PDA

Vis full versjon : TrygdeNorge - noen som vet?

pirelli
21-01-2003, 12:08
Får faktisk mer svangerskapspenger om jeg sier opp jobben min jeg... Skulle ikke tro det går an, men det gjør det faktisk

Så nå sitter jeg her da og ikke helt vet hva jeg skal gjøre.

Begynte i ny jobb i september, men denne jobben er myyye mindre betalt enn min tidligere jobb. Og så lenge jeg nå er i fast jobb så går de utifra den inntekten jeg har nå. Om jeg hadde vært arbeidsledig, ville gjennomsnittet av de 6 beste av de 10 siste månedene telle. Det vil si at jeg får mer utbetalt i om jeg sier opp jobben min enn jeg gjør i 100% jobb nå... Helt høl i hue spør du meg Vil få ca 3000,- mer utbetalt om jeg sier opp jobben min....

Så nå sitter jeg her å grubler over hva jeg skal gjøre. Vet at dette er en jobb jeg egentlig ikke trives i, så samme hva så kommer jeg til å se meg om etter noe annet når permisjonen min er ferdig. Men i disse tider som det er mye arbeidsledighet så er det jo dumt å si opp en fast jobb.... vet jo aldri når man vil få en ny..... Men om jeg så må gå arbeidsledig en stund så er ikke det krise, har jo da 2 barn jeg vil få kontantstøtte for + arbeidsledighetstrygd...

Men jeg er nå litt sånn at man skal være glad man har en jobb....

Så kom med deres synspunkter og meninger

Oppsann
21-01-2003, 12:35
Hvis du sier opp jobben din må du huske på at du må gå uten dagpenger i 8 uker (mot 5 dager hvis du mister joben). Når du så får dagpenger, vil det bli ca 60-65% av det du tjener NÅ!

Når de skal beregne fødselspenge-grunnlaget vil de se på de 10 siste månedene og velge de 6 beste. Da vil vell 3 mnd være med din gamle jobb (som var bedre betalt) og 3 mnd være din nåværende jobb! Grunnlaget blir da snittet av dette...

Så kommer det ann på om dette blir så mye mer at du kan ta deg råd til å gå uten dagpenger i 8 uker da og bare 60-65 % av lønna etter dette?

Jeg ville ha sjekka opp dette først!

Og, som du sier....arbeidsmarkedet er tøft, og det må jo være behagelig å vite at du faktisk har en jobb å gå tilbake til. Det har desverre ikke jeg. Jobber i en midlertidig stilling som går ut 1.februar. Går da ut i permisjon, men må jo i grunnen begynne å søke på nye jobber snart....

Oppsann
21-01-2003, 12:41
Du mente kanskje ikke å slutte i jobben før permisjonen starter :p

Ja, da slipper du jo å gå 8 uker uten dagpenger nå....men det kan tenkes at du ETTER permisjonen ikke får dagpenger de første 8 ukene pga at du sa opp jobben FØR permisjonen startet!!!

pirelli
21-01-2003, 13:19
Vet egentlig ikke helt hvordan dette fungerer, men lurer litt på om jeg skal si opp jobben min og så kan jeg gå direkte over på svangerskapspermisjon, for man har jo liov til å ta inntil 12 uker før fødselen.... Men dette er noe som jeg må sjekke opp med trygdekontoret.

Grunnen til at jeg får mye bedre lønn er at jeg hadde dobbel lønn fra september og ut året, lønn både fra min gamle arbeidsgiver og min nye....

Oppsann
21-01-2003, 16:35
Men da må du huske på at du ikke kan få mer en maks 6G (ca 320 000 i årslønn) i fødselspenger....

Hvis du hadde "høy lønn" helt fram til Jul, da blir regnestykket et annet ja!!!

Men dette med 8 uker uten dagpenger, tror jeg gjelder uansett!