PDA

Vis full versjon : UL-termin vs mens-termin

Fru Månestråle
20-01-2003, 20:22
Jeg har en følelse av at nesten alle får flyttet terminen etter at de har vært på UL. Og at det blir en "forlengelse" i de fleste tilfeller.
Jeg vet nøyatikg når jeg hadde eggløsning og når befruktning skjedde. Har sett at flere her har "visst" de også, allikevel har termin blitt flyttet med opptil flere uker.

Har ikke spesielt lyst å få forlenget svangerskapet og stoler ikke mer på dette apparatet enn på min egen viten. Begge terminer har jo usikkerhet på +/- 14 dager.

Hvordan ble deres UL-termin i fht mens-terminen? Er det noen som har fått endret datoen bakover (forkortet) etter UL eller går det alltid andre veien?

Pelen
20-01-2003, 20:26
Min mens-termin er den 19.2 og min Ul-termin er 15.2.

Jeg vet eksakt når jeg hadde EL (tok temp). Nå stemmer målene på UL mer med den 19.2. Men 4 dager spiller ikke noen rolle for meg!

Pelen T-26

Happy
20-01-2003, 22:15
Jeg var når jeg hadde eggløsning, når vi hadde sex OG når egget festa seg. Likevel blei jeg flyttet med en drøy uke fra det jeg mener er riktig termin. Den nye terminen sier da at dagen jeg testet positivt var jeg 1+6 uker gravid :p (man har eggløsning på 2+0)...

Annemor
21-01-2003, 18:52
Min mens termin er 10.mars mens UL-termin er 18.mars.

Så du har så rett så rett. Med første mann ble terminen forskyvet en hel måned. Tror du det var nederlag eller?

:)

Tidligere Bruker
21-01-2003, 22:55
Jeg har også, nesten alle gangene fått en senere UL termin enn mens termin... :gal:

Og jeg synes legene/jordmødrene m åbegynne å høre litt mere på den gravide. De vet som regel best, iallefall visst mensen er regelmessig.

:mervink:

luri
22-01-2003, 13:02
jeg hadde menstermin 26 desember .dette gjelder nr 1
ultralyd sa 31 desember men tullemor kom 7 januar

klem fra luri og nurket t:26.9.03

Tidligere bruker
23-01-2003, 11:01
Jeg har menstermin 11 mai, og fikk UL termin 11 mai. Vet også når jeg hadde el og ble befrukta. Stemmer bra på begge mine terminer:)

DL 24+6

Meg
23-01-2003, 18:12
Fikk mens-termin 24. mars og UL-termin 30. mars. Jeg selv regnet ut 28. mars, så UL stemmer bra.

Annetje
23-01-2003, 18:44
Hei! Jeg er 100% sikker på når jeg ble gravid, pga prøverør. Likevel ble terminen flyttet på UL.
Etter befruktning skulle termin være den 15/5.
UL terminen er den 10/5 - Jeg er glad til, da trenger jeg ikke å gå lenge over tid, hvis det skulle være aktuelt.
:p

:findag:

Annetje

Maz
23-01-2003, 18:59
Ikke bare var jeg sikker på mens og eggløsning men jeg hadde to tidlige UL som bekreftet menstermin. Derfor var det rimelig utrolig at på ordinær UL ble den flyttet en uke.

Pga forhistorie friket jeg helt ut, men jordmor sto på sitt. I mitt tilfelle hadde jeg en overlege som forstod hvorfor jeg ble redd, og tok med seg målingene fra de to tidlige UL og rutine UL til en av ekspertene på Nasjonalt Senter for Fostermedisin. Terminen ble flyttet tilbake. Muligens pga at legen som utførte tidlig UL 2 regnes som en av de beste i landet.

En forklaring fikk jeg også. Ved terminfastsettelse rundt uke 18 baserer de seg nesten bare på hodemålet. Selv om mage og lårbein stemte overens med menstermin ble den flyttet. Og vil normalt bli det. Jeg har hatt en del vekskontroller etter det og barnet ligger på normalen eller 1 % over. Om jeg var en uke kortere skulle jo barnet ligget under normalen.

Tror det er fåfengt å slåss i mot dette så sant du ikke er i en av to situasjoner.

Ekstrem prematuritet og uenighet om termin kan bety forskjell på liv eller død.

Du går på overtid. Her skal de ha blitt litt flinkere til å høre på mors termin ved overtidighet, men de går fremdeles etter UL terminen.

Hadde dr Eik Nes fått set som han ville med to UL som standard ville dette vært mere pålitelig.