PDA

Vis full versjon : Du som har hatt keisersnitt (ikke planlagt)

Roxette
15-05-2006, 18:51
... og som har flere barn.

Hva var grunnen til keisersnittet????? Og fødte du noen barn normalt, eller endte alle svangerskapene med keisersnitt???? Og keisersnittet, var det evt. med første barnet....en i midten.... eller siste barnet???

Mitt første svangerskap endte med keisersnitt etter 20 timer rier, og fortsatt lite fremgang... Og barnet fikk dårlig hjertelyd når jeg hadde rier.... Og jeg var veldig sliten.
Hadde visst forkalkninger og innfarkter på morkaka, og noe av den hadde løsnet, så barnet hadde ikke fått nok næring den siste tiden. Veide bare 2680 da hun ble født 8 dager over tiden.

Er så redd for at mitt neste svangerskap også skal ende i ks. Trenger å vite hva jeg bør forberede meg på.

Drømmefangeren
15-05-2006, 19:42
Min første fødsel endte med hastekeisesnitt. Forløpet var omtrent som hos deg. Fødselen startet med vannavgang, og siden hodet ikke hadde festet seg måtte jeg ligge frem til hodet var nede i bekkenet. For å gjøre en lang historie kort - etter 24 timer var det fremdeles ikke stor nok åpning - samt at hjertelyden til babyen ble dårlig og jeg svimte av og fikk feber - så ble det et hastesnitt på oss.

Fødsel nr 2 var annerledes. Det var gått 4,5 år siden forrige gang. Fødselen startet som forrige gang - med vannavgang. Nå hadde hodet festet seg og jeg kunne bevege meg mer. Bedre rier hadde jeg også - så vi var optimistiske. Dessverre så drøyde det ut i tid - og tilslutt så stoppet all fremgang. Med vår erfaring fra forrige fødsel i minne - ba vi om å få vurdert keisersnitt. Det var ikke mye mer som skulle til - legene var enige, og jenta vår ble forløst med keisersnitt. Ikke hastesnitt denne gang. Var mye bedre etterpå for jeg hadde ikke rukket å bli så sliten i forkant av operasjonen.

3. fødsel ble planlagt keisersnitt. Etter denne fødselen var jeg i god form. Fikk etter denne fødselen vite at jeg ikke hadde kunnet føde normal fordi hodet til barna var så store (39 cm), og mitt bekken for smalt.

Det jeg vil fortelle er at du ved neste korsvei har mer erfaring - og kan kreve mer på fødestua. Ett keisersnitt betyr ikke at det samme må skje igjen. Det er ofte at man kan føde vaginalt neste gang allikevel.

Tidl. bruker
15-05-2006, 20:18
At din første fødsel endte i KS betyr ikke at neste gjør det samme :-)

Marit74
15-05-2006, 20:20
Med førstemann gikk jeg 96 timer med veer :stønn: :dåne: :skummelt: Og han ble født vaginalt til slutt... Ikke spør hva legene ikke tenkte eller tenkte.

Yngstemann ble tatt ved hastesnitt da hele morkaka løsna og det ble en heller blodig afære :skummelt:

Denne gangen vet jeg hvor grensene mine går og jeg kan love dere at det ALDRI i verden blir 96 nye timer med veer på denne jenta!!!

Søreide
15-05-2006, 20:33
Jeg måtte ta hasteKS etter 22,5 time med rier. Det hele startet med misfarget forstervann, og fortsatte med langsom fremgang av fødselsforløpet. Selv med riestimulerende ble det lite action. Jeg hadde 7-8 cm åpning ved siste undersøkelse, men da var keisersnitt avgjort. Det ble en kjedelig affære. Da når lillegutt først var ute og de hadde sydd meg igjen, så begynte såret plutselig å fossblø og bedøvelsen sluttet å virke. Jeg ble proppet full i godsaker, og lappet sammen igjen. I rene syretrippen ble jeg kjørt ut og lagt på oppvåkningen. Morgenen etter fikk jeg to bilder av min nye sønn, men fikk ikke sett eller holdt ham før 11 timer senere.
Håper jeg slipper KS til høsten. JEG VIL IKKE!
Var helt ute etterpå. Håper inderlig på en lettere fødsel denne gang.
Vil gjerne ogå høre om noen som har hatt vaginal fødsel etter keisersnitt.

Roxette
15-05-2006, 21:20
Jeg måtte ta hasteKS etter 22,5 time med rier. Det hele startet med misfarget forstervann, og fortsatte med langsom fremgang av fødselsforløpet. Selv med riestimulerende ble det lite action. Jeg hadde 7-8 cm åpning ved siste undersøkelse, men da var keisersnitt avgjort. Det ble en kjedelig affære. Da når lillegutt først var ute og de hadde sydd meg igjen, så begynte såret plutselig å fossblø og bedøvelsen sluttet å virke. Jeg ble proppet full i godsaker, og lappet sammen igjen. I rene syretrippen ble jeg kjørt ut og lagt på oppvåkningen. Morgenen etter fikk jeg to bilder av min nye sønn, men fikk ikke sett eller holdt ham før 11 timer senere.
Håper jeg slipper KS til høsten. JEG VIL IKKE!
Var helt ute etterpå. Håper inderlig på en lettere fødsel denne gang.
Vil gjerne ogå høre om noen som har hatt vaginal fødsel etter keisersnitt.

Jeg fikk heller ikke holde dattera mi før det hadde gått mange timer. Det var en grusom opplevelse, alt sammen, så jeg håper det går bedre neste gang.

