PDA

Vis full versjon : Amming og keisersnitt, - kan sykehuset nekte meg mme?

Lillemy 75
09-05-2006, 15:52
Jepp, da er det snart duket for keisersnitt, og jeg har lest en del og funnet ut at det kan gå opp til to dager lengre ( altså i verste fall 2 - 4 dager) etter snittet før melken begynner å komme.

Etter første fødsel hadde jeg blødningskomplikasjoner og det medførte også at det tok lengre tid innen melken kom. Jeg husker så godt følelsen av å være verdens VERSTE mor som ikke kunne gi mitt barn mat, og ikke tilbød de meg flaske med mme heller. Neida, vann og sukkervann..Etter mye om og men fikk jeg litt collett til lillegutt, og vi fikk et nytt liv begge to.

Derfor er jeg bestemt på at dette skal jeg IKKE gjennom denne gangen. Jeg vil ikke akseptere at de nekter meg å gi nurket mme i påvente av min egen melk ( og ja, jeg har jo selvfølgelig tenkt å både pumpe, legge til først osv). Jeg vil bare ha en bedre opplevelse av å bli mamma denne gangen, for det blir kanskje ikke flere sjanser på meg.

Det jeg spør om er: Kan sykehuset virkelig nekte meg å gi mme hvis jeg forlanger det? Det er da mitt barn?

Jeg vet de bruker mye Collett på SUS. Denne inneholder jo kumelk, og barn tatt ved KS har en tendens til å utvikle melkeallergi. Kan jeg evt. ta med min egen mme og be de lage av den? Eller duger Hypoallergenic melken Nan Ha1 selv om den også inneholder kumelk?

Avent
09-05-2006, 16:36
Guttene mine fikk collett på sykehuset uten at jeg spurte dem, det var fordi at jeg ikke fikk skikkelig melka igang før 3 dagen. Men når det første kom, så kom det.. Pumpet opp mye i flaskene.. Guttene var sløve på sykehuset til å suge, det pga gulsoten.

Og itillegg spurte jeg om di kunne gi collett etter jeg hadde ammet når di ikke hadde tatt til seg så mye. (jeg måtte veie før og etter amming) Og det var ikke problem å få...

Når skal du ha ks? Sender du en sms! :glis:

Lillemy 75
09-05-2006, 17:09
Guttene mine fikk collett på sykehuset uten at jeg spurte dem, det var fordi at jeg ikke fikk skikkelig melka igang før 3 dagen. Men når det første kom, så kom det.. Pumpet opp mye i flaskene.. Guttene var sløve på sykehuset til å suge, det pga gulsoten.

Og itillegg spurte jeg om di kunne gi collett etter jeg hadde ammet når di ikke hadde tatt til seg så mye. (jeg måtte veie før og etter amming) Og det var ikke problem å få...

Når skal du ha ks? Sender du en sms! :glis:

Ok..det var jo betryggende å høre. Da er det jokanskje en mulighet for at dette skjer meg også? Jeg får datoen til fredag, det skal bli spennende! Skal sende deg en sms så fort jeg vet noe:jupp: .

mai_mor
09-05-2006, 17:09
Jeg ammet kun en gang den første dagen pga mye smerter etter snittet. Jeg var naturlig nok svært bekymret for hvordan jenta mi hadde det, og spurte hele tiden pleierne om hun fikk noe mat. De ga henne mme frem til jeg var klar, noe jeg ble på dag to.
Kan også nevne at melka kom fort etter at hun begynte å suge. Det rant i strie strømmer, så det er nok veldig individuelt hvor fort melken kommer.
Ta med deg din egen pakke med mme, det er det ingen som kan nekte deg.

Avent
09-05-2006, 17:14
Ok..det var jo betryggende å høre. Da er det jokanskje en mulighet for at dette skjer meg også? Jeg får datoen til fredag, det skal bli spennende! Skal sende deg en sms så fort jeg vet noe:jupp: .

Så spennende, venter på sms da! :jupp:
Jeg lå på 7G denne gangen og det personalet jeg var borti var helt topp!

