Vis full versjon : Kose med pus
Jeg har en søt jentepus som jeg elsker å kose med.
Så angsten for toksoplasmose er litt stor :skummelt:
Vet at det er gjennom kattens avføring, og i diverse matvarer man kan få smitten.
Kan man ikke da også bli smittet av å bare kose med pusen??
(jeg koser veldig mye)
Har jo kjent at det kan lukte dritt av potene hennes, og da kan vel det også være en smittkilde...???
Altså, kan jeg fortsette å storkose med pusen min, bare jeg vasker hendene etterpå???
Caroline's mamma
26-05-2006, 00:14
Jeg har en søt jentepus som jeg elsker å kose med.
Så angsten for toksoplasmose er litt stor :skummelt:
Vet at det er gjennom kattens avføring, og i diverse matvarer man kan få smitten.
Kan man ikke da også bli smittet av å bare kose med pusen??
(jeg koser veldig mye)
Har jo kjent at det kan lukte dritt av potene hennes, og da kan vel det også være en smittkilde...???
Altså, kan jeg fortsette å storkose med pusen min, bare jeg vasker hendene etterpå???
Ambefaler deg å ta turen til legen for å sjekke om du er immun eller ikke.
Men få heller noen andre i familien til å ta opp avføringen etter katten eller bruk hansker.
Da jeg gikk gravid med Caroline hadde vi 2 puser, koset med det og ble ikke smittet.
Ha hygienen i orden så går det bra.
Jeg har fått konstantert, gjennom blodprøve hos legen, at jeg er imun pga tidligere infeksjon. Men jeg tar jevnlig markkur på kattene mine og oftere nå som jeg er gravid, og lar andre vaske dem/plukke opp avføring hvis det skulle være behov for det. Uansett, så vasker katter seg i baken med tunga, så smitten kan komme hvis du klapper den vanlig også. Best å sjekke om du er imun samt vaske hendene etter kosing. Du kan også bli smittet av toksoplasmose gjennom jord, så det er greit å bruke hagehandsker når man er gravid.:jupp:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.