PDA

Vis full versjon : kjønnsvorter

fr0ken
02-06-2006, 19:07
er det noen her som har råd imot kjønnsvorter i kjedeåpningen i svangerskapet? jeg holder på å bli sprø! det svir og brenner og gjør vondt under magen:( :trist2:

Smula
04-06-2006, 01:06
Søkte litt og fant dette: http://www.lommelegen.no/svar/svar2719.asp

Håper det kan være til hjelp. :)

fr0ken
04-06-2006, 12:33
Søkte litt og fant dette: http://www.lommelegen.no/svar/svar2719.asp

Håper det kan være til hjelp. :)

takktakk:)
men auuuuuu...opereres bort eller fryses...hufff..hørtes vondt ut!
nei jeg får se hvordan det blir fremover...kan hende det går over litt.

Tidl. bruker
04-06-2006, 13:27
Det finnes sånn middel du kan få hos legen din. Men hvordan det er iforhold til påvirkning på foster vet jeg ikke.
Disse vortene kan forsvinne av seg selv, men kan komme igjen senere uten noen grunn.

Om de kan smittes på barnet er jeg usikker på, men vet at disse vortene er smittsomme ved kontakt.

Vært hos legen og fått middel å ta på dem?
Du kan jo ikke gå rundt og svi og ha det vondt :klemme:

Tidl. bruker
04-06-2006, 13:30
Leste svaret fra lommelegen etter innlegget :)
Skal ikke pensles under svangerskap nei...
Men den bedøvelsen man tar må da være minst like farlig som evt pensling?
Du skulle iallfall fått noe som lindret kløen.
Slik hvitvask som vi brukte på vannkopper? Kanskje du kan bruke det?
Uff...underlivet vårt er så sårbart... Lykke til :)

Smula
04-06-2006, 15:03
Men den bedøvelsen man tar må da være minst like farlig som evt pensling?

Det er jo ikke snakk om full narkose. Det er snakk om en lokal bedøvelse. ;)

fr0ken
04-06-2006, 16:03
nei jeg har ikke fått noe til legen enda, han ville ikke gi meg noen krem siden det ikke skulle brukes i svangerskapet.
Jeg har ikke vært der nå nylig, i og med at det har vært stengt i helgen.
Men i går vurderte jeg seriøst å dra til legevakta..fordi det svir så intenst.
Begynner nesten å lure om det er bare vortene som gjør det,eller om det er noe mer også.
Legen har jo tatt masse prøver uten å finne noe som helst..hverken sopp eller klamydia...såååh..det er ikke lett gitt!
Om det ikke går over må jeg vell bli henvist til en gynekolog eller hudlege.
For sånn som det her orker jeg ikke å gå ihvertfall! rimelig plagsomt:(

Tidl. bruker
05-06-2006, 00:25
Det er jo ikke snakk om full narkose. Det er snakk om en lokal bedøvelse. ;)

Tenkte ikke full narkose jeg heller da ;)

Tidl. bruker
05-06-2006, 00:30
For sånn som det her orker jeg ikke å gå ihvertfall! rimelig plagsomt:(

:klemme:
Kan ikke være enkelt !!
Så lite å gjøre med liksom..det bare er der,,,

Men kanskje canesten hjelper litt? Du kan ikke gå rundt og ha det slik...få en legetime snarest :)

Smula
05-06-2006, 00:32
Tenkte ikke full narkose jeg heller da ;)
Nei, og da er det ikke farlig. ;)

fr0ken
05-06-2006, 11:44
:klemme:
Kan ikke være enkelt !!
Så lite å gjøre med liksom..det bare er der,,,

Men kanskje canesten hjelper litt? Du kan ikke gå rundt og ha det slik...få en legetime snarest :)

jeg bruker canesten nå...vet ikke om den hjelper jeg. Men det er om natta det er verst. Det er da kløen starter for fullt liksom. Skal til legen 16 juni...skal se om jeg klarer å vente til da.Synes ikke jeg gjør annet enn å renne til legen for tida.Jeg sendte en mail til jordmor....får se om hu svarer på den imårra.

fr0ken
05-06-2006, 12:34
jeg bestillte meg forresten legetime nå, tenkte å la legen henvise meg så jeg får tatt bort de vortene så fort som mulig.Tror egentlig det er det beste.Kommer uansett til å bli plaget av disse igjen og igjen. Å det orker jeg ikke.Tar jeg de , så forsvinner de for godt! håper bare ikke det er så forferdelig vondt:(

