PDA

Vis full versjon : Graviditet og trening

Smile
21-01-2003, 17:37
Hei alle dere heldige på snart mamma!
Jeg oppholder meg enda på snart gravid, men jeg håper jeg snart kan hoppe over hit. Siden jeg enda er en prøver er jeg ikke sikker :???: på om jeg har lykkes denne gangen, men jeg ønsker å ta noen forholdsregler for å være på den sikre siden. Derfor lurer jeg på om noen av dere har noe erfaring/informasjon når det gjelder graviditet og trening?
Jeg vil gjerne være i go form til en eventuel fødsel, men vil alikevel ikke gjøre noe som kan være til skade for et eventuelt foster :baby:
Hvis noen kan gi meg noen tips på dette området blir jeg kjempegla :)

:findag: ...... Smile

Happy
22-01-2003, 00:12
Så lenge treningen føles bra for deg, er det ikke falig for babyen! Det er i alle fall hovedregelen. Videre er det ikke anbefalt med lagsport hvor det kan bli mye kroppskontakt (hånnball, basketball, fotball ol) som kan føre til slag mot magen. Riding er det også noen som fraråder.

Ellers så sier i alle fall min jordmor at man ikke skal begynne å trene hardere enn man gjorde før graviditeten og at kroppen sier ifra dersom den ikke tåler det du driver med.

Håper det klaffer for dere denne måneden. Lykke til!! ((((((blått støv)))))

alisenn
22-01-2003, 15:59
Det eneste jeg fikk beskjed om av legen min, var å ikke ta sit-ups. Ellers var det ingenting i veien for jogging, sykling etc.

Smile
22-01-2003, 16:22
Hei Happy og alisenn!
Takk for svar, nå føler jeg meg litt tryggere når jeg trener.

Lykke til videre til dere begge .... :)

Cyanea
26-01-2003, 00:45
Det er mulig jeg er for sent ut til at du leser dette, men på barnimagen.com står det en del om trening under svangerskapet.
En pekefingerregel er vel at så lenge det ikke er ubehagelig, så er det greit med trening. Man bør også unngå veldig mye hopp og sprett - men også her går det nok på hva man selv føler. Fordi det blir veldig varmt i magen, så anbefales det å ikke trene på mer enn 60 % av makspuls.

Jeg er nesten i uke 14, og trener 3 - 4 ganger i uka. Dessverre har jeg måttet gi meg med å jogge, men istedet sykler jeg på ergometersykkel og går raskt på tredemølle. Jeg trener også litt med lette vekter.

Lea
17-02-2003, 00:20
Hei!
Jeg er i 29. uke og trener nesten like mye som tidligere. Starter treninga på stepmaskin eller rask gange på løpemølla i 30-40 min. Etterpå trener jeg med vekter slik jeg alltid har gjort. Løfter like mye som tidligere, men har kuttet ut noen øvelser eller funnet andre øvelser som erstatter de har brukt før. Trener ikke mageøvelser eller øvelser som øker trykket mot magen og har kuttet ut tunge øvelser som f.eks knebøy og utfall for å ikke fremprovisere bekkenplager. Man skal heller ikke ta utside- innside lår i maskin, også pga bekkenet.
Jeg leste en kjempefin repotarsje i bladet Gravid om trening som kom ut i denne mnd februar. Les den!

Keep up the good work!

Hilsen Lea og :baby:

Ida
07-03-2003, 11:08
Det frarådes å trene step og å stå når man trener spinning. Dette fordi det kan fremprovosere bekkenplager.

Lea
07-03-2003, 14:28
Tror ikke jeg kommer til å kutte ut step trening pga faren for bekkenproblemer. Jeg er veldig nøye med hvordan jeg står, og føler ikke det er noe problem. Så den sjansen tar jeg :)
Derimot kutter jeg ut andre øvelser med vekter som jeg føler jeg har mindre kontroll på med hensyn til bekkenproblemer.

Hilsen Lea og :baby: termin 8.mai