Vis full versjon : Årsaker til Keisersnitt?
Jeg skal til samtale om KS på Ahus til torsdag.
Jeg lurer på hvor 'lett' det er å få ks?
Jeg har selv ofte migrene og ser ikke for meg at jeg klarer å jobbe igjennom en fødsel samtidig som jeg har migrene. Siden migrenen er hyppig (ca 10 - 15 dager pr mnd) er sjansen stor for å ha migrene samtidig som fødselen. Skulel jeg få tillatelse til å ta medisiner i forbindelse med fødsel er heller ikke dette en god løsning, da jeg ikke har veldig god effekt av medisinene...
Jordmor og min lege på migreneklinikken støtter meg, men når alt kommer til alt er det jo legen på Ahus som bestemmer.
Nå er jeg skikkelig nervøs for å få nei - så det hadde vært greit å høre fra andre som har vært i tilsvarende situasjon og fått ja!
Jeg er ikke i samme situasjon som deg (migrene), men hadde/har total fødselsangst, dvs. angst for skader på barnet eller meg selv under fødsel, samt angst for smertene og tap av kontroll.
Var en beintøff prosess å få "innvilget" KS med førstemann. Hadde heldigvis en fastlege som kjenner meg godt og som sto 100% på min side.
Tok opp KS med JM, som henviste videre til samtale(r) ved fødeavdelingen min.
Tok med sambo på alle møter/samtaler, da de (JM/leger etc) kan være RIMELIG krasse og ufine innimellom - men de besinner seg litt når man har med "vitner".
Hadde først en samtale med JM fra fødeavd., den gikk ikke så veldig bra... så et møte med en gynekolog, men han ville hverken si ja eller nei i og med at jeg var såpas kort "på vei" (ved 18 uker). Da lagde vi litt bråk; jeg fikk litt noia; gråt 1 døgn, sambo ringte fastlegen - som forfattet et brev til føden og anbefalte snitt, samt at sambo ringte og FORLANGTE å få snakke med overlegen (og fikk det..!) - og vi truet med å bytte sykehus/reise utenlands/klage til fylkeslegen mm.
- enden på visa ble at vi fikk innvilga snitt - selv såpas tidlig!
Så om man VIRKELIG VIIIL ha snitt, og er forberedet på litt kamp - så tror jeg man skal klare å få det gjennom.
Hører med da - at da vi skulle ha nr. 2 - og "bestilte" samtale om snitt tidlig også denne gangen (uke 15...) - så kikka legen i papirene og sa "jaja, du har vært gjennom disse samtalene før, så jeg regner ikke med at det vil nytte å prøve å overtale deg til noe annet, så snitt skal du få".:glis:
Kan fortelle mye mer - si ifra så svarer jeg gjerne!!!
Stå på krava!
Og - begge mine snitt var kjempegreie!
Ingen problemer!
Takk for svar!
Jeg håper liksom at jeg skal slippe å gå flere runder. 'Alle' rundt meg har forståelse for at jeg søker ks, men det er jo opp til legen i morgen. Men jeg vet jo at migrene er en vanskelig diagnose sånn sett.... det er jo mange med migrene som føder vaginalt.
Men jeg har i alle fall med en brev fra migreneklinikken som sier:
"Det bekreftes at [mitt navn og f.nr] lider av migrene. Hun har svært hyppige og langvarige, tildels intaktable anfall. Hun er blitt 50% uføretrygdet pga dette.
I forbindelse med fødsel bør det tas hensyn til dette"
Håper dette kan hjelpe til å bekrefte at jeg i alle fall har alvorlig migrene og ikke alltid faller i den 'mest vanlige' gruppen av migrenepasienter der 'det går bra' (80% av de med migrene mister jo til og med migrenen under svangerskapet - men det har jo ikke jeg gjordt).
Nervøs for i morgen....
Lillemy 75
10-05-2006, 15:48
Jeg skal selv ha KS pga seteleie, og fikk dette innvilget siste helg. For min del var det ingen problemer. Legen informerte om de alternativer jeg hadde ( vending, setefødsel eller KS) og og sa at det uansett var min beslutning og at han ville støtte meg i mitt valg.
Nå er kanskje seteleie litt anderledes enn migrene, men det er jo viktig at du er istand til å kunne delta aktivt i selve fødselsforløpet?
Jeg hadde lest det jeg hadde kommet over omkring KS innen møtet med legen. Lest inne på den norske legeforening, på gynekologisk forening, på sidene inne på sykehuset, lest her og på NM og søkt generellt på nettet. Legen kommenterte at jeg var godt informert, og jeg tror det hjalp meg i vår samtale. Jeg opplevde ingen forsøk på å bli overtalt, det var helt tydelig hvem som hadde "kontrollen".
Jeg kan egentlig bare råde deg til å ta med deg noen som kan hjelpe deg agumentere, og at du opptrer sikker og bestemt på hva du ønsker. Husk at de ikke kan tvinge deg til vaginal fødsel hvis du ikke vil prøve selv. Kanskje du kan få det på skrift at dersom du ikke har migrene vil du prøve vaginal fødsel, men har du det så blir det snitt?
Uansett, lykke til. Håper du får det du ønsker deg.
Tusen takk for svar!
Det nærmer seg samtale nå (bare en liten natts søvn nå).
Jeg har det ganske klart for meg hva jeg må argumentere, så får jeg håpe at det er nok. Det er viktig det du sier at jeg må være i stand til å kunne delta aktivt i fødselsforløpet - og det er jo akuratt det jeg frykter at jeg ikke skal klare.
