Vis full versjon : Kontrollrapport 26+4
Hei alle andre tvillinggravide,- vi begynner å bli en gjeng nå:)
Jeg må bare sutre litt :leiseg: . Jeg var på kontroll i går, trodde igrunn alt var fint og flott, har følt meg i bra form og magen vokser fint. Og alt var bra med Aksel og Mats, Mats (tvilling 1) lå godt over snittet for enlinger, ligger i hodeleie og de anslo vekten hans til ca 1,3 kg:klapp:
Aksel hadde snudd seg, og ligger nå i seteleie, litt mindre enn Mats, men også han hadde helt fine mål.
Til slutt målte de livmorhalsenn min, for 4 uker siden ble den målt til 5,8cm, men i går hadde den krympet til skarve 2cm:(
Så nå har jeg fått beskjed om mest mulig sengeleie, og doktormannen sa ganske tyselig at jeg nok ikke kommer til å bære dem helt fram til uke 36-37, sånn som jeg hadde håpet:leiseg: Jeg ble innkalt til ny kontroll om en uke, og har det skjedd noe mer da, blir jeg sannsynligvis innlagt :uff:
Målet er nå å beholde dem til jeg har passert uke 32, da er farene langt mindre ved fødsel. Men det er jo 5 1/2 uke til, jeg må si jeg er ganske bekymret..:leiseg: Vil ikke føde enda!!!
Så nå er det bare å knipe igjen og hvile mest mulig, noe som ikke alltid er så lett, med en turbo treåring i huset, og mann som studerer.. Men dette er naturligvis viktigst, så besteforeldre stiller ivrig opp, heldigvis:)
Aud og gutta 26+5
Sniker meg litt inn her også jeg, selv om jeg bare har en :baby: i magen.
Men jeg har alltid lurt på, siden de hele tiden sier tvilling1 og tvilling2, og nå ser jeg jo at du sier Aksel ligger sånn og Mats sån.
Hvoradn klarer man å se hvem som her hvem ??
Gunhild Marie
21-01-2003, 16:59
Alltid litt for spennende med disse kontrollene synest jeg....selv om man føler seg i fin form og ikke har komplikasjoner, så skal det ikke så mye til før man blir sengeliggende, evt. innlagt på sykehuset.
Skjønner godt at du ikke vil føde enda, men visst det kan være en trøst så sier man jo at tvillinger er sterkere enn andre barn ved fødselen, og derfor klarer seg godt selv om de blir født for tidlig.
Men jeg er jo enig med deg da...og håper de vil være i magen din litt til!!
Lykke til og hvil masse !!!!!!!!
Klemz
Blåklokke
22-01-2003, 20:32
Hei Aud!
Hvordan går det? Nå får du bare ta fram hønemor i deg, og legge deg godt til rette og ruge knallhardt! Overlat herredømmet i huset til hybeldinosaurene, og tenk bare på å knipe. Du virker som et veldig positivt vesen, så dette klarer du nok utmerket!
Jeg er sykmeldt allerede pga. blødninger og dermed nokså sengeliggende for tiden selv, men med noen gode bøker i nærheten går det ganske bra. Jeg bestilte forresten en bok på nettet i går: "When You're Expecting Twins, Triplets, or Quads: A Complete Resource" av Barbara Luke og Tamara Eberlein. Det er mye tvillinglitteratur der ute...
Du får holde oss oppdatert!
Hilsen nykommer Blåklokke med Bøllefrøene, som feirer 9+0 i dag.
Ja her er det bare å slappe av og ta godt vare på deg selv. Håper de to holder seg i ro i 5-6 uker til. :kidoki: :kidoki: :kidoki:
Få mannen til å låne/kjøpe noen gode bøker (lydbøker er jo helt ypperlig). Uff, det er nok ikke bare bare å skulle ha to....
Tillykke klem fra
lazylionezze
23-01-2003, 13:38
Lykke til med knipingen. Håper du slipper sykehus. Det er utrolig kjedelig å ligge der og vente på besøk fra mann og barn... Men det er faktisk gode sjansen for at du klarer det selv om fem uker virker lenge. Med knallhard horisontal disiplin har jeg hørt om dem som har holdt seg ennå mye lenger. Men ellers er de jo så flinke nå at det går nok bra uansett, selv om det ikke er det beste å møte verden så fort.
Jeg er litt bekymret for at ingen har målt livmorhalsen min ennå. Jeg er tross alt 25 uker på vei og neste kontroll er ikke før om 3 uker. Men jeg ligger mye uansett da. Er utrolig trøtt hele tiden. :o
Til deg Hang, man definerer tvilling 1 og 2 etter hvem som ligger nærmest åpningen for det holder seg stabilt. Ikke så lett å se forskjell på dem nei.
Lazylionesse: Du må insistere på at de måler livmorhalsen din neste gang, dette er noe de skal begynne med rundt uke 20. Jeg hadde ingen anelse om at min hadde krympet, man kjenner ingenting til det før det sier plopp, og da er det litt sent..:uff:
Aud og gutta :baby: :baby: 27+1
Ville bare oppmuntre litt: Jeg var på "tvillinggruppe" med tre andre tvillinggravide på helsestasjonen. Ei av dem ble lagt inn med premature rier i uke 27-28 sånn ca, og hadde t.o.m. åpning. De klarte å stanse riene, og hun endte opp med å bli den eneste av oss som ikke fødte prematurt (de kom vel 2 uker før terminen)...
Gunhild Marie
27-01-2003, 14:54
Stikker bare innom for å si at jeg håper alt fremdeles står bra til, selv om du kjeder deg litt og ikke føler deg så nyttig i hjemmet!
Husk at det likevel er du som gjør den viktigste jobben !!!!
Stå på!:klapp:
Klemz,
lazylionezze
27-01-2003, 17:09
Jeg skal det. Er to uker til neste gang, men jeg skal insistere da. Jeg syntes også det var litt merkelig at de hele tiden har sagt at etter uke 20 skulle jeg få så veldig god oppfølging, men likevel ble det fire uker til neste gang slik som det har vært hele tiden... Men jeg ligger nå mye rett ut da og hviler meg.......:D
AuroraBorealis
27-01-2003, 21:13
Dette er første gangen jeg prøver meg på et slikt forum, så håper det går bra dette... Jeg leste innlegget ditt Aud, håper det går bra med deg!!! Jeg ble litt bekymret selv og, for jeg har nok heller ikke fått foretatt en slik "livmorhalsåpningsmåling". Må komme med et spørsmål, m fare for å virke litt dum...hvordan gjøres det? Skal vi måtte be om det selv...? Jeg er nå 30 uker på vei, og i veldig fin form. Er på kontroll annenhver uke, de sier at alt ser kjempefint ut, men nå lurer jeg litt på dette med livmorhalsen... Takk for et fint forum, håper å få kikket innom jevnlig heretter!
AuroraBorealis: Lengden på livmorhalsen måler de med innvendig ul, jeg var 22+4 første gang de målte min. Vil sterkt anbefale deg å be dem om å måle den på neste kontroll, du merker ingenting til at den krymper, før det sier plopp.. Og da er det litt sent..
Aud og gutta :baby: :baby: 27+5
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.