PDA

Vis full versjon : Lurer litt på dette med klyster før fødselen.

Pia
23-01-2003, 20:19
Må man be om klyster når man kommer på føden ?
Har født to ganger tidligere uten å få tilbud om dette !
Er det en sykepleier som gir klyster eller må man fikse det selv ?
Er det vanlig å få klyster ?
Det er kanskje ikke noe å hige etter men når press riene kommer kan det jo komme både det ene og det andre uten at man vil :o

Håper noen som vet gidder å svare :o

Tidligere Bruker
23-01-2003, 20:26
Det er veldig forskjellig fra fødeavdeling til fødeavdeling om de tilbyr klystèr.
Jeg ville spurt visst jeg var deg. Sagt i fra at du ønsker å få klystèr.

Det er mest vanlig at jordmor setter klystèren. ;)

Jeg vil absolutt anbefale deg klystèr. ;) Og det er ganske vanlig å få det.

:mervink:

Happy
24-01-2003, 00:56
Jeg fikk det tre (!) ganger iløpet av tiden jeg lå på føden (en gan hver dag i håp om at ting skulle gå fortere), og jeg syntes det var PYTON å sitte på do etterpå. Fikk bare vondt i magen og maserier :(.

Annie
24-01-2003, 11:43
Jeg ble tilbydt klyster, fikk også tilbud om å sette det selv, men så meg ikke råd for å klare det med mage og rier og alt, så jordmora sprøytet det inn. Så lå jeg der, da, og ventet, før jeg satte meg på do - veeeeldig greit, synes jeg! :)

nasse nøff
24-01-2003, 12:53
Jeg fikk klyster med den første, det var en jordmor som satte den. Den andre gangen rakk jeg ikke fordi jeg hadde full åpning og fødselen var i gang. 1 time og 15 min. etterpå var vesla født. Så nå vet jeg ikke. Det kommer vel an på sykehus og jordmor, og hvor langt en er kommet :???:

marianne71
24-01-2003, 17:22
Ved første barnet tømte magen seg selv under åpningstiden. Da var det ikke bruk for klyster. Ved andre fødsel ba jeg selv om å få et klyster da jeg ikke hadde like mye dotrang. Syntest det var greit å få tømt magen skikkelig før pressriene kom. Litt ubehagelig kan det jo være men jeg velger nok klyster denne gangen også.
marianne71

Olli
25-01-2003, 02:05
Jeg ble tilbudt klyster med en gang jordmoren skjønte at fødselen var i gang. Jordmora satte klysteret.. Jeg tror det var fysisk umulig for meg å bøye meg ned og sprøyte inn alt det der på en bra måte. (skikkelig Klyx, ikke mikrolax). Skulle likt å visst om noen fødende kvinner hadde klart å sette Klyx på seg selv?

Ekkelt er det jo, men du så greit å ha det gjort unna før fødselen..Et problem mindre..

Lykke til :)

Olli

Annemor
26-01-2003, 12:05
Fikk med en gang jeg kom inn på sykehuset når jeg skulle ha førstemann. Dette gjordet at jeg følte meg trygg på at magen var tom når jeg fikk trykketrang (babyen skulle ut), og det satte fødselen betraktelig igang.

Ingenting å bekymre seg for, men nevner de ikke det når du kommer på sykehuset ville jeg spurt om å få det.

Be om en microlax.

Lykke til.:)

Cazandra
27-01-2003, 10:29
Fikk klystèr sist da jeg skulle i badekaret og vil ha det igjen! Fryktelig å måtte ligge stille når det skulle inn, men så deilig da alt kom ut!! :D
Slipper å tenke på sølet :kidoki:

Mobilos
27-01-2003, 13:48
Hva er Klystèr? Jeg har skjønt det er noe med endetarmen, men helt presis hva det er vet jeg ikke. Jeg er dansk og skal føde i vann på ABC Aker sykehus....

Ruffen
27-01-2003, 14:11
Jeg ble tilbudt klystèr og jordmor satte det på meg.

Mobilos: Det er noe de sprøyter inn i endetarmen (vann?) for å få tømt tarmen. Så slipper man at det kommer avføring under fødselen, det kan vel også hjelpe på å få fortgang i fødselen.

Linda1
30-01-2003, 17:47
Jeg fikk det med snuppa. Ble ikke spurt engang tror jeg :???:
Veldig ubehagelig akkurat mens du venter på å gå på do. Til slutt må du bare "løpe" :D

Har igrunn ikke lagt meg opp noen mening om det denne gang. Tar det som det kommer...

(35+0)

Unregistered
02-02-2003, 09:04
Hei!
Jeg rakk ikke å få klyster el sistgang fordi fødselen var i full gang når jeg ankom føden. Hadde på forhånd følt trang til å gå på do (heldigvis :-)) men opplevde likevel at litt avføring bare måtte ut under pressriene. Syntes dette var fryktelig pinlig... Men jordmor sa at det var veldig vanlig og ingen problem i det heletatt. Men jeg må innrømme at det å ligge på en seng/benk å bæsje rett i glaningen på jordmor og sykepleier + mannen min..det kunne jeg så absolutt unnvært! Ønsker heller klyster neste gang!

Unregistered
03-02-2003, 00:03
Jeg kom inn på sykehuset med 7 cm åpning og fikk da klyster. Da jeg satte meg på do gikk vannet samtidig.

Er det noen som vet om dette har noen sammenheng, eller var det bare tilfeldig?

emin
03-02-2003, 01:11
Jeg fikk ikke tilbud om klyster, gav beskjed om at jeg ikke hadde "vært på do" den dagen, og jordmor mente at jeg ikke trengte klyster og at det kom til å gå fint så. Jeg ønsket etterpå at jeg likevel hadde fått klyster, for det gikk som det måtte gå.... :o :uff: Så hvis de tilbyr deg klyster, så takk ja hvis du føler at du trenger det!

Nine
03-02-2003, 01:58
Sist gang var klyster noe av det første jeg ga beskjed om at jeg SKULLE ha! Og det fikk jeg :) Det var jordmor som satte det - hadde nok ikke klart det selv ;)

Det virket derimot ikke så kjempebra, for jeg hadde nok ikke tid til å vente lenge nok med å gå på do... :uff: Var så redd det skulle komme noe før jeg rakk på toalettet, så det rakk vel ikke å virke - bare rant ut igjen... :D Men det gikkk da greit det også - kom vel ut noe da jeg trykket, men de tørker så raskt at det er liksom ikke noe stort problem. De har sett det før, for å si det sånn!!

Denne gangen har jeg skrevet ønskebrev, og et av de første punktene er at jeg skal ha klyster når det er tiden for det :)

Og hadde noen prøvd å nekte meg det, hadde jeg satt meg på bakbeina, ja!

TBM
13-02-2003, 14:51
Fikk klyster ved første fødselen. Det var helt greit, men jeg endte omm med både å kaste opp også, og det ble jeg ganske utmattet av.

Andre gang kunne jeg også få det, men jordmoren var ganske klar på at det var bare opp til meg. Så var fødselen i gang såpass fort, at vi droppet det helt. Tror ikke det kom noe ut likevel...

Hvis tredje fødselen blir like kjapp som andre gang, dropper jeg kluyster. Vet ikke helt om litt avføring oppi alt det blodet gjør synet noe særlig ekklere for jordmoren heller. Rett etter at morkaken er ute, setter de jo igang med å vaske så godt likevel, så litt fra eller til spiller vel ingen rolle.