PDA

Vis full versjon : Bækkenløsning

nethe
28-05-2006, 12:00
Der er mange som spørger om bækkensmerter og er bange for bækkenløsning.

Jeg har fundet en god (og kort) artikel som forskellen på ømhed i bækkenet og rigtig bækkenløsning. Der er også en masse gode råd og en illustration, så man kan se om smerterne kommer fra muskler eller fra bækkenleddene/symfysen.

http://www.krop-fysik.dk/temablade_artikel.asp?id=57

Derudover kan lægen foretage en test af bækkenet. Man skal ligge på bænken og så presser lægen først på skambenet for at se om det er ømt. Derefter presser han ind på hofterne fra siden, og til sidst presser han ned på hofterne ovenfra (hvis I forstår). På den måde kan man se, om man har ondt fra bare 1 sted eller alle 3 som kendetegner alvorlig bækkenløsning.

AnJo
28-05-2006, 12:18
Tusen takk for fin artikkel Nethe!

Her sto det veldig mye nyttig informasjon, og jeg fikk svar på mange ting jeg lurer på (ikke alt som er like lett å forstå på dansk men....)
Har slitt med ryggproblemer i mange år og er vel derfor ekstra på vakt for bekkenløsning.

Ikke særlig oppløftende at jeg faktisk har smerter i alle de 3 røde sonene som illustrert...

nethe
28-05-2006, 12:39
Men heldigvis er der sjældent, at man udvikler rigtig alvorlig bækkenløsning og må gå med krykker.

Sig til hvis jeg skal oversætte noget, hehe ;)

S3BM
29-05-2006, 15:35
Kjempeflott artikkel, nethe! :jupp:

Nå fikk jeg svar på at det er bekkenløsning jeg har, samt at jeg også har smerter på de gule punktene på illustrasjonen! :(
Har ikke smerter hele tida da...men ikke langt unna!

Denne skal jeg jammen vise til sambo og! :nemlig:

nethe
29-05-2006, 18:01
:comfort: det var trist, at du fik bekræftet din mistanke... Da er det vist vældig vigtigt at komme i behandling, så du ikke skal bruge så lang tid efter fødslen på at have ondt

Puspersille
29-05-2006, 18:21
Ifølge legen min er det bekkenløsning jeg har, men fikk ikke tilbud om noen behandling. I tillegg er jeg i full jobb i barnehage. Jeg har så vondt at jeg ikke kan gå innimellom.

nethe
29-05-2006, 18:29
Man skulle tro at du ville få en henvisning til behandling :gruble: Ellers er der jo også de private klinikker. Her (http://www.muskelterapi.com/klienter.php?action=view&id=13)er et eksempel på en jordemoder, som har praktiserer en alternativ, men vist nok ret effektiv behandling. Måske findes der lignende tilbud i Norge.

Man hører jo om dem, som slider med eftervirkningerne af bækkenløsning længe efter fødslen, så det er nok en god ide at sætte ind overfor smerterne så tidligt som muligt

Ariadne
29-05-2006, 18:32
Du bør be om henvisning til manuel terapaut (fysioterapaut med videreutd.)

Lille nurket
29-05-2006, 19:29
Ifølge legen min er det bekkenløsning jeg har, men fikk ikke tilbud om noen behandling. I tillegg er jeg i full jobb i barnehage. Jeg har så vondt at jeg ikke kan gå innimellom.

Be legen din skrive en rekvisisjon til fysioterapeut. Og så må han skrive at diagnosen er " Bekkenløsning med gangvansker" da betaler du 50 kr pr behandling.

Hvis det er tilbud om trening i varmtvannsbasseng der du bor ville jeg gjort det også!

Og hvis du har så mye vondt så ville jeg bedt om gradert sykemelding. Det blir bare verre hvis du ikke tar det med ro :nemlig:

Lille nurket
29-05-2006, 19:30
nethe: veldig fin og informativ artikkel!