PDA

Vis full versjon : Hvordan er det egentlig med graviditet og allergi?

Junimor
15-06-2006, 09:02
Har en forferdelig gresspollenallergi, men da jeg ringte til legen i dag så fikk jeg vite at gravide ikke skal ta allergimedisin?
Finnes det ingen for gravide?
Om det finnes noe som helst risiko, så lider jeg meg heller igjennom kløingen, men jeg får så skummelt vondt i magen når jeg nyser...

Vianne
15-06-2006, 09:11
Du kan fint ta den gamle typen allergimedisin, f.eks Polaramin.
Jeg var grusomt trøtt da jeg begynte å ta den men det gikk over. Man skal venne seg til dem.
Det er rart legen din ikke sa det til deg.

Junimor
15-06-2006, 09:14
Du kan fint ta den gamle typen allergimedisin, f.eks Polaramin.
Jeg var grusomt trøtt da jeg begynte å ta den men det gikk over. Man skal venne seg til dem.
Det er rart legen din ikke sa det til deg.
Jeg fikk ikke snakke med legen da. Kun kontordamen, og hun ante egentlig ikke, for hun måtte rope til en annen som også var på kontoret..
Fikk beskjed om å ringe tilbake senere i dag, når legen hadde kommet.
Fikk heller ikke time for de blod-greiene jeg har.
Tror heller jeg ringer jordmoren "min" jeg.

S&U
15-06-2006, 09:21
Jeg er veldig plaget med allergi, og siden vi skulle begynne å prøve omtrent samtidig med at pollensesongen begynte, kunne jeg ikk få den kortison sprøyta jeg pleier å få.. Jeg fikk cetrizin tabletter i stedet.. Så de er tydeligvis ikke farlige hvertfall...

litelo
15-06-2006, 09:45
Jeg får også vondt når jeg nyser. Synes det hjelper å knipe når jeg nyser.

Tinúviel
15-06-2006, 17:29
Jeg vet ikke om det er noen tabletter man kan ta som gravid. Men øyedråper og nesespray av merket Lomudal kan man ta som gravid.

Monica
15-06-2006, 17:38
Jeg tok cetrizin da jeg var gravid :nikker:.
Både lege og jordmor sa at det var helt trygt.

Teofelia
15-06-2006, 18:34
Jeg har fått Polarmin, men har fått beskjed om å ikke ta dem forebyggende, bare til behandling av faktiske allergianfall.

Vanligvis tar jeg Zyrtec, og da tar jeg medisin daglig hele polensensongen. Nå tar jeg medisinen bare når jeg faktisk får et anfall. Det har ikke vært så veldig bra vær i Trondheim i vår, så utover den første pollenperioden i mai, har jeg trengt veldig lite medisin. :)

Bonnie
15-06-2006, 21:39
Ved de fleste allergi-medisiner står det dette i Felleskatalogen:

Fordelen ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko.

Dvs at medisinene bør være veldig nødvendige om du skal ta dem.

Snuppa
15-06-2006, 22:03
Øyedråper er ikke farlig å ta.