Smula
05-06-2006, 16:37
Men er samboeren din smittet? Kanskje han også burde få en behandling, bare for sikkerhetsskyld?

fr0ken
05-06-2006, 19:03
Men er samboeren din smittet? Kanskje han også burde få en behandling, bare for sikkerhetsskyld?

jeg vet ikke om han er smittet jeg....trur kanskje det.Han skal til legen sin snart ihvertfall.
Jeg har ombestemt meg litt angående å fryse de vekk, jeg leste nettopp om ett par stk som har slitt veldig etter de har gått til operasjon med de.
har hatt komplikasjoner i ett år etter det liksom....å kan miste litt av følelsen, pluss at man kan få infeksjoner osv.
Tror kanskje jeg velger å prøve noen kremer etter fødsel istedet for å gå direkte å fryse de.Har dessuten også lest at de kan komme tilbake etter de er fryst. Å da ser jeg liten vitsi å gjøre det også. Skal hvertfall til legen,så får prate med han.Så lenge det ikke blir så mange flere....da må jeg vell gjøre noe.

Smula
05-06-2006, 19:30
Jeg har ikke så mye erfaring om kjønnsvorter, annet enn det jeg har lært på skolen (jeg utdanner meg innen helse).

Vortene kan gå vekk av seg selv, men det kan ta noe tid. Det er et virus som forårsaker vortene, og for at de skal gå bort av seg selv så må immunforsvaret ditt gjøre jobben sin. Når det har skjedd så vil du være immun mot viruset som ga deg vorter. Du kan hjelpe de litt på vei enten ved fryse/laser, eller med dette linimentet du ikke kan bruke som gravid.

Både frysing og laser gjør vondt. Ikke for å skremme deg, men du har jo allerede hørt det selv. Jeg tenker som s at det er klart det gjør vondt, vortene er jo plassert på et svært følsomt sted. Men du må velge hva som er verste for deg; Å fortsette å ha vortene, og alle plagene som følger med det, eller å fryse/ta laser for å fjerne de, og ikke plages mer med det etter at sårene er grodd. Dess flere vorter du har, dess flere sår blir det jo. Sånn sett er det jo egentlig greit å få behandlet dette før de sprer seg til å bli enda flere. Frysing er vel egentlig mest aktuelt for din del, da jeg tror man får narkose under laseroperasjonen. Det verste tilfellet jeg har hørt/sett var ei jente med kjønnsvorter som dekket hele underlivet og bak til endetarmen. Det så rett og slett skrekkelig ut. Hun forsøkte alle tre behandlingsmetodene, og brukte vel bortimot et halvår på å komme seg igjen (dvs før hun kunne ha sex). Men dette var jo et ekstremt tilfelle. Man kunne knapt se underlivet for bare vorter. hvis jeg skal si ca antall, så vil jeg tippe hun hadde bortimot 60-70 vorter fra hårfeste til endetarmsåpning.

Du må nesten selv bestemme om du vil behandle de eller ikke, men hadde det vært mitt valg så ville jeg fjernet de rett og slett for å slippe plagene ved å ha de. Det kan godt ta en stund før immunforsvaret greier bekjempe viruset på egenhånd, så du må jo se an hvor lenge du har hatt dette også.

Smula
05-06-2006, 19:30
Oi, så langt det ble! :stikker:

fr0ken
05-06-2006, 23:36
jo ja det er jo sant det. jeg har ikke så mange.kanskje 2 eller tre. med de sitter inni,så det er jo plagsomt .
jeg skal høre hva legen anbefaler meg å gjøre.
Selv er jeg usikker,fordi jeg har en tendens til å plages litt med underlivet.Og jeg er livredd for å plages lenge med det om jeg skal ta de vortene nå. KJenner meg selv såpass godt at det er så typisk at jeg får plager lenge etter de er fryst bort.
Legen sa sist at han ville gi meg en krem,men kan ikke gjøre det ennda.
Æsj...jeg blir kvalm av dette.usj.
60-70 vorter....herregud. jeg hadde nok tatt det bort før det hadde gått så langt.
Men det som er ulempen er jo at de fortsatt kan komme tilbake,selv om man fryser de bort.......hadde de vært borte for godt,så hadde det jo vært greit.
hufff jeg er dritlei hele vortestyret nå. :( tar snart kniven å skjærer de av selv!:stønn:

Tidl. bruker
06-06-2006, 00:11
At det er verst på natta kommer vel av at man blir varmere under dynen.(?)
Kanskje du skal ligge uten truse og med et laken over deg istedet dyna, slik at du ikke blir så varm? Må være helt forferdelig når det begynner å klø/svi. Håper virkelig du får bukt med dette problemet snart!

