PDA

Vis full versjon : Om deling av permisjonen

Demeter
28-08-2002, 12:31
Nå har jeg regnet og tenkt og forhandlet med min elskede – og konklusjonen er klar: Vi tar ut 52 ukers permisjon, og han er hjemme fra august til nyttår. Da overtar jeg igjen og er hjemme i de siste seks ukene.

Jeg tror det er sunt for både far og barn å få noen måneder sammen på hjemmebane, selv om det nok blir litt kluss med amming. Vet jo at noen arbeidsgivere er fleksible i forhold til ammende arbeidstakere, at mange får en time fri hver dag for å ordne den businessen. Men er dette en rettighet som er lovpålagt? Noen som vet?

Klem fra Demeter og :baby:

plutte
28-08-2002, 12:38
"Ammefri" er lovpålagt. Det vanligste er å enten begynne en time senere på jobb hver dag, eventuelt hvs du bor i nærheten av arbeidsplassen ta den midt på dagen.

Østen
28-08-2002, 12:50
Vel, jeg er ikke sikker.

Jeg jobber i staten og vet at en kollega søkte om ammefri nå rett før sommeren. Hun fikk innvilget to timer per dag.
Men jeg forsto det som at dette ikke var et krav hun kunne sette frem, i hvert fall ikke om hun skulle få ammefri med lønn.

Kanskje jeg skal ta en prat med personalkonsulenten vår? Det vil jo bli aktuelt for oss også etterhvert.
Kjæresten og jeg har tenkt å dele permisjonen 60 - 40 % og hvor jeg søker om ammepermisjon mens han er hjemme.

Forhåpentligvis tilbake med mer info...

Østen
28-08-2002, 13:14
Her er svaret til søknaden om ammepermisjon:

"En arbeidstaker som arbeider hel arbeidsdag og som ammer sitt barn har rett til tjenestefri med full lønn etter § 11 i inntil to timer hver dag.

Når en arbeidstaker ønsker tjenestefri med lønn for å amme sitt barn utover ni måneder etter fødselen, må bekreftelse fra lege eller helseinstitutsjon på at arbeidstakeren fortsatt ammer sitt barn fremlegges for arbeidsgiver."

Jeg regner med at paragrafen hun henviser til er fra Statens Personalhåndbok.

- Og så så jeg at du har termin på bursdagen min, du!

Hilsen Østen, elleve uker i morgen (også ivf)