PDA

Vis full versjon : Noen som får svangerskapspenger?

SiljeA
19-01-2003, 23:47
Jeg jobber i helsevesenet og har en jobb hvor jeg ikke føler meg trygg pga. utageringer blant brukerne. Jeg har i tillegg vært mye kvalm i svangerskapet og har derfor vært mye sykemeldt.

Etterhvert har jeg klart å komme litt tilbake, men har begynt å bekymre meg mer og mer for tryggheten min. Synes heller ikke det er så lett å si fra alltid om jeg føler meg utrygg i en situasjon.

Nevnte derfor svangerskapspenger til arbeidsgiveren min, men det virket det som om han hadde veldig mye imot. Det lønnet seg ikke for meg og det ble vanskelig for virksomheten jeg jobber i.

Det er ikke mulighet for omplasseringer, og dermed anbefalte han meg 100 % aktiv sykemelding istedetfor. Men jeg er jo ikke så syk! Tror det blir kjedelig i tida framover og at det blir vanskelig å finne passende oppgaver for meg. Så derfor lurer jeg på om jeg har rett på svangerskapspenger??

Synes også at det hele er ganske ubehagelig, for jeg vet at det er flere gravide som har jobbet der før meg. Men jeg er ganske ny i jobben og vil jo ikke ta noen sjanser!

Dette ble visst ganske langt, men jeg tenker mye på dette og blir ikke noe klokere av det. Noen av dere som har noen råd og som vet om jeg kan ha rett på svangerskapspenger??

Bluelady
20-01-2003, 02:36
Hei
Ja jeg mottar svangerskapspenger og synes det høres ut som du også har krav på å få det. Jeg brukte timevis på å søke etter informasjon om dette og føler meg nesten som en ekspert på temaet.
Arbeidstilsynet utgir sn brosjyre som heter "Omplassering/tilrettelegging ved graviditet". Inni den finnes også søknadsskjema for svangerskapspenger (eller tilrettelegging på arbeidsplassen). Denne får du ved henvendelse til Arbeidstilsynet eller på arbeidstilsynet.no.
Skaff deg denne og ta deg en prat med jordmor eller legen din fordi det er de i sammråd med deg som bestemmer om det er grunnlag for å søke om svangerskapspenger. Dette har faktisk ikke arbeidsgiveren din noe han skulle ha sagt om bortsett fra ja eller nei til om du kan omplasseres( arbeidet tilrettelegges ). Hvis jordmor/lege synes det er grunnlag for at du trenger tilrettelegging/omplassering fyller de ut skemaet og du tar det med til arbeidsgiver som skal skrive under på om de nødvendige tilrettelegginger kan gjennomføres. Kan de ikke det tar du skjemaet til trygdekontoret og du vil få utbetalt svangerskapspenger. Og siden han allerede har anonset at tilrettelegging ikke er mulig tror jeg nok du skal ha svangerskapspenger. Jeg er ganske sikker på at jordmor/lege er enig i at du ikke skal gå å føle deg utrygg på jobben og du er jo som du skriver ikke syk. Da skal man ikke gå sykmeldt heller.
Økonomisk sett får du det samme som ved sykmelding, men du tjener ikke opp feriepenger. Det gjør du jo bare i 12 uker med sykepenger også så jeg tror vel ikke du taper mange kronene. Hvis du lurer på noe så må du gjerne ta kontakt. Som sagt så vet jeg ganske mye om dette emnet.
Lykke til.