Vis full versjon : Hvor skal man IKKE reise på ferie??
Vi tenker litt på ferie i slutten av august, begynnelsen av september, hun er nå i uke 15+1 i henhold til siste ultralyd!
Så hvor anbefales det å reise? og anbefales det IKKE å reise?
Et sted hvor det er godt og varmt, trygt og godt, koselig folk, god mat og god drikke - ikke minst for far :glis:
Sukkerspinn
15-06-2006, 20:53
Hvor dere skal/bør reise kommer jo litt an på hva dere vil og hvor forsiktige dere har lyst til å være.
Dere bør i hvertfall ikke reise et sted som gjør at dere må vaksinere dere. Så hold dere i Europa.
I Middelhavsland er det større risiko for å bli smittet av toksoplasmose enn det er i Nord-Europa. Jeg har en lege som sterkt frarådet meg å reise til et varmt sted i Syd-Europa, men svært mange gravide reiser jo nettopp til Syden på avslappende ferie. Jordmoren min ville derimot ikke fraråde meg å reise til Syden. Hvis man drar til Middelhavsland, må man imidlertid få tatt en test for toksoplasmose rett etter at man kommer hjem, slik at man får undersøkt om man er smittet.
Vi valgte å holde oss i Nord-Europa på grunn av de sterke advarslene fra legen min, men jeg er helt sikker på at det hadde gått bra om vi hadde dratt til Italia, Spania, Hellas, Frankrike, Portugal eller Kroatia også.
Man må bare passe på at man ikke blir overopphetet, for det liker ikke fosteret, og så må man være nøye med hva man spiser. Ingen grønnsaker/frukt som ikke er grundig skylt, og alt av kjøtt og fisk må være gjennomstekt.
Lykke til
Vil ikke reist til Tyrkia. Der er de litt for klengete og masete. Hyggelige men litt for innpåslitne rett og slett. De skal vise, selge og se på. Man får liksom ikke fred.
Hvis dere er ute etter ett fint, varmt men samtidig rolig sted ville jeg anfefalt Torrejeiva i Spania. Dette er liksom ikke den typiske fest byen som ungdommen reiser til på fyll & fest :blunke:
Jeg ville så absolutt ha reist til Tyrkia på den tiden. Utrolig herlig temp da. Vannet er oppvarmet etter hele sommeren. Turistene er på hell og det er mye roligere der. Tyrkerne selv begynner å bli sliten etter en lang sesong og er ikke så innpåslitne lenger.
Jeg storkoste meg i Tyrkia i september ihvertfall. Maten er herlig. Finnes nesten ikke bedre.
Når det gjelder hygieneregler er de de samme overalt, så da spiller det ingen rolle hvor dere drar. Jeg ville tatt for meg kartet, og krysset ut alle steder med malaria (gravide anbefales ikke å ta de mest effektive malariatablettene), og der dere trenger mye vaksinasjoner (dvs. de fleste subtropiske strøk). Så ville jeg satt et tak på lengden på flyreise (jeg fløy til Sør-Afrika 16 uker på vei, og det gikk bra, men jeg trives på fly:rødme: ).
I forhold til avstand, mat, drikke, avslapningsfaktor osv. ville jeg si nord Italia eller sør Frankrike, men det er bare personlig smak. Og jeg har ikke vært der i september. For veldig hyggelig selskap ville jeg foreslå Irland, men det er gambling i forhold til været.
God planlegging - det er halve moroa:hyper:
Vi har tenkt litt på Tyrkia, slenge oss med søstern og sjærsten ;)
Var der for 2 år siden og stortrivdes, det var mye jag og mas med selgerne, men det gikk greit. Så lenge en fikk lange slakke dager ved bassengkanten. Maten der var også god, ingen av oss som ble dårlige...., litt urven en gang men det var liksom alt.
Men allikevel, anbefales det?
Så har vi tenkt litt på Hellas også, samt Mallorca, er det dyrt på Mallorca forresten?? Å spise/drikke liksom?
Vil ha at godværet skal være bænkers!! For vi har vel muligens ikke tenkt på mer enn en uke.