Tusen takk for den setningen - har liksom ikke klart å sette ord på det!
Lillemy 75
11-05-2006, 09:06
Tusen takk for svar!
Det nærmer seg samtale nå (bare en liten natts søvn nå).
Jeg har det ganske klart for meg hva jeg må argumentere, så får jeg håpe at det er nok. Det er viktig det du sier at jeg må være i stand til å kunne delta aktivt i fødselsforløpet - og det er jo akuratt det jeg frykter at jeg ikke skal klare.
Tusen takk for den setningen - har liksom ikke klart å sette ord på det!
Bare hyggelig. Håper du oppdaterer oss når du er ferdig med samtalen? Lykke til, jeg skal krysse fingrene for deg!
DA ER JEG HJEMME IGJEN!
Dette var ille!!! For en samtale!
Det begynner med at jordmor spør og graver om migrenen. Jeg forteller og prøver å forklare at jeg er elt borte når jeg har det.
Hun sier at hun i alle sine år som jordmor aldri har vært borti dette som grunn til KS før... og hun har konferert med nevrologisk avdeling som sier at jeg kan ta medisiner under en fødsel. (Dette hadde jeg forutsett)
Jeg sier at jeg ikke reagerer spesielt bra på medisinene - det er grunnen til at jeg har blitt uføretrygdet pga migrenen.
Hun sier at KS er et stort inngrep som hverken er bra for meg eller barnet etc etc, og virkelig prøver å skremme meg...
Hun klarer det - og jeg begynner selvfølgelig å grine!
Etterhvert kommer vi frem til at ingen av de løsningene hun foreslår beroliger meg, og jeg har ikke tillit til at min kropp, sammen med fødselsteamet skal klare å få en god opplevelse av fødselen om jeg føder vaginalt og har migrene.
Så hun innvilger keisersnitt. Men som hun sa, årsaken kan ikke være på medisinsk grunnlag, da det ikke er noe fysisk i veien for at jeg skal kunne føde vaginalt - så hun må skrive årsak "selvalgt". (Dette er jo for at de skal ha ryggen fri om noe går galt)
- men jeg kommer jo nå til å ha litt dårlig samvittighet da - etter all den skremselspropagandaen om at det er så mye bedre for barnet etc å bli født på vanlig måte.
Så fort det er gjort er tonen en helt annen. Hun beklager at hun var så streng og sier at det er fordi hun måtte være HELT SIKKER på at KS virkelig var den beste løsningen. Hun sa flere ganger at det ikke var fordi hun ikke trodde på meg etc etc... Og hun gjorde det godt igjen ved å spørre om jeg hadde lyst til å titte på barnet! http://www.babyverden.no/forum/image/s2.gif Klart jeg hadde!
Så da fikk jeg vite kjønn også! Det blir jente - så da er det Amaya som sparker i magen min!
Etter ultralyden fortalte hun mer om KS, og da var igjen tonen en helt annen en før. Da begynner hun å fortelle at alle komplikasjonene hun tidligere fortalte om stort sett skjer på akutt-snitt, og at det så og si ikke er fare ved planlagt. Så da var tonen å berolige meg og fortelle at "dette er ikke noe farlig".
Lillemy 75
11-05-2006, 18:52
Det var jo godt at du fikk innvilget snitt, men fy søren for en jordmor! Hun har da ingen rett til å oppføre seg slik mot deg! Direkte uproffesjonellt og absolutt ikke slik jeg hadde forventet at en jordmor skulle oppføre seg. Dessuten trodde jeg det var legen som måtte godkjenne et snitt, og at informasjon var det jordmødrene bidro mest med. Tenk at hun fikk deg til grine! Blir nesten sint på dine vegne, for det kan ikke ha vært lett for deg alene med en slik person.
Da var det jo ekstra koselig at du fikk se lillejenta di, og nå håper jeg du får en fin tid fremover, og en god keisersnittopplevelse. Lykke til!
Tusen takk!
Var så deilig å sove godt i natt uten å være urolig!
oioi, er ikke greit det der...men endelig godt du fikk innvilget KS da ;)
Ei jeg kjenner har også nettopp fått innvilget KS på ahus pga en skremmende fødsel sist. Hun ble faktisk lovet KS ved neste mann... Er det noe medisinsk grunn?? Iallefall så tenker jordmødre og legene på ahus også økonomisk...en vanlig fødsel koster langt mindre enn ett KS...
MEn gratulerer med endelig avgjørelse og lykke til :)
Jeg skal til samtale om KS på Ahus til torsdag.
Jeg lurer på hvor 'lett' det er å få ks?
Jeg har selv ofte migrene og ser ikke for meg at jeg klarer å jobbe igjennom en fødsel samtidig som jeg har migrene. Siden migrenen er hyppig (ca 10 - 15 dager pr mnd) er sjansen stor for å ha migrene samtidig som fødselen. Skulel jeg få tillatelse til å ta medisiner i forbindelse med fødsel er heller ikke dette en god løsning, da jeg ikke har veldig god effekt av medisinene...
Jordmor og min lege på migreneklinikken støtter meg, men når alt kommer til alt er det jo legen på Ahus som bestemmer.
Nå er jeg skikkelig nervøs for å få nei - så det hadde vært greit å høre fra andre som har vært i tilsvarende situasjon og fått ja!
Jeg fikk migrene under fødselen med nr 1. Ikke noe veldig pes, da jeg hadde så mye smerter at hvor de kom fra ble uvesentlig..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.