Vis full versjon : Tannlegen?
Heisann,
Kan man gå til tannlegen når man er gravid? For ca en måned siden fikk jeg en "midlertidig" fylling, som skulle erstattes med en ordentlig en etter ca en mnd. - Altså nå...
Det betyr at jeg må ta bedøvelse (ingen tannlege før gjøre noe med mine tenner uten bedøvelse...) og legge ny fylling. Jeg mener at jeg har hørt at man ikke skal gjøre noe av dette når man er gravid.
I og med at jeg har hatt en SA tidligere tar jeg alle forholdsregler nå, men hva tror dere?
Tidl. bruker
09-05-2006, 10:13
bedøvelse skal ikke være noe farlig når man er gravid.
si ifra om at du er gravid, så bruker tannlegen en ufarlig bedøvelse.
fyllingsarbeider i tennene er etter de nye retningslinjene ikke anbefalt for gravide, fordi de ikke vet om det er 100% ufarlig for babyen.
Snakk med tannlegen din du.
Kanskje det er mulig å gå med den midlertidige fyllingen i et par mnd til - til den mest kritiske fasen for fosteret er over (jeg tenker på de første 12 ukene).
Tannlegen har sikkert vært borti problemstillingen tidligere
Tidl. bruker
09-05-2006, 10:54
Jeg har nettopp vært hos tannlegen,måtte da jeg hadde et stort hull i ei visdomstann.tannlegen min ville ikke ta bedøvelse, han sa man ikke skulle gjøre det når man var gravid.røntgen burde man heller ikke ta.men mulig de gjør det litt forskjellig da?det var iallefall det jeg fikk beskjed om.ps:det var ikke så ille uten bedøvelse som jeg trodde,det gikk helt fint.
Tannlegen min ville vente til jeg var over 12 uker uansett, og selv etter det tok jeg ikke røntgen. Men bedøvelse gikk helt greit, det er sikkert flere typer bedøvelser, og etter 12 uker så er det mindre risiko for å skade barnet også :nikker:
Praksisen om behandling av gravide er veldig forskjellig fra tannlege til tannlege har jeg forstått.
Noen tar både røntgen og gjør inngrep mens andre nekter å gjøre noe som helst under svangerskap.
Min tannlege var av den siste sorten. Jordmor anbefalte meg å bestille en tannlegetime når jeg var gravid, når jeg kom til tannlegen skjønte hun ikke hvorfor jeg ble henvist dit for hun kunne ikke gjøre noe som helst når jeg var gravid allikevel.
Samme praksis er det på tannlegehøyskolen. Var jeg gravid ville de ikke røre munnen min omtrent.
Snakk med tannlegen din, sammen klarer dere nok å finne en løsning.
Jeg var hos tannlegen i dag for å tette igjen et hull.
Det var en midlertidig fylling som hadde falt ut, så jeg måtte tette den.
Jeg kan heller ikke gå med et stort hull resten av svangerskapet.
Og det hullet må rotfylles, og det kunne jeg gjøre når jeg var over de første 12 ukene ( er i uke 15 nå).
For da blir det bedøvelse og røngen på meg.
Og få gjort ferdig tanna er viktig for meg.
Har hatt to penicilinkurer for den ene tanna, fordi det har gått betennelse i den. Og å ha betennelse i ei tann, kan jeg bekrefte at ikke er hverken morsomt eller godt.
Jeg bruker også nå fluortabletter og fluortyggis, for å forebygge karries.
Fordi jeg har hatt veldig mange hull etter mine to forrige svangerskap, pga at jeg har vært gravid. Husk at forsteret tar det den trenger, på bekostning av verten (mor).
Så tennene kan få en hard medfart under et svangerskap.
Og hvis man da i tillegg har dårlig tenner fra før av, så tenk forebygging.
Det viktigste er å ikke ta røntgen i første trimester, så vidt jeg har skjønt, selvom det tydeligvis er ulik praksis ute og går. Jeg må gå til tannlege minst et par ganger i året, men har unngått røntgen vd graviditet. Vet ikke om jeg har fåt en annen type bedøvelse, men gjør i hvert fall ikke noe uten!
Tror jeg ville ringt tannlegen, jeg.... Vet ikke hvordan de bedøvelsene de bruker er i forhold til ungen, de virker jo ganske lokalt. Jeg bare vet at man ikke skal legge/ skifte/ fjerne amalgamfyllinger når man er gravid, i tillegg til å ikke ta røntgen. Kanskje du kan gå med denne midlertidige fyllinga til ungen er født?
Tror jeg ville ringt tannlegen, jeg.... Vet ikke hvordan de bedøvelsene de bruker er i forhold til ungen, de virker jo ganske lokalt. Jeg bare vet at man ikke skal legge/ skifte/ fjerne amalgamfyllinger når man er gravid, i tillegg til å ikke ta røntgen. Kanskje du kan gå med denne midlertidige fyllinga til ungen er født?
Jeg var hos tannlegen i går, og han ville ikke ta røntgen, siden jeg er gravid.
Dessverre fant han en ødelagt amalgam-fylling, som han sa at MÅ byttes så ikke jeg skal få hull. Håper ikke det er farlig for babyen da! :( Du sier at man ikke skal fjerne amalgam-fyllinger?
uff... liker ikke dette...
Når det gjelder bedøvelse, mente han det ikke var farlig, men vi kunne godt prøve uten bedøvelse. (Gruer meg!)
Jeg fikk time om 2 uker for å bytte fyllingen...
Du trenger aldeles ikke bedøvelse til "vanlige" borringer og fyllinger. Det gjør litt vondt akkurat når tannlegen borrer, men så fort borret er vekk er smerten over. Ingenting å grue seg til!
(Og _hvis_ du av en eller annen grunn skulle synes det er ille så kan du stoppe tannlegen og få satt en bedøvelse underveis, men jeg er 98% sikker på at det kommer du ikke til å trenge!)
Lissedutti
16-05-2006, 11:48
Jeg skal til tannlegen for å tette igjen to hull i dag. Ingen fare med det. Jeg er også av den typen som må ha bedøvelse for alt han skal gjøre. Det han frarådet var å ta røntgenbilder de første mnd. Jeg er nå snart 8 mnd på vei og derfor tok jeg bilder.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.