PDA

Vis full versjon : Stort eller lite sykehus best ved keisersnitt?

CaT
21-01-2003, 19:09
Hei!

Jeg er ei jente på 21 år som venter min første og er ny her på Snartmamma.
Jeg er gravid i uke 36 og baby'n min ligger fortsatt i seteleie. Det ser også ut som om det blir et stort barn, så keisersnitt er derfor og foretrekke.
Har derimot litt av et "dilemma". I begynnelsen av svangerskapet bodde jeg nær Oslo, og fikk derfor fødeplass på Rikshospitalet. Har vært der ved flere tilfeller og er fornøyd med behandlingen jeg har fått der. Nå har jeg derimot flyttet til Kongsvinger, og har fått fødeplass der også. Sykehuset ligger bare noen minutter unna med bil, noe som er praktisk med pre- og etter kontroller f.eks.
Nå er jeg veldig i tvil om hvor jeg skal søke om keisersnitt.
Jeg tenker som så at Rikshospitalet er et stort og nytt sykehus med masse kompetanse, og at dette er en trygghet dersom det skulle oppstå noe. Derimot er det lang reisevei, noe som i seg selv er veldig upraktisk. Tenker også at siden det er så stort må man antakelig dele rom, man får dårligere oppfølging etc. Kongsvinger sykehus har fått masse skryt av fødeavdelingen sin, og barselstiden skal visstnok være flott der. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er mindre og eldre, ev. også mindre spisskompetanse.
Men som jordmor her i Kongsvinger sa til meg er det lite komplikasjoner forbundet med et planlagt keisersnitt, det jeg trengte var en god kirurg som lagde et pent snitt og som var flink til og sy.

Ikke noe av dette trenger og stemme, men jeg er skikkelig i tvil om hva jeg skal innstille meg på. Er veldig forvirret og håper selvsagt på og få dette her avklart innen kort tid. Synes at det er et skikkelig press og ikke vite hva som skal skje igrunn. Hehe, er nok ikke så heroisk av meg nei :uff:
Jeg tar iallefall gjerne imot anbefalinger, samt logiske resonnoment fra dere som har vært igjennom et snitt eller tenker på og gjennomføre et.
Må nesten legge til helt til slutt at jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen både i Oslo og i Kongsvinger. Er ikke i tvil om at begge stedene er flotte fødesteder.

Vet ikke om dette er riktig forum for et sånt spørsmål, men jeg tar sjansen jeg
:findag:

Paula
21-01-2003, 23:00
Hei CaT

Jeg forstår godt at du lurer på dette. Jeg kan fortelle deg om min erfaring.
I fjor hadde jeg selv et keisersnitt ved Kongsvinger sykehus. Dette var ikke planlagt, men det ble noen komplikasjoner under fødselen så det endte med det.
Først og fremst vil jeg si at gynekologene(kirurgene, anestesilegene) er kjent for å være dyktige. Jeg vet om ei som syr innvendige sting og lager "pene" arr. Andre stifter såret igjen (tror det er mest vanlig). Kirurgen/ Legen min ved Kongsvinger sykehus stiftet meg, og arret er veldig fint nå 4 mnd senere. Ingen komplikasjoner med arret. Har likevel hørt om de som har hatt problemer med arret. Jeg tro at et planlagt keisersnitt er ganske trygt. Anestesilegen var svensk og høstet lovord hos mange jeg snakket med. Jeg kjente ikke stikket i ryggen i det hele tatt. Jeg fikk spinalhodepine, men det løste de enkelt med en blood patch. Helt supert.

Som keisersnittpasient ved Kongsvinger sykehus får du enerom (dette er vanlig praksis der). Du får også mye mer hjelp med barnet, stell, hente mat, ja så og si alt. Det som jeg opplevde som positivt var at de alltid hadde tid til meg der. Du kan også søke om familierom for en natt. Da triller de inn en ekstraseng på rommet ditt og mannen din kan sove hos deg (dette koster ca 200 kroner og mannen din får mat). Dette gjøres ikke før du har lært stellet selv. Men uansett vil de alltid være der for deg. Jeg vil nesten påstå at du får BEDRE oppfølging som keisersnittpasient.

Kjenner godt en av jordmødrene der, og hun har født både på KOngsviner og et stort sykehus. Hun var ikke i tvil om hva som var best.

Kongsvinger føden er bra nettopp fordi det er lite og intimt. Jeg ville nok anbefale det fremfor et stort med mange fødene kvinner og dårlig tid blant de ansatte. :)

Lykke til med valget ditt. Selv kan jeg bare rose føden på Kongsvinger.

Hilsen Paula

Malinmor
21-01-2003, 23:16
Heisann!

Fød på Kongsvinger:) Selv så hadde jeg en vanlig fødsel på ulevål sykehus i okt 2001 og der hadde de nesten ikke tid til meg i det hele tatt, og man fikk vistnok ikke enerom selv om man hadde tatt k-snitt. På store sykehus blir det mere sånn samlebånd mentalitet, mens på de mindre så blir man somregel tatt veldig godt vare på. Min andre fødsel hadde jeg i okt 2002, da hadde jeg planlakt k-snitt på Ringerike sykehus og det angrer jeg ikke på, de var super flinke og de tok godt vare på meg og jeg fikk hjelp med engang jeg spurte om det:) Skikkelig oppvartning fikk jeg. Kirurgen var kjempe flink og jeg blei sydd innvendig istedenfor å bli stiftet. Selv om det er lite sykehus så har jo kirurgene kjempe peiling alikevel, jeg ville uten tvil valgt Kongsvinger;)

Etter et k-snitt så trenger man også tid for seg selv og da er det ikke så positivt å dele rom med 3-4 andre;)

Lykketil