Vis full versjon : Urolige ben?
~>Lilla<~
26-06-2006, 18:43
Det er skikkelig irriterende... :gaah: Må liksom ligge å sprelle med bena, værst er det selvfølgelig når jeg skal gjøre et tappert forsøk på å sovne..
Jeg syns å ha hørt/lest at et eller annet kosttilskudd/vitamin tilskudd skal hjelpe...? Finner fint lite om det på net.
Flere som plages? Noen som har vidunderkur??? :ber:
Happiest_Girl
26-06-2006, 20:18
Jeg er plaget med dette selv og det har blitt litt verre nå i svangerskapet. :stønn:
Mest sannsynlig er det såkalt restless legs syndrome du har. Det er faktisk en nervelidelse. Jeg fant ut hva dette var for litt siden, da jeg trodde bare jeg hadde dårlig blodsirkulasjon eller noe.
Søk på RLS eller Restless Legs Syndrome på nett, så finner du masse info.
Og nei, jeg har dessverre ikke funnet noe som funker annet enn å stå opp og tusle litt rundt. Hjelper ikke det har jeg holdt på helt til jeg sovner av utmattelse. :sorry:
Tidl. bruker
26-06-2006, 20:24
Jeg har også opplevd det, men heldigvis ikke så ofte...har ikke hørt om noe som hjelper mot det...Men jeg går i hvertfall litt rundt ellers føles det uutholdelig...
Søndagsbarn
26-06-2006, 20:35
Jeg er også mye plaget med dette, og det har forværret seg nå som jeg er gravid. Det er skikkelig plagsomt, og jeg klarer bare ikke å sitte i ro om kveldene.
Det er ganske riktig at du kan søke på Restless Legs Syndrome, så finner du ut mer, men det viser seg at det dessverre ikke er så mye forsket på og dermed heller ingen gode behandlingsmetoder.
Har fått dette i armene (!) jeg... Og først nå skjønte jeg hva det er. Har hatt det i et par uker, får "anfall" av det noen ganger daglig. Forferdelige greier, men nå mener jeg i hvert fall at jeg har funnet grunnen (for legen har sjekket diverse som ikke ga noe svar) så da vil jeg ikke bli så bekymret for hva det er når det kommer ;)
Selvdiagnose er flotte greier :lol:
Jeg var skikkelig plaget med dette forrige i svangerskap og fikk et tips av min gamle bestemor, nemlig ulltråd! Må være ren ull. Tvinnes og knytes rundt ankelen. Det høres helt idiotisk ut, men det funka på meg! Verdt et forsøk - men jeg kan ikke garantere suksess....
Norsk Restless Legs Forbund har en hjemmeside: http://www.nrlf.no/
Her har jeg lest at grunnen til at problemene tiltar når man er gravid kan være mangel på jern og/eller folat. Jeg har derfor begynt å spise folat igjen, og tar jern tabeletter selv om legen mente dette aboslutt ikke skulle være nødvendig. Jeg har også tro på at magnesium hjelper. I forrige svangerskap brukte jeg bare magnesium da jeg ikke visste om dette med jern og folat, og følte da at alt var mye bedre så lenge jeg ikke glemte magnesium tabelettene (dvs at beina begynte å gjøre meg gal i 23 tiden istedet for i 19 tiden...). Er usikker på om det har noen hensikt å ta jern og folat, men det kan nå ikke skade. Merker egentlig ikke den store forskjellen i forhold til å bare ta magnesium - som jeg er overbevist om hjelper.
Ellers finnes det nå medisin for restless leggs. For å få denne synes det imidlertid som om man må ha store søvnproblemer, og man får den vel neppe pga "kortvarige" plager under graviditet. I tillegg ser det ikke ut som om man får lov til å kjøre bil dersom man går på denne medisinen og da vet jeg ikke helt hva som er verst...
Helene Harefrøken
27-06-2006, 11:09
Mener å huske at å drikke melk eller spise banan skulle hjelpe mot det. Det kan komme av mangel på magnesium tror jeg.
Jeg slet masse med urolige ben når jeg gikk gravid med førstemann! Kunne oppleve å ha det litt etter svangerskapet og! Med andremann merka jeg ikke noe til det...men denne gangen merker jeg det godt igjen! Spesielt om kvelden...utrolig plagsomt!
Fremtiden: Jeg har også noen ganger i armen!
Kanskje jeg skulle prøve å spise litt mer vitaminer!? Kan ikke si jeg merka dette så godt i begynnelsen av svangerskapet, da spiste jeg vitaminer jevnlig...det har sklidd ut litt kan man si! :flau:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.