster som har 3 unger, har ikke ett eneste ett. Men hun har til gjengjeld masse åreknuter...

Méé
06-05-2006, 20:07
Jeg har kjøpt Biotherm Biovergetures som er akkurat for å redusere sjansen for strekkmerker. Denne fikk jeg anbefalt av legen min som følger meg opp under graviditeten. Den kan kjøpes på parfymerier og er desverre ganske dyr (kr. 315 for 150 ml), men jeg er villig til å prøve alt.

Skal snart ut og reise, så da skal jeg hamstre på tax-free'en :glis:

Shanti
06-05-2006, 21:50
Strekkmerker oppstår i underhuden, hvor ingen kremer eller oljer har noen effekt. Jeg fikk endel forrige gang, men har kjøpt en "svangerskapspleieolje" fra Weleda (helsekost) som jeg bruker litt her og der, mest for velvære. Hadde håpet jeg var ferdig strekt fra sist, men nå har det dukket opp noen nye. Men det man kan gjøre er å unngå å legge på seg for raskt, tror jeg. Har noen uker igjen, men tror det går bedre enn sist sånn sett. Vel jo helst ikke ha masse striper, når de gamle endelig ikke syns noe særlig lenger...

Smula
06-05-2006, 21:57
Mamma har 3 strekkmerker og jeg har hele magen/hoftene/lårene/brystene dekket. Strekkmerker oppstår, som Shanti sier, i underhuden der ingen kremer har noen effekt. Det som skjer er at man vokser raskere enn huden rekker å henge med, og da oppstår det strekkmerker. Sånt kan ikke kremer forhindre. Men jeg har veldig tro på smøring for velværens skyld. :glis:

bærami
06-05-2006, 22:10
.........

Nalim
06-05-2006, 22:33
Det er jo ikke sikkert du får strekkmerker da...I mitt første svangerskap la jeg på meg 27 kg(fra 50 til 77) og jeg fikk ikke et eneste merke og jeg var ikke spesielt flink til å smøre meg heller.Håper det går like bra denne gangen!

fr0ken
16-05-2006, 18:22
jeg har kjøpt noe på bodyshop..i en form av en smørestick,den blir smøraktig når den kommer i kontakt med huden...nå husker jeg selvfølgelig ikke hva den het akkurat nå (cocoasmør eller hva den het)...Men de sier at den skal fungere....får bare vente å se:) er jo ikke sikkert den gjør det,men er villig til å prøve.
Kjøpte også en olje som jeg bestilte på nett, men olje sammens med klær, det fungerer ikke så veldig bra. Oljen ødelegger klærne.