Roxette
16-05-2006, 14:32
Noen flere??

Nakkinekki
18-05-2006, 16:54
Jeg hadde nesten samme KS opplevelse sem deg. Og sverget etterpå at jeg neste gang skulle jeg ha planlagt KS. Men er ikke så sikker lenger. Var på første fødselsforberedende samtale i April og skal til nest 12 juni. Jeg har satt opp hvordan jeg vil ha denne fødselen til punkt og prikke...jeg må føle at jeg har kontroll hele veien nemlig. Så jeg har en hel liste over garantier de må gi meg før jeg tør føde vaginalt. Vil ikke ha samme opplevelse igjen, men skulle veldig gjærne hatt en drømmefødsel...:jupp:.

super sjefa
22-05-2006, 10:23
Det endte i akutt keisersnitt med storesnuppa mi. Jeg var svært syk, grunnet svangerskapsforgiftning og hellp. Å på grunn av hellpen kunne jeg ikke ta KS. Jeg måtte føde vaginalt så fødselen ble satt i gang en mnd før termin. Da snuppa mi plutselig fant ut at hun ville med pannen først så satte hun seg fast å det endte meg KS. Dette var min førstefødte og jeg har i ettertid født ei snuppe på vaginalt vis uten noen form for komplikasjoner:tøff:

Ser at en del av dere hadde kjempe dårlig opplevelse så jeg skal tilføye litt mer av min KS erfaring. At epuiduralen som jeg hadde fått når de satte i gang fødselen på meg ikke virket under KS. Dette pga at jeg blødde fra der epiduralen var satt inn. Det var det helpen som forutsakte blødningene. Det var helt grusomt vondt å jeg ble lagt i narkose. Når snuppa hadde komt ut måtte de operere på meg i mange timer, de hadde ødelagt tarmen min. Vet ikke om noen har leste om hun i Sverige som nettopp døde på grunn av at hun forbødde. De gjor det samme med meg, bare at hos meg ble det oppdaget. Lillesnuppa mi var så mørbankt at jeg fikk så vidt sett henne inne på intensiven. Det tok to døgn før jeg fikk holde henne ordentlig. De utvendige stingene mine gikk opp så jeg foss bløde å trodde seriøst jeg skulle dø:rødme: Jeg hadde kjempe masse vondet å det ble beskrevet av alle legene på spesial avdelingen jeg lå på som en utrolig og svært kritisk fødselsopplevelse som kunne gått svært galt.
Å som sagt med nr 2, ingen problemer. Så selv om du har en grusom fødsels opplevelse som sitter klistret på netthinnen så kan de fleste av oss puste lettet ut i den viten at det er og vil bli en engangs hendelse.

Emmy78
18-06-2006, 18:06
Jeg har født mine fire første kjapt, greit og uten komplikasjoner, mens nr fem endte i akuttsnitt. Grunnen var at babyen lå i seteleie, og ved nesten full åpning falt 20 cm av navlestrengen frem. Det ble veldig dramatisk, og jeg tror aldri jeg klarer å legge fra meg denne opplevelsen. Hele ks-rapporten min ligger i rapporttråden øverst i dette forumet.

Jeg tror ikke din neste fødsel ender med snitt igjen. En lege sa til meg at første svangerskapet er et slags "premiere-svangerskap" for kroppen - den har ikke gjort det før, og som regel er det gjerne en eller annen form for tull underveis - f.eks blødninger, lav fødselsvekt e.l. Så kanskje neste gang at kroppen din kjenner igjen situasjonen, og klarer brasene på egen hånd. Lykke til!! :klemme:

Smeagol
15-07-2006, 23:55
Nå har jeg bare fått en da. Det endte i hastesnitt pga masse komlikasjoner. Var oppe i full åpning i 1-2timer, men jenten kom seg ikke ned. Pulsen var oppe i over 200 på henne. Epiduralen sluttet å virke på meg, og riene kom uten noen tid imellom. Så fikk jeg feber, og snuppa fikk feber. Og jeg fikk plutselig kjempevondt i lysken (ubeskrivelig vondt) og det hele endte opp med at jeg plutselig var på operasjonsbenken.
Husker IKKE mye.

Snuppa hadde 38,9 i feber.

Jeg fikk holde henne i 2-3 min da jeg var lappet igjen. Så måtte hun inn på overvåkning pga feberen, og jeg gikk opp.

Så kom de opp med henne en time etterpå, så jeg fikk starte ammingen.
Heldigvis ble hun aldri ferdig med å suge, så jeg fikk ha henne der oppe i nesten en time :rørt: Hun sugde og sugde.
Så ble sykepleieren utolmodig og tok henne ned igjen :(
3 timer etterpå fikk vi henne alene.

Pga tøff fødsel, så har jeg såååå lyst på keisersnitt neste gang også.
Men har ikke lyst å gå så lenge uten å få se den nye babyen.
Så det jeg egentlig har lyst på er at jeg kan ombestemme meg når jeg vil å få keisersnitt, men i utgangspunket vil jeg prøve å føde normalt.
Kan jo gå helt fint denne gang, men så henger jo den forrige fødselen godt igjen hos meg.

Noen som vet hvor mange ganger man kan ta keisersnitt?
Siden etter 2, så må man ha det.
Er det en grense?

elinpelin
06-08-2006, 22:50
Tror det er 3 eller 4. Er noen steder de ikke tar fast keisersnitt etter 2 snitt, tror jeg. Mener å ha lest det i en annen tråd.