Jeg trives IKKE på fly :trist2:
Da vi var der for tre år siden var venninnen min 12 uker på vei. Vi kom hjem nå på lørdag og jeg er 30 uker på vei. Både lege og Jordmor ønsket meg god tur ;)
Jeg fikk matforgiftning sist jeg var i tyrkia, - spydde i 3 dager! selvom jeg kun spiste godt stekt kjøtt og holdt meg unna salater og sånt som jeg ikke visste om var vasket godt.
Vi var der i slutten av august, og da var det 40 varmegrader både i lufta og vannet. dvs altfor varmt for meg, og hadde jeg vært gravid, så tror jeg at jeg hadde strøket med...
Men jeg syns det var kjempekoselige mennesker i Tyrkia! De som jobbet på hotellet var veldig hyggelige, og vi møtte svært få innpåslitne mennesker. (bortsett fra at selgerne var litt masete)
Sørfrankrike, uten noen som helst tvil. Fantastiske temperaturer, både på land og i vannet.
Det er nok sikkert bare meg, men jeg ville ikke følt meg komfortabel med å f.eks. reist til Tyrkia eller Tunisia når jeg var gravid, i tilfelle noe skulle skje. Føler meg litt tryggere i EU. Graviditet er liksom "unntakstilstand" for meg.
Jeg anbefaler ikke å dra til Egypt/Kairo når en er gravid.
Jeg var 5 måneder da jeg dro dit og jeg gjør det ikke igjen.
Me var på gran canaria i januar, då var eg i veke 13/14. Me valgte det fordi det var ok temperatur der då, ikkje så langt å fly, pluss veldig trygt med charter, ikkje veldig eksotisk etc.
Tidl. bruker
16-06-2006, 14:54
Nå fikk jeg iallefall lyst til å reise tilbake til Tyrkia! Skal snakke med jordmor om dette når jeg skal ha kontroll hos henne nå i slutten av Juni.. Det blir ikke reist før til høsten allikevel, så vi har litt tid på å bestemme oss! Men itilfelle tror jeg jeg vil bo på et hotell av saga eller startour, slik at man guider inærheten hvis noe skulle skje. Vi reiste med Detur sist(mye billigere..meen) vi forstod ikke hva guiden sa til oss..måtte snakke engelsk selv om hun var svensk?/finsk?...:gruble: Og jeg ville valgt et hotell som hadde minst 3 stjerner...:jupp: Kan jo anbefale at dere bor på østtre siden, inærheten av Oba, og ikke midt i sentrum, for der blir en del bråk om natten..Deilig å ha det rolig rundt seg når man vil sove, og ikke måtte vente til morgenen med å få sove. Sist vi var der var vi ikke så forsiktige med hva vi spiste, spiste både kylling og salat, men sambo var syk 1-2 dager..kastet opp og slikt...Kan ha litt med at det ble mye festing og da..og at han var helt utslitt..:gruble: Tror det viktigste er å få i seg nok veske, finne rene restauranter man har blitt anbefalt, og rett og slett bare kose seg!
Vi var så uheldig å bli frastjelt sambos telefon, men han var dritings, og det merket disse småbarna(de som selger diverse på stranden/igatene) og tok telefonen rett ut fra lommen hans.. Men til tross for dette, så er vi stor fornøyd med Tyrkia!
Tror det blir tilbake til høsten jeg ja:rødme:
September
16-06-2006, 17:40
Var en uke i Dubai på ferie da jeg var ca 16 uker gravid, og kan absolutt anbefale det. Hygiene og mat er i tipp topp stand, det er rent der og mat er av god kvalitet. Legen min hadde ihvertfall ikke noe problem med at jeg skulle dit, de er kjente for å ha høy standard på ting. Veldig lite kriminalietet også (såpass høye straffer for sånt...). Ikke noe innpåslitsomhet av noen grad heller.
Vet ikke helt hva tempen er der i september, men det kan sikkert sjekkes på nettet.
Det trengs ingen vaksiner for å dra dit. Du trenger heller ikke visum som norsk, men det spørs litt på hvor lenge man har tenkt å bli der:
http://guide.theemiratesnetwork.com/living/visa.php
Det som også er et tips å er hvis noen av dere bruker noen form for medisiner, er å sjekke om det er lov å ta dem inn i UAE, for de er ganske så strenge på hva man har lov å innføre til landet. Gå til http://www.moh.gov.ae/moh.htm og i GO TO feltet, velg Approved Drugs List.
Sukkerspinn
16-06-2006, 23:16
Uansett hvor dere ender med å reise, husk på når dere bestiller at avbestillingsforsikringen ofte ikke dekker avbestillinger på grunn av plager som har med svangerskap å gjøre. Jeg undersøkte med Europeiske, og fikk til svar at hvis vi måtte avbestille ferien pga plager jeg fikk før turen, så ville ikke det bli dekket av forsikringen med mindre det var noe helt akutt og spesielt.
Men vi bestilte reise og reiste vi altså. Men lurt å tenke på.
Hva med Bulgaria?
Hører mye bra om det!
Kan vi reise til Thailand da??
:) liten
24-06-2006, 23:10
Tyrkia og Tunisia/Algerie/Marokko ville jeg ha holdt meg unna i en gravid tilstand. Syns det er slitsomt nok når man ikke er hormonell, for å si det slik. Thailand tror jeg er fantastisk. Lang flyreise, sånn til orientering for deg som ikke liker å fly.
Tror jeg ville holdt meg i Middelhavslandene til tross for Toxmoplasmosen.
Jeg var i Tyrkia i mai og hadde ingenting å usette på.
Maten var god, servitørene hyggelige og varmen hadde ennå ikke satt inn for fult.
Jeg har vært veldig skeptisk til Tyrkia som reisemål før jeg ble gravid, men de mistankene ble slått raskt ned.
Og hygiene i Tyrkia, vi var i Marmaris, var god.
Og det kunne jeg se på toalettene. Er de rene og ingen rot, har de god hygiene på den resturanten.
Jeg ble faktisk advart om å reise til Tyrkia i juli,august og september, da varmen er på sitt værste.
Og jeg fikk veldig lyst til å reise tilbake til Tyrkia igjen.
Det man bør huske på når man er graivd og sydenreiser er at man må passe seg mer for sola, bruke støttestrømper på reisen, og husk å drikke masse vann.
Men drar man til et EU land, er man sikkrere ang plustelig sykdom ved at Norge og EU har et godt samarbeid med helsekortet. Helsekortet bestiller du fra tyrgdekontoret og er som en helseforsikring.
Tyrkia har ikke den avtalen, siden de hverken er EU-land eller et Schengen-land.
Lengere enn utenfor europa ville jeg nok ikke ha reist når jeg er gravid.
Tidl. bruker
25-06-2006, 16:15
Tyrkia og Tunisia/Algerie/Marokko ville jeg ha holdt meg unna i en gravid tilstand. Syns det er slitsomt nok når man ikke er hormonell, for å si det slik.
Tyrkia har bra hygiene på turistplassene...De restaurantene jeg var innom hadde det iallefall rydding og flott! Toalettene var fine, og de passer på at det ikke blir rot..Og dette var 2 år siden...Har hørt at det er enda bedre nå..For det blir bare mer og mer turister der nede...
Men så har jeg ikke vært i Tunisia/algerie/marokko heller..så vet ikke hvordan der er..Men har vært i Mallorca, Kreta, Kypros, og tyrkia kan absolutt måle seg med standarden der...syntes Kreta var skittent inne på toalettene...men har nok med hva man kommer over..noe er vel ryddig...:)
Tror det viktigste uansett hvor man er, er å velge spisested og hotell veldig nøye..ikke ta det første og beste...For dårlig standard får man i alle land!
Vi var bettopp på Kreta, Hellas i mai. Da var jeg ca. 26 uker p vei - no problem. GANSKE mangen andre gravide der samtidig.... Det eneste jeg fant ut var at det holdt med 4 timer på fly med mage......Måtte på do noen ganger og fant ikke helt stillingen i det trange charterflyet - ellers gikk ferien som smurt og det med en 2 åring på slep!!
Vi var i Bulgaria (albena) i fjor og reiser tilbake dit i august nå i år. Da er jeg ca 28 uker på vei, skal være der i 3 uker.
Vi likte oss UTROLIG godt der altså. :D
Hadde med en 1 åring i fjor og han hadde det toppers. Et rolig sted, strand som ikke er overfyllt, litt kjøligere på kveldene/natta (17-18 grader), god mat, BILLIG, rent på hotell, gater og stranda, trivelige folk.
Vi var fornøyde med alt tror jeg :D
Så jeg annbefaler Albena i Bulgaria. :jupp:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.