PDA

Vis full versjon : Lurer fælt på dette......ang.mensen

mamsen27
19-01-2003, 01:29
Det er litt flaut for jeg har allerede to barn og er tross alt 27 år.Men siden jeg aldri har hatt noen problemer med å bli gravid og har alltid hatt regelmessig mens,så har det uteblitt i mine tanker.
Nå er jeg gravid igjen og har problemer med å finne ut første dag av sist menstruasjon.
Tingen er at jeg bare har fått mensen uten å sjekke kalenderen på en stund.Alt har gått automatisk,kan man si.
Sist gang jeg krysset av første dag av menstruasjon,var 13 August.Hvordan kan jeg ut i fra denne datoen finne ut helt korrekt dato når min siste var i November????
Var det akkurat den 13 November?
Please,ta av litt tid og fortell meg!!
Jeg er er helt HEKTA på å vite den korekte datoen.
Masse
:stakar: og:klapp: og :D til den som forteller meg det.http://members.lycos.co.uk/merete26/hpbimg/baby10.gif

Endelig
19-01-2003, 01:59
Helt umulig for andre å vite egentlig! Men en standard syklus er på 28 dager, har du ikke noen egen "standard", så har du jo en mulighet ved å legge til 28+28+28 på augustdatoen din. Da havner du vel i begynnelsen av november? Noe annet utgangspunkt får du vel ikke før du har vært på ultralyd.

Endelig
19-01-2003, 02:05
"Problemet" er bare at når vi regner med 28+28+28 kommer vi frem til disse mensdatoene: 10.9., 8.10. og 5.11.

Dersom du hadde mensen 5.11.02 regner graviditetskalkulatoren ut at du har termin 12.8.03

http://www.doktoronline.no/pub/articles/pregnancy/400126.html

Hvordan har du kommet frem til terminen din uten å vite siste mens? Gikk du ut fra 14.11.? (da får du nemlig 21.8. - 13.11. gir 20.8.03)

Vet du evt. når du ble befruktet? Du kan f.eks. regne sex minus 14 dager, og dermed få din "beregnede" mens...

Maz
19-01-2003, 11:05
En ting som kan hjelpe er å tenke tilbake på saker som har hendt. Når X skjedde hadde du mensen da? Det kan hjelpe deg å finne sånn ca. Men det er en mye bedre ting.

Bestill time til legen. Vær ærlig og si at selv om mensen har vært noenlunde regelmessig så er du usikker. Da kan de sette opp en tidlig UL som er temmelig sikker mht termin, og ut fra det kan de finne antatt befruktnings og mensdato.

Du kan likevel risikere at de flytter terminen på ordinær UL, men det er bare pga administrative rutiner for det er mindre avvik i vekst i starten.

Jeg kan garantere deg at du ikke er den første som har glemt å notere mensdatoer og at legen ikke vill synes ille om deg.

ankimor
19-01-2003, 15:57
jeg hadde deg på samme måte selv men klart å huske at noe hadde skjedd i sammenheng med at mensen kom,så da husket jeg datoen... Ellers har jeg lite åbidra med til hvordan du skal finne riktig dato altså. Lykke til