PDA

Vis full versjon : Må jeg og siden mamma måtte?

Keja
19-05-2006, 19:07
Jeg har et spørsmål, når mamma fikk meg og bror så måtte ho ta keisersnitt, og ho fikk beskjed om å si det te meg når jeg ble gravid.

Det som gjorde at mamma måtte ta keisersnitt var fordi ho fikk døfødte unger hvis ho fødte vanlig. Må jeg muligens ta keisersnitt når jeg skal føde? Har tenkt en del på dette i det siste.

Lillemy 75
19-05-2006, 21:51
Nei, jeg tror ikke du automatisk må ta KS fordi din mor måtte. Ettersom dette var for ganske mange år siden så spørs det om din mor ble utredet ordentlig for hvorfor hun ikke kunne føde levende barn vaginalt. Dersom hun ikke ble det, er det kanskje noe vanskeligere å se om det er samme årsaker som ligger til grunn for at du burde velge KS fremfor vaginal fødsel.

Av erfaring ( av årsaker ikke så ulik din egen bakgrunn) vet jeg at leger og jordmødre tar historikken til den gravide kvinnens mor veldig seriøst. Mest sannsynlig kommer du nok til å oppleve mye tettere kontroll med både CTG og ukentlige UL når det nærmer seg termin. Det kan også hende at legen din ønsker deg inn til kontroll ukentlig.

Muligens vil det også være en lege tilstede under fødselen ( var det med meg) dersom du velger å prøve vaginalt. Kanskje vil de også ta bekkenmål av deg for å se hvordan barnet vil passere når det blir så stort at en kan ta en vekstestimering.

Uansett ville jeg prøvd å ikke bekymre meg for hva som kan skje, men prøve å nyte svangerskapet. Sjansene er store for at du vil få ekstra oppfølgning, og får du det ikke automatisk så er det bare å be om det. Jordmødre og leger tar gravide kvinners bekymringer på alvor, så her er det bare å være åpen og ærlig.

Lykke til!

gaja
20-05-2006, 00:44
du er jo også 50% som faren din, så hvis de har lette fødsler i hans del av familien kan det jo hende du også får det :)