Smula
06-06-2006, 00:40
Det er slettes ikke sikkert de kommer tilbake etter at de er frys, fr0ken. Det kommer helt an på hvor godt immunforsvaret ditt jobber med viruset. :jupp:

fr0ken
06-06-2006, 18:25
nei sant det....men nå skal det sies at jeg vettke om det er kjønnsvortene som skyldes plagene ....jeg har lagt merke til at det svir steder de ikke er også. Hærregud...jeg er så lei av det der underlivet nå!!!!!!! wæææh.
drar til legen imårra jeg, å får bukt med problemet. forhåpentligvis.
Jordmora sa at jeg måtte få sjekket opp dette så snart som mulig, fordi det vil ha betydning for videre behandling.
så får vell gjøre det da.
skjemmes av å dra så mye til legen jeg, kanskje han tror jeg er skikkelig hypokonder......huff.! :skummelt:

fr0ken
06-06-2006, 18:28
At det er verst på natta kommer vel av at man blir varmere under dynen.(?)
Kanskje du skal ligge uten truse og med et laken over deg istedet dyna, slik at du ikke blir så varm? Må være helt forferdelig når det begynner å klø/svi. Håper virkelig du får bukt med dette problemet snart!

nja jeg vet ikke om det har noe med varme å gjøre jeg, jeg trener jo også, å da kjenner jeg egentlig ingenting.....å jeg er jo ikke kald når jeg går med bukse til vanlig. nei jeg vet ikke hva dette er for noe jeg. ja får inderlig håpe at jeg finner ut av det snarest mulig.

Trollkatt
09-06-2006, 22:55
Jeg har fryst bort innvendige vorter (de satt på livmorhalsen), og det var bare så vidt jeg kjente det. Var ikke noe vondt, bare litt ekkelt. Det er over tre år siden, og de har ikke kommet tilbake. Men det er rart om de plager deg så fælt, som regel kjenner man ikke noe til dem, ifølge de legene jeg har snakket med. Det er noe dritt med sånt, og det er ekstra irriterende at man kan bli smitta selv om man bruker kondom... Samboeren din får ikke behandlet noe om har ikke får vorter, tror jeg. Det er selve vortene som behandles, man får jo ikke gjort noe med viruset. Og det er ikke sikkert han får noen, selv om han evt har viruset i kroppen.

fr0ken
10-06-2006, 00:47
Jeg har fryst bort innvendige vorter (de satt på livmorhalsen), og det var bare så vidt jeg kjente det. Var ikke noe vondt, bare litt ekkelt. Det er over tre år siden, og de har ikke kommet tilbake. Men det er rart om de plager deg så fælt, som regel kjenner man ikke noe til dem, ifølge de legene jeg har snakket med. Det er noe dritt med sånt, og det er ekstra irriterende at man kan bli smitta selv om man bruker kondom... Samboeren din får ikke behandlet noe om har ikke får vorter, tror jeg. Det er selve vortene som behandles, man får jo ikke gjort noe med viruset. Og det er ikke sikkert han får noen, selv om han evt har viruset i kroppen.

jeg har vært til legen nå..han undersøkte meg ikke,men han synes det var rart om det var vortene som skulle plage meg så mye.så han sa atte det var noe med ph verdien der nede...og hormonene som kunne gjøre at det svir og klør en del.
å det var det uansett lite han kunne gjøre noe med.
han rådet meg til å bruke melkesyrestikkpiller fra apoteket i 2 uker....
jeg har nettopp snakket med ei bekjent som jobber som aromaterapaut, hun driver med masse oljer og sånt, har skikkelig peiling, hu skulle iallefall blande til en olje for meg, som skulle være kjempefin imot ubehag i underlivet,og dessuten beskytte imot sopp.
Som også var helt ok å bruke under svangerskapet..å fungerer dette,så er jo det bra. Men jeg tviler.....må uansett prøve å se da! får no bare håpe.
ellers får jeg bare bite tenna sammens, å prøve å gjøre noe annet i det kløen er på det værste.