Vis full versjon : Når bestille time hos legen?
Isabell@
28-08-2002, 13:38
Hei!
Jeg har nettopp testet positivt og det er første gang for meg, dermed dukker det jo opp masse spørsmål.... Når bør man gå til legen? Tenkte jeg skulle vente til uke 8/9... Hva bør jeg ta med, forberede meg på?
Strengt tatt trenger du ikke begynne før uke 12, men det føles sikkert lenge til. Bestill time når du føler for det.
Første gangen jeg testet positivt følte jeg iallefall for å snakke med legen før det. Dette er jo en STOOOR ting for deg men rutine for legene.
Til første kontroll (og alle senere) skal du ha med urinprøve.
Kan også være greit å skrive ned en liste med hva du lurer på. Det dukker ofte opp mange spørsmål mens en venter som en glemmer før man kommer til legen.
Den ene tingen jeg var usikker på var Røde Hunder. Du blir spurt om du har hatt det, eller er vaksinert, verd å sjekke med moren din kanskje?
Ellers så tar du en tur innom apoteket og kjøper Folat. Dette tislkuddet bør du ta med en eneste gang. Helst før du blir gravid, men hvem vet det før man blir gravid???
Ellers har du sikkert plukket opp kostholdsråd osv. Har vært mye debatt på disse sidene om dette så du finner mye info her. Du må jo selv velge hvor streng du vil være. Risikoen med det meste er veldig lav, og det er vel opp til den enkelte å bestemme hva som er akseptabel risiko. Jeg er selv veldig nøye og er bevisst de valgene jeg tar.
Lykke til:klapp:
Stort sett vil legene ha deg til første kontroll rundt uke 8/9, så hvorfor ikke ringe med en gang, så har du timen klar... Da er det størst mulighet for å få time på et tidspunkt som passer best for deg også!
Du får stort sett beskjed om hva du skal ha med og slikt på kontroll, jeg fikk bare beskjed om å ta med urinprøve. Resten ordner de der med blodprøve og blodprosent og slikt....
Ellers er det kjekt å skrive en liten lapp med ting du lurer på, slik at du ikke glemmer det når du kommer dit...
Ellers er det folat som det ble sagt, bør tas de tre første mnd av svangerskapet....
Ellers tok jeg også noe som helt multivitaminer for gravide, hjalp meg litt i en tid hvor jeg var småslapp...
Men hjelper ikke dersom du blir veldig sliten...
Ellers spis som vanlig, får du dilla på noe, så stapp bare i deg, eller finn evt en erstatning dersom der er veldig usunt eller skadelig, det er som regel noe kroppen trenger....
Lykke til med svangerskapet!
Savanna 28+4
Isabell@
28-08-2002, 16:04
Hei!
Da ble jeg litt klokere. Jeg tenker jeg bestiller time over helga. Jeg tar en test til på fredag, bare for sikkerhets skyld ( vi har holdt på en stund, så jeg tror ikke helt på det enda).:p Hadde ikke tenkt på det med å skrive ned ting, men det er jo kjempelurt, man glemmer jo så mye...
Folat har jeg gått på i 8 måneder, begynte med det når vi begynte prøvingen. Røde hunder har jeg fått vaskine mot, men toksoplasmose tror jeg ikke jeg har hatt, så jeg bør nok holde meg unna katter fremover.
Åh, det er så spennende!!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.