PDA

Vis full versjon : Folat

Snoopy
28-08-2002, 13:34
Hei damer!

Stadig vekk kommer jeg over lesestoff hvor det står bl.a om folat/folsyre og hvor viktig det er å ta det i god tid før befruktning og 2-3 mndr etterpå. Problemet mitt er at dette visste jeg ikke noe om før jeg ble gravid (og egentlig bestemte vi oss ganske plutselig og det ble blink med en gang:blush: og jeg har aldri tenkt at vi må forberede slikt!!! ). Begynte å ta noen tabletter Folat når jeg var ca 8 uker på vei (hadde begynt å surfe på nettet og snappet det opp her, faktisk) og til jeg var ca 3 mndr på vei.

Well well, jeg vet jo at man i århundrer har fått friske barn selv uten folat, men det bekymrer meg litt likevel. Visste dere om dette og fikk i dere de anbefalte dosene, eller visste dere ikke om det før det var "for sent"? Er ikke sjansen for ryggmargsbrokk uansett så liten at dette er litt "overhysteri"? Mener selvsagt at man skal gjøre det man kan for den lille, men når man ikke vet bedre så skaper dette (også) bekymringer!

Hilsen
Snoopy

K@trine
28-08-2002, 13:42
Denne graviditeten var ikke helt planlagt og uansett om den hadde vært det så hadde jeg ikke vist at jeg skulle begynne med folat før befruktningen. Jeg begynte vel når jeg var ca.2mnd. på vei (omtrent samtidig som deg).
Men de kunne jo sett på ultralyden i uke 18 hvis babyen hadde hatt ryggmarksbrokk, så da hadde du jo visst om det hvis det var noe galt. Så du kan nok ta det helt med ro;)
Lykke til:cool:
Klemmer fra BigMama 34+0:D

Maz
28-08-2002, 13:47
Sist jeg ble gravid viste jeg heller ikke om folat på forhånd. Men så snart jeg testet psitivt gikk jeg innom et apotek og spurte om hva jeg skulle ta. Begynte da med folat i uke 5 og fortsatte til uke 14.

Denne gangen var jeg informert og begynte i god tid. Regner med det er slik med de fleste at de ikke tar dette på forhånd om de ikke har vært gravide før eller hatt grunn til å diskutere dette med lege på forhånd.

Det er liten vits å bekymre seg over noe en ikke kan gjøre noe med. Faren er sikker ikke så stor, spesielt ikke om du spiser sunt med masse grønne grønnsaker og annen folatholdig kost. MEN det er en risiko jeg ikke er villig til å ta med vitende vilje. Man kan aldri eliminere alle risikoer, men hvorfor utsette seg for noe så som er så enkelt å unngå.

Jeg er forresten veldig glemsk så jeg har fra vi begynte å prøve av brukt dosett til kosttilskudd, og nå også medisiner. Kjempefin måte å kunne sjekke om jeg har tatt det på. Om noen kniser av meg og spør om jeg har blitt senil... så får de bare gjøre det.

MayaM
28-08-2002, 14:19
Jeg viste det fordi jeg har veninner som fortalte det. Og vår situasjon var vel litt spesiell.... Jeg hadde 2 mnd pillepause, der vi IKKE prøvde å bli gravid, men satset på skjebnen. Og derfor tok jeg folat siden det kunne skje (noe det gjorde også).

Men hadde jeg ikke hatt pratsomme veninner, hadde jeg ikke vist det nei....

31+4/30+1 UL

Stinemor
28-08-2002, 14:27
Jeg rakk å ta Folat i nøyaktig 2 dager før jeg fikk hyperemesis...:(

Da ble plutselig fokuset et helt annet- nemlig å prøve å få i meg vått eller tørt så jeg ikke gikk FOR mye ned i vekt. Kosttilskudd og annen "luksus" ble nedprioritert.

Men jeg har ikke dårlig samvittighet for dette, sjensene er allikevel så små. Man fikk da friske barn før i tiden også, til og med i steinalderen og istiden greide de å føde barn og formere seg... :D Da var det ikke snakk om epidural, keisersnitt, svangerskapskontroller eller morsmelkerstatning... :p

Så bekymre deg ikke for dette du. Det er mye annet i verden som er farligere!! (for eksempel å kjøre bil!!)

Klem fra Stinemor