Lillemy 75
09-05-2006, 17:17
Så spennende, venter på sms da! :jupp:
Jeg lå på 7G denne gangen og det personalet jeg var borti var helt topp!

Ok..har hørt mye skryt om 7G fra div. venninner som har født i det siste. Da har de kommet seg siden 2004, for da gikk jo 7 H for å være hakket bedre ( hyggeligere personale). Mon tro om jeg får tomannsrom denne gangen?

Tok de forreste UL på deg før du ble trillet inn til KS? Sa de noe om at du ikke hadde fått KS dersom de hadde snudd seg?

Avent
09-05-2006, 17:21
Ok..har hørt mye skryt om 7G fra div. venninner som har født i det siste. Da har de kommet seg siden 2004, for da gikk jo 7 H for å være hakket bedre ( hyggeligere personale). Mon tro om jeg får tomannsrom denne gangen?

Tok de forreste UL på deg før du ble trillet inn til KS? Sa de noe om at du ikke hadde fått KS dersom de hadde snudd seg?

Ja, det ble tatt ul nede på føden.. Hun sa ikke noe om at det ikke ble ks hvis di hadde snudd seg. Men di lå ganske kroket sammen, så hadde vært litt problemer å snu seg.
Vet ikke hvordan det er når babyen har snudd seg rett før..

Avent
09-05-2006, 17:22

Jeg lå på 7H forrige gang og da var det hyggelige barnepleiere og jordmødre. Men jeg trivdes mye bedre på 7G.. Jeg hadde enerom på 7G.

Lillemy 75
09-05-2006, 17:24
Ja, det ble tatt ul nede på føden.. Hun sa ikke noe om at det ikke ble ks hvis di hadde snudd seg. Men di lå ganske kroket sammen, så hadde vært litt problemer å snu seg.
Vet ikke hvordan det er når babyen har snudd seg rett før..

Nei, vi får vente og se. Var til jordmor idag og hun sa også at de tok UL av praktiske årsaker for å vite hvordan ungen lå. Jeg har bare hørt om noen som ikke fikk snitt fordi ungen hadde snudd seg, og håper jo ikke det hender her da..

Avent
09-05-2006, 17:45
Nå skal vi til fosoneterapi, så jeg får skrive senere... Begge guttene har kolikk!

Sparky
16-06-2006, 20:50
Jeg hadde også problemer med å få igang melken etter keisersnitt på SUS. Det var 3 knalltøffe dager med pumping hver 3 time (også om natten) uten at melken kom. Så fikk jeg tilbud om akupunktur av en jordmor som jobbet der (7G), og jeg skal si det hjalp! Anbefales på det sterkeste. :jupp:

Lillemy 75
17-06-2006, 19:26
Jeg endte faktisk opp med å ikke gi mme til lillegutt, og ammingen kom igang av seg selv på tredje dagen. Jeg la ham til når han ville, og hadde ham på brystet som kengurubarn så og si hele tiden. Dette, samt i kombinasjon med at jeg er mye, mye roligere, trygg og selvsikker denne gangen, har bidratt til at melken og ammingen har kommet så utrolig godt i gang. Jeg var også tydelig ovenfor jordmødrne om hvordan jeg opplevde ammepresset sist gang, og jeg møtte veldig forståelse på dette.

Nå har lillegutt har gått opp nesten 600 g på to uker, og spiser hver tredje til fjerde time. Deilig å slippe å veie og styre før og etter hver amming, og jeg slappet så godt av på barsel ettersom jordmødrene lot meg styre selv og ikke maste om veiing osv.

Må si at jeg ikke misunte alle de førstegangsfødende som gikk rundt med svære A4 ark og lister i vognene sine og noterte og veide, og veide og noterte. En kan jo utvikle prestasjonsangst av mindre. Greit at en skal ha en oversikt, men holder det ikke med veiing en gang pr. døgn..? En vil jo se trenden liksom?

Jeg synes ihvertfall at dette oppholdet var herlig, i motsetning til første gang hvor alt var nytt og ukjent.