Vis full versjon : Afripran mot svangerskapskvalme?
Hvilke erfaringer har dere? Fungerer det, eller det bare som å skvette vann på gåsa?
*Mariell*
27-05-2006, 21:33
Denne syntes jeg fungerte :jupp:
Jeg opplever også at Afipran hjelper, de tar de værste toppene. Jeg fikk først tabletter, men de kastet jeg oftest opp igjen. Jeg har mye bedre erfaring med stikkpiller.
Afipran har reddet livet mitt gang på gang i dette svangerskapet. :kvalm:
Jeg brukte Afipran i mitt første svangerskap. Var fortsatt en del kvalm, men sluttet å kaste opp. Men jeg ble ubegripelig trøtt av dem, og sov meg gjennom store deler av kvalmeperioden!
Halkatla
27-05-2006, 23:44
Jeg hadde veldig god hjelp av Afipran da jeg var kvalm nå i dette svangerskapet. Kastet ikke opp så mye som forrige gang.
Tidl. bruker
28-05-2006, 01:03
Jeg har hatt kjempegod hjelp av afipran.det var faktisk det eneste som hjalp meg da jeg var på det verste og ikke fikk i meg mat fordi jeg var så kvalm.ble bedre bare etter noen dager:jupp: god bedring!klem vikki:klemme:
Lillemy 75
28-05-2006, 10:22
Jeg brukte også afipran med god effekt. men vær obs på at det ikke anbefales at disse taes i tredje trimester.
Lina og nurket
28-05-2006, 11:36
I første svangerskapet mitt brukte jeg stemetil (og postafen=soven på ett blunk).
I andre svangerskapet brukte jeg stemetil stikkåiller. Det tok toppene, men var likevel kvalm døgnet rundt.
Jeg hadde hypermesis og ble lagt inn to ganger, endte med sonde etc. men fikk stemetil på KK, så jo det hjalp.
*Mariell*
28-05-2006, 12:41
Jeg brukte også afipran med god effekt. men vær obs på at det ikke anbefales at disse taes i tredje trimester.
vet du hvorfor ikke? Jeg tok dem ett stykke ut i tredje trimeste jeg:ups:
vet du hvorfor ikke? Jeg tok dem ett stykke ut i tredje trimeste jeg:ups:Fra felleskatalogen: Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester.
Lina og nurket
28-05-2006, 14:29
men Kk og andre sykehus hadde vel neppe brukt dem hadde de visst at det kunne skade fosteret?
skal innrømme at jeg var litt skeptisk, men jeg slutta å bruke dem når jeg var 12 uker på vei.
*Mariell*
28-05-2006, 14:38
Fra felleskatalogen:
takk for svar :klemmer: Har ikke hatt noen høye konsentrerte dosers, så da satser jeg på at alt er i orden!!
men Kk og andre sykehus hadde vel neppe brukt dem hadde de visst at det kunne skade fosteret?
skal innrømme at jeg var litt skeptisk, men jeg slutta å bruke dem når jeg var 12 uker på vei.Det er snakk om store doser i tredje trimester.
Lina og nurket
28-05-2006, 17:56
Det er snakk om store doser i tredje trimester.
Takk for opplysnngen:) Kjekt å vite. Lykke til:klemme:
Afipran fungerte ikke på meg.... Bare Zofran som gjorde det :jupp:
Jeg lurer på om jeg har fått diarè av Afipranen, jeg.
Jeg lurer på om jeg har fått diarè av Afipranen, jeg.
Det fikk jeg og. Les pakningsvedlegget. Jeg fikk meg en aha-opplevelse da jeg gjorde det. :knegg:
Jeg også. Får fart på magen, ja. Ja, det skal jeg hilse og si. Det er sikkert fordi magen er så tom at det gjør så vondt.
Jeg var på do en gang i timen i hele natt. Det er ikke noe å trakte etter.
Isj, er du så dårlig altså? Hva med Afipran stikpiller da? Når du driter så mye, rekker tablettene hjelpe for det de skal?
Hohoho, det er stikkpiller jeg har. De hjepler jo litt, det gjør de jo, men noen mirakuløs bedring er det jo ikke.
Åh, kjære vene.. Kanskje vanlige tabletter er tingen, da.
Ja, jeg har tenkt tanken.
Tro om jeg får ut vanlige tabletter på en resept der det står stikkpiller?
Jeg spurte legen selv om å få stikkpiller i stedet for tabletter, fordi jeg har spydd så innigranskauen mye. I dag har jeg bare spydd en gang, mot 8-9 dager på søndag.
Nei, du må nok få en ny resept. :nemlig:
Tro om kroppen venner seg til det etterhvert, eller om jeg kommer til å gå med diarè så lenge jeg bruker Afipranen?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.