PDA

Vis full versjon : Har fått øyedråper pga allergi!

S3BM
23-06-2006, 22:59
Disse øyedråpene har jeg aldri hørt om eller brukt før...og lurer på hva dere ville gjort!?
Legen skrev de ut til meg i dag, fordi jeg er utrolig plaget i øynene om dagen! De heter Opatanol, og dette står i felleskatalogen:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det finnes ingen kliniske data vedrørende bruk av olopatadin hos gravide. Dyrestudier indikerer ingen direkte eller indirekte skadelige effekter på gravide, embryo- og fosterutvikling, fødsel eller postnatal utvikling. Det bør utvises forsiktighet ved forskrivning til gravide.
Ville dere brukt de?

En annen ting!
Kan man ta allergisprøyta selv om man er gravid? Jeg tok nemlig allergisprøyte i fjor sommer, da amma jeg enda! Fungerte ganske bra, derfor jeg lurer! :nikker:

Bertemine
23-06-2006, 23:52
Jeg hadde nok brukt Opatanol når legen mener du trenger det, han vet vel at du er gravid, hadde kanskje vært litt skeptisk hvis du skal bruke det over lang tid.

Når det gjelder Kenacort-T injeksjon som jeg tror du mener ville jeg ikke brukt dette, vi setter den ihvertfall ikke hos oss, (jobber på legesenter) skal jo være forsiktig med de fleste allergipreparatene. Men det er noen tabletter du kan bruke.

I felleskatolog teksten for Kenacort-T står det:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: I dyreforsøk har kortikosteroider vist å kunne føre til misdannelser av ulike slag (ganespalte, skjelettmisdannelser). Relevansen av dette for mennesker er usikker da det hittil ikke er påvist økt forekomst av misdannelser etter bruk av kortikosteroider i svangerskapet. Etter peroral langtidsbehandling har en konstatert redusert placenta- og fødselvekt hos mennesker og dyr. I tillegg er det risiko for binyrebarksuppresjon hos nyfødte barn. Preparatet bør bare benyttes under graviditet dersom fordelen for mor oppveier risikoen for barnet.

Lykke til :jupp:

Caroline's mamma
23-06-2006, 23:56
Hva med å bruke Livostin øyedråper, hjelper mot all slags allergi.
Den får du kjøpt reseptfritt på apoteket.

Her bruker vi alle den.

Hobsi
24-06-2006, 10:28
Og jeg bruker Viscotears, kunstig tårevæske. Men nå har jeg problemer med tørre øyne, mens andre får rennende... Hjelper i hvert fall meg (fikk resept av legen, men den var reseptfri ;) )!

Ixtine
24-06-2006, 11:06
Jeg bruker Opatanol når jeg ikke er gravid. Nå fikk jeg Livostin og Lomudal øyedråper for plagene i øyne.
Allergisprøyta skal man som nevnt tidligere her ikke ta.