PDA

Vis full versjon : Bestille keisersnitt..

Pimboli
12-05-2006, 13:05
Er det mange her med fødselsangst og som skal prøve å få keisersnitt? Jeg hadde en fryktelig opplevelse sist, der junior nesten døde under fødselen og sykehuset dysset det ned etterpå og bagatelliserte alt. Han fikk 3 av 10 på apgar score. Jeg ble ikke tatt på alvor, og derfor har jeg bestemt meg for å ha keisersnitt denne gangen. Jeg tar INGEN sjanser for jeg vil ha en frisk og levende baby, ikke en som dør :trist2: eller blir hjerneskadet pga surstoffmangel. Det er ikke smerten ved fødselen jeg er redd for, men at babyen skal bli skadet eller dø, og det som skjedde sist var i utdrivningsfasen. Han var stor da, så det var kanskje årsaken. Noen flere som har lignende opplevelser?

Pharma
12-05-2006, 13:11
Har nok ingen erfaring, men det trenger jo ikke bli som sist, men nå vet jo ikke jeg hva som skjedde heller:klemme:

Jeg har hatt tre forkjellige fødsler, men alle har kommet ut ganske greit siden de ikke var så store da(rundt 3300 alle sammen).

Tenk deg nøye om, for det er nok ikke så greit de første ukene etter snitt heller, men selvfølgelig mye bedre enn at :baby: skulle blitt skadet eller noe.

Føler veldig med deg. Ønsker deg masse lykke til:jupp: . Håper du får det som du ønsker uansett hva du bestemmer deg for.

Pimboli
12-05-2006, 23:27
Takk :jupp: Hadde en konfirmant på 4700 g jeg, så jeg frykter det verste denne gangen..hehe

I-Pia
13-05-2006, 02:57
Jeg har hatt 2 snitt pga fødselsangst (ikke født vanlig).
Hadde en h**** jobb med å få det innvilget første gangen, gikk helt greit andre gang. Har skrevet litt om det tidligere.

Skjønner deg så veldig godt, da skrekken for at det skulle skje noe med barnet var den vigtigste grunnen til min angst. Å fullføre et svangerskap med et perfekt barn i magen, for så å få det "ødelagt" under fødselen... ånei!!!

Hvis du virkelig vil ha snitt så stå på krava! Kan fortelle mer om prosessen hvis du vil.

Og ikke hør for mye på alle som sier at "KS er en stooor og komplisert operasjon" etc. Fikk servert alt det der selv, helt til jeg fikk snittet innvilga. Da kom kirurgen, anestesilegen m.fl. og fortalte at dette var en veldig enkel og ukomplisert rutineoperasjon!!!
Og begge mine snitt har vært (nesten) perfekte!
Etter 1. snitt var jeg på beina (ruslet rundt uten særlig problemer) etter 6 timer, etter 2. snitt reiste jeg meg og sto på egne bein 1 1/2 time etter snittet!!! (var så godt at spinalbedøvelsen var ute at jeg MÅTTE bare prøve, men ble beordret til sengs igjen av sykepeieren..). Men ruslet ut for en - øøøh - røyk + telefoner 4 1/2 time etter at Lillejenta var ute (dvs 4 timer etter at jeg var ferdig sydd sammen). Tok til og med trappa - glemte at det var heis...

Lykke-lykke til hvis du bestemmer deg for KS!!!

:klemme:

Amarula
13-05-2006, 08:29
Jeg skjønner deg veldig godt

hadde jeg vært deg hadde jeg tatt dette opp med fastlege tidlig
(jordmødre har en tendens til å trekke tiden og prate høl i huet på en om vaginale fødsler) slik at du har papirene iorden.

Lillemy 75
13-05-2006, 09:47
Jeg mener de vurderer snitt automatisk på barn med estimert fødselsvekt over 4.5 kg, og jeg tror ikke det skal bli noe problem for deg å få snitt med bakgrunn i dine opplevelser. Det er jo viktig at du skal føle deg trygg og ivaretatt under fødselen, for det er jo da du er i stand til å bidra mest! Se om du ikke kan få anbefalt en sympatisk jordmor der du hører til, og ta deg en prat med henne og fastlegen din. De kanbegge skrive anbefalinger til sykehuset, og du kan ta med deg en elelr flere du stoler på i en KS samtale på sykehuset.

Ikke gi deg på dette dersom du føler at KS er løsningen for deg. Ingen inngrep er uten risiko, men et planlagt sectio har en komplikasjonsrate på 16 % mot 24 % på akutte snitt ( skal nemlig ha snitt selv så dette har jeg satt meg inn i). Dvs. at det ikke er komplikasjoner for 84 % av de som foretar snitt på landsbasis pr. år, og det er jo en solid statistikk mener jeg.

Jeg vil også råde deg til å lese på Norsk legeforening og norsk gynekologiforenings sine nettsider. Der står det en del om KS og du får det belyst ut i fra fakta og ikke påvirket av hva en lege eller jordmor eller andre mener om den saken.

Uansett, lykke til, jeg håper du finner en løsning som er rett for deg og nurket i magen!

Hege-mor
13-05-2006, 10:12
Selv har jeg hatt vanlig fødsel en gang,og selvvalgt keisersnitt 2.gangen. Har nå også sagt til fødselslegen at jeg ønsker keisersnitt igjen. Og det jeg fikk til svar da,var at det gikk nok helt i orden....de ville ikke krangle med pasientene sine for og få de til og skifte mening. Men selvfølgelig så anbefalte de jo vaginal fødsel.Som jeg sier....10 keisesnitt mot 1 fødsel :fnise:

Lykke til!

BflyW
13-05-2006, 15:38
Var heldig og fikk innvilget snitt på torsdag. (Har skrevet en tråd om det ("årsaker til keisersnitt"). Synes ikke det var så lett å få innvilget det, for selve samtalen på sykehuset var et veldig press for å få meg til å endre mening. Men så lenge jeg sto på det jeg mente og helt ærlig sa at ingen av løsningene de gav meg var betrygende for meg, så fikk jeg til slutt snitt.

Jordmor sa da at hensikten men samtalen var å finne en løsning der jeg kunne komme til fødselen og føle meg trygg på at det skulle bli en ok opplevelse, og det var tydelig at det kun var keisersnitt som kunne gjøre det for meg. Og selvom vi har ulike grunner til å grue oss til en fødsel, så blir jo konsekvensen den samme - det er kun ks vi føler oss trygge ved. Så jeg kan ikke se at du ikke skal få det når jeg fikk det. Men du må nok belage deg på at de vil prøve å få deg til å endre mening!

Etter at JM hadde innvilget KS sa hun at de fleste komplikasjonene ved KS kom ved akutte snitt, og at det kun var komplikasjoner ved ca 10% av KS... og da stort sett 'filleting' som urinveisinfeksjon. Så jeg hadde ingen ting å bekymre seg for! (pipen hadde en annen låt da ja....)
Så følg ditt eget ønske og søk om KS! Ikke la de overtale deg til noe du ikke ønsker! Det er ikke noe bedre at du skal være redd resten av svangerskapet!

LYKKE TIL!

Tante Pose
20-05-2006, 16:55
Siden du hadde en fødsel som nesten gikk galt forrige gang vil det ikke være noe problem å få keisersnitt. Det fikk ihvertfall jeg vite.

frida28
20-05-2006, 20:11
Jeg skal også be om keisersnitt ved neste fødsel. Jeg hadde en helvetes fødsel første gang, med 36 timer fra vannavgang og 70 timer fra riene startet!!!! Etter 20 min med pressrier fant de ut at barnet lå i ansiktsleie, og hjertelyden ble svakere. Jeg ble klippet opp,Ida ble dyttet inn igjen, og det hastet ned til operasjons-stua for et haste/katastrofe- snitt i full narkose. Dette endte med at jeg fikk infeksjoner stort sett over det meste, og var syk de neste 2 mnd.:skummelt: Neste gang vil jeg være mer intressert i barnet mitt, ikke bli hindret i sykdom, og ta stolt imot besøkende.

Planlagt keisersnitt får være tingen denne gangen, i frykt for at det skjer igjen....

Pimboli
16-06-2006, 21:42
Jeg skal også be om keisersnitt ved neste fødsel. Jeg hadde en helvetes fødsel første gang, med 36 timer fra vannavgang og 70 timer fra riene startet!!!! Etter 20 min med pressrier fant de ut at barnet lå i ansiktsleie, og hjertelyden ble svakere. Jeg ble klippet opp,Ida ble dyttet inn igjen, og det hastet ned til operasjons-stua for et haste/katastrofe- snitt i full narkose. Dette endte med at jeg fikk infeksjoner stort sett over det meste, og var syk de neste 2 mnd.:skummelt: Neste gang vil jeg være mer intressert i barnet mitt, ikke bli hindret i sykdom, og ta stolt imot besøkende.

Planlagt keisersnitt får være tingen denne gangen, i frykt for at det skjer igjen....

Ouch!! :trist2: God grunn til å ikke ha lyst